Remarque schreef:Dan, beste Tim, stel ik voor dat we Brest-Litowsk contra Versailles laten rusten. Met alle respect, en dat meen ik(!), had ik gehoopt op een gesprekspartner die ook over deze materie had nagedacht.
Overigens: het Verdrag van Versailles kwam m.i. ook tot stand tijdens wat je een 'volle oorlogsperiode' noemt. Tenslotte bleven de Britten met hun blokkade het Duitse volk uithongeren totdat ze het "Diktat" ondertekenden en bleven de Franse kanonnen gericht op Les Boches...
@ Remarque ; na nog een dagje fulltime met deze materie bezig te zijn heb ik nog altijd de indruk dat de eisen van de Duitsers in Brest-Litovsk meer te rechtvaardigen zijn dan de eisen van de geallieerden in Versailles. Je 2 argumenten over de geallieerde druk ontkrachten deze stelling niet, integendeel. (Ik was trouwens niet op de hoogte van Les Boches, weer iets bijgeleerd

) Maar jij kan hier waarschijnlijk beter een oordeel over vellen dan ik.
@ Peter ; helaas, ik kan niet uitweiden over WO2. Ik heb zelfs met moeite ruimte om iets over WO1 zelf te zeggen, buiten de verbonden dan.
Eén van de opdrachten was om de geografische gevolgen van de Eerste Wereldoorlog samen te vatten in max. 250 woorden. Ziehier het resultaat. Correcties kunnen nog opgenomen worden tot 21:00 vanavond
Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog vormde Duitsland een alliantie met Oostenrijk-Hongarije, het Ottomaanse Rijk en Bulgarije. Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland vormden de basis van de geallieerden.
Op 11 november 1918 ondertekenden Rusland, dat zich terugtrok uit de oorlog, en de centrale mogendheden het verdrag van Brest-Litovsk. Estland, Letland en Lithouwen, Finland, Polen, Oekraïne en enkele Armeense regio’s kwamen in Duits bezit, maar werden onafhankelijk na de overgave van Duitsland.
Op 3 maart 1919 ondertekende Duitsland na de capitulatie het vernederende Verdrag van Versailles. Dit verdrag hield territorale verschuivingen in West-Europa en koloniale verliezen voor Duitsland in: Frankrijk kreeg Elzas-Lotheringen terug. België kreeg Moresnet, Eupen, Malmédy en St-Vith. West-Pruisen en Posen werden aan Polen geschonken. De Deense en Litouwse grenzen werden een stuk zuidelijker georiënteerd ten nadele van Duitsland. Duitsland verloor ook al haar kolonies aan de geallieerden: Togo, Kameroen, gebieden in Oost- en Zuidwest-Afrika, enkele eilanden in de Stille Oceaan en bezittingen in China.
In de nasleep van de Eerste Wereldoorlog in 1919 en 1920 werden nog andere vredesverdragen gesloten met de verslagen centrale mogendheden. Het Ottomaanse Rijk viel uiteen in Turkije en andere nieuwe landen, Joegoslavië en Tsjecho-Slowakije werden gevormd, Oostenrijk en Hongarije gesplitst en verkleind en Bulgarije ingedijkt. Staten zoals Griekenland en Roemenië profiteerden mee van de herverdeling in het oosten. Italië, dat naar het geallieerde kamp was overgelopen, kreeg enkel Zuid-Tirol.