Tentoonstelling "Verre van Vredig"
-
- Lid
Tentoonstelling "Verre van Vredig"
Goedenmiddag,
Donderdag is de tentoonstelling "Verre van Vredig, Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog" geopend. De tentoonstelling is in het Legermuseum aan de Korte Geer 1 in Delft en duurt van 15 oktober 2004 tot en met 29 mei 2005.
Gister heb ik een bezoek gebracht aan deze tentoonstelling en vond hem zeer de moeite waard!!!!! Vandaar dat ik het even onder de aandacht breng.
groet,
Tom
Donderdag is de tentoonstelling "Verre van Vredig, Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog" geopend. De tentoonstelling is in het Legermuseum aan de Korte Geer 1 in Delft en duurt van 15 oktober 2004 tot en met 29 mei 2005.
Gister heb ik een bezoek gebracht aan deze tentoonstelling en vond hem zeer de moeite waard!!!!! Vandaar dat ik het even onder de aandacht breng.
groet,
Tom
- Remarque
- Lid
Kon de vlag (de inhoud van de tentoonstelling) de lading (de titel van de tentoonstelling) dekken? Was het in Nederland echt zo 'Verre van Vredig?
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
-
- Lid
Goedenavond Remarque,
Officieel is Nederland de hele oorlog neutraal geweest en heeft Nederland zich dus buiten de oorlog gehouden.
Mijn gevoel is en dat zie je ook goed terug in de tentoonstelling dat er veel "zaken" van de oorlog over de grens kwamen. Men denke hierbij aan de vluchtelingen en geïnterneerde militairen. De onbedoelde bombardementen. Het gebrek aan eten waardoor alles op de bon moest (veel eten verdween naar het buitenland). De Nederlandse militairen die 4 jaar gemobiliseerd waren. Natuurlijk was daar ook nog de vlucht van de Duitse keizer naar Nederland na de oorlog. In 1918 stond Nederland op de rand van een revolutie. Mijnheer Troelstra dacht dat Nederland daar rijp voor was....hij had het fout. Dan zijn er nog vele Nederlandse schepen naar de bodem van de zee gegaan....ik kan nog even doorgaan;-) Alle bovengenoemde onderwerpen krijgen de aandacht in deze tentoonstelling
Wat ik zelf heel indrukwekkend vond...en ik hou vaak van de details!.....was een mauser van een officier van een Duitse onderzeeboot die in Alkmaar geïnterneerd was. Ook de vlag van de boot is daar aanwezig. Prachtige spullen en prachtig verhaal.
groet,
Tom
Officieel is Nederland de hele oorlog neutraal geweest en heeft Nederland zich dus buiten de oorlog gehouden.
Mijn gevoel is en dat zie je ook goed terug in de tentoonstelling dat er veel "zaken" van de oorlog over de grens kwamen. Men denke hierbij aan de vluchtelingen en geïnterneerde militairen. De onbedoelde bombardementen. Het gebrek aan eten waardoor alles op de bon moest (veel eten verdween naar het buitenland). De Nederlandse militairen die 4 jaar gemobiliseerd waren. Natuurlijk was daar ook nog de vlucht van de Duitse keizer naar Nederland na de oorlog. In 1918 stond Nederland op de rand van een revolutie. Mijnheer Troelstra dacht dat Nederland daar rijp voor was....hij had het fout. Dan zijn er nog vele Nederlandse schepen naar de bodem van de zee gegaan....ik kan nog even doorgaan;-) Alle bovengenoemde onderwerpen krijgen de aandacht in deze tentoonstelling
Wat ik zelf heel indrukwekkend vond...en ik hou vaak van de details!.....was een mauser van een officier van een Duitse onderzeeboot die in Alkmaar geïnterneerd was. Ook de vlag van de boot is daar aanwezig. Prachtige spullen en prachtig verhaal.
groet,
Tom
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Tentoonstelling "Verre van Vredig"
Thanks voor de tip, ik ga zeker kijken!verdun_tk schreef:Goedenmiddag,
groet,
Tom
-
- Lid
- Contacteer:
- Remarque
- Lid
Ben ik achter gekomen. Alleen de toiletten minder, kreeg de deur niet dicht. En ze doen inderdaad hun uiterste best om aan te tonen dat ook Nederland het zwaar had in '14/'18. Nou weet ik wel dat je geen appelen met peren mag vergelijken...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
-
- Lid
- Contacteer:
Zal een charmant gezicht geweest zijn..Remarque schreef:Ben ik achter gekomen. Alleen de toiletten minder, kreeg de deur niet dicht. En ze doen inderdaad hun uiterste best om aan te tonen dat ook Nederland het zwaar had in '14/'18. Nou weet ik wel dat je geen appelen met peren mag vergelijken...
Heb je geen verpleegster die met je meereist?
-
- Lid
- Contacteer:
- Remarque
- Lid
Ik denk dat iedere aandacht die in Nederland aan WO1 wordt gegeven welkom en uiterst nuttig is. We hebben een flinke achterstand in te halen. Er is maar weinig besef over wat dat conflict voor de 20e en ook de 21e eeuw betekend heeft. Oké, die tentoonstelling is niet geweldig, maar het is iets. Weet je andere adressen in Nederland waar je iets over deze gebeurtenis kunt zien? Behalve Leeuwarden waar anderhalve jurk en een paar versleten schoenen van Mata Hari te bewonderen valt...
-
- Lid
- Contacteer:
Remarque schreef:Ik denk dat iedere aandacht die in Nederland aan WO1 wordt gegeven welkom en uiterst nuttig is. We hebben een flinke achterstand in te halen. Er is maar weinig besef over wat dat conflict voor de 20e en ook de 21e eeuw betekend heeft. Oké, die tentoonstelling is niet geweldig, maar het is iets. Weet je andere adressen in Nederland waar je iets over deze gebeurtenis kunt zien? Behalve Leeuwarden waar anderhalve jurk en een paar versleten schoenen van Mata Hari te bewonderen valt...
Dat bestrijd ik niet..Ik denk dat iedere aandacht die in Nederland aan WO1 wordt gegeven welkom en uiterst nuttig is. We hebben een flinke achterstand in te halen. Er is maar weinig besef over wat dat conflict voor de 20e en ook de 21e eeuw betekend heeft
En dat wel,Oké, die tentoonstelling is niet geweldig, maar het is iets.
weer zo lekker Nederlands, och, het is beter dan niets.
Is het nu zo moelijk om te zorgen dat het WEL geweldig is