US schuitje Nederlands Indië periode met onbekend achtergrondje.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

US schuitje Nederlands Indië periode met onbekend achtergrondje.

Bericht door A. de Koster »

Kan iemand mij vertellen waarvoor het groene ondergrondje is. Ik ken natuurlijk de oranje versie die te pas en te onpas als prinses Irene brigade wordt neergezet maar deze is groen op een US schuitje. Verder dan de maatvoering staat er niks in het schuitje. Ik heb deze al een hele tijd in mijn verzameling maar kan hem niet plaatsen en ook nergens iets over terug vinden. Niet in de boeken en ook niet op internet. Als het samengesteld is snap ik niet waarom je een groene achtergrond erop zou plakken dus ga daar eerlijk gezegd niet van uit.
Bijlagen
20200129_141623.jpg
20200129_141612.jpg
20200129_141606.jpg
20200129_141556.jpg
20200129_141552.jpg
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: US schuitje Nederlands Indië periode met onbekend achtergrondje.

Bericht door laurens jan »

A. de Koster schreef:Kan iemand mij vertellen waarvoor het groene ondergrondje is. Ik ken natuurlijk de oranje versie die te pas en te onpas als prinses Irene brigade wordt neergezet maar deze is groen op een US schuitje. Verder dan de maatvoering staat er niks in het schuitje. Ik heb deze al een hele tijd in mijn verzameling maar kan hem niet plaatsen en ook nergens iets over terug vinden. Niet in de boeken en ook niet op internet. Als het samengesteld is snap ik niet waarom je een groene achtergrond erop zou plakken dus ga daar eerlijk gezegd niet van uit.
Heb nog even gekeken maar niet zo 1...2...3... terug te vinden. Weet dat deze leeuwtjes ook wel voorkwamen met een zwarter achtergrond dit bij gebruik door onderofficieren of manschappen van de marine.

Daarnaast denk ik dat het gebruik van een achtergrond op een schuitje vrij ongebruikelijk is, volgens mij was dit meer in combinatie met een baret en werd bij de veldpet of een schuitje het leeuwtje vaak direct bevestigd.

Zelf denk ik aan 2 richtingen, één de mariniersbrigade opgeleid in Amerika en voorzien van Amerikaans materiaal. Deze brigade gebruikte ook andere emblemen maar wellicht bij gebrek aan beter?
Anderzijds iets van medisch/gezondheid? Ben helaas niet zeker of deze in NL-Indië al groen gebruikten.
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: US schuitje Nederlands Indië periode met onbekend achtergrondje.

Bericht door A. de Koster »

Thanks!. Klopt. Je ziet niet gauw een schuitje met een ondergrondje maar er zijn hier en daar wel foto's te vinden waar ze het dragen met een ondergrondje maar niet in het groen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jack31916
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 dec 2017, 15:43
Gegeven: 1 keer

Re: US schuitje Nederlands Indië periode met onbekend achtergrondje.

Bericht door Jack31916 »

Het schuitje is zeer waarschijnlijk een Nederlandse aanmaak van de zgn. Garisson Cap. De Amerikaanse aanmaak ( en ook de aanmaak voor de khaki werktenue van de mariniers ) heeft de aflopende omslag aan de rechterkant. Op het web zijn er wel afbeeldingen van een identiek schuitje maar dit is dan de khaki tropenmuts / veldmuts van de TRIS.

Op de schuitjes werd meestal alleen het metalen of messing insigne gedragen. Het gebruik van het groene ondergrondje ken ik niet maar de kleur groen lijkt heel sterk op de kleur van de commandobaret. Misschien is dit een richting waarin gezocht kan worden?

De leeuw verwijst m.i. naar de landmacht. Alles marine of mariniers gerelateerd zou een onklaar anker moeten zijn.

Succes met de zoektocht!
Plaats reactie