Prikkeldraad

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Je hebt gelijk Johan, en ik twijfel niet aan je kennis over moderne oorlogsvoering alhoewel de betekenis van de BT duidelijk minder is geworden. Waar het om gaat is de rol van de BT tijdens WO1. En die was minder dan marginaal. Gewoon omdat het resultaat bedroevend was. En tijdens WO2 werd het meer gebruikt tegen mijnen dan tegen prikkeldraad. Prikkeldraad liet zich, door de geringe oppervlakte van het materiaal t.o.v. het bestreken gebied dat het innam, maar heel moeilijk uitschakelen. Bovendien raakte het veelal nog meer in een kluwen i.p.v. een weg vrij te maken. Inzet tijdens WO1, waarbij gebruik werd gemaakt van ingenieuze prikkeldraadversperringen, was vrijwel zinloos.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

YPPY schreef:Ik denk ook wel dat de auteur secundaire bronnen heeft gebruikt om zijn verhaal te schrijven. Dit stuk uit het boek is wel heel belangrijk voor het verhaal, vandaar dat ik er wat langer over na dacht.
Nooit van je gedacht dat je bocht-, waterverf- of baggerboeken zou lezen Yppy. Maak je daar een gewoonte van?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dus die Bangelore was in wo1 niet effectief genoeg tegen prikkeldraad.
Een tank kan er wel overheen rijden, maar ik kan me voorstellen dat het prikkeldraad (dat een beetje flexibel is) weer omhoog komt als de tank weer weg is, en er kunnen relatief weinig soldaten in een tank. Je kunt natuurlijk wel vast een loopgraaf overhoop schieten met een tank. Maar tanks bestonden toen dus nog niet?

Dat prikkeldraad moet je toch opruimen? Anders hebben je eigen soldaten er maar last van en zelfs ook burgers (wanneer de veldslag wat kilometers opgeschoven is). Of dat kon ze niks schelen, dat kan ook.

Ik lees boeken over vanalles Remarque. :P Als het verhaal leuk is, maakt het me niet eens zo uit waar het over gaat. Alleen door een gebrek aan tijd beperk ik me tot een paar onderwerpen.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

YPPY schreef:Maar tanks bestonden toen dus nog niet?

Dat prikkeldraad moet je toch opruimen? Anders hebben je eigen soldaten er maar last van en zelfs ook burgers (wanneer de veldslag wat kilometers opgeschoven is). Of dat kon ze niks schelen, dat kan ook.

Ik lees boeken over vanalles Remarque. :P Als het verhaal leuk is, maakt het me niet eens zo uit waar het over gaat. Alleen door een gebrek aan tijd beperk ik me tot een paar onderwerpen.
In der Beschränkung seigt sich der Meister. En dat is te merken...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Mijn Duits is niet zo goed. Wat bedoel je hiermee?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

yvonne, tanks bestonden toen wel al. Maar het waren nogal primitieve en logge dingen in vergelijking met WOII.
http://www.msu.edu/user/storto/afvwwi.htm
War is something human...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bedankt voor de link. Weet je toevallig ook of die 'over' prikkeldraad konden rijden? Ik zie er verschillende aanhangsel en hoeken in zitten waar het prikkeldraad misschien aan blijft hangen wanneer je er in rijdt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Ja dat kan zijn (hoogstwaarschijnlijk niet) maar dan sleept die tank die prikkeldraad toch ook mee, waardoor hij eigelijk toch ook wordt opgeruimd?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Een paar meter prikkeldraad kun je nog wel mee slepen, maar ik kan me voorstellen dat er honderden meters lagen. Soldaten kunnen dan ook niet over dat prikkeldraad heen, omdat het een steeds grotere kluwe wordt.

*Weer alleen*
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Mja nu kan je beginnen kijken wat er gaat gebeuren als die hoop prikkeldraad zo groot wordt. Ofwel wordt het na een tijd platgewalst omdat die hoop toch onder de tank terechtkomt. Anders is de tank misschien genoodzaakt over de vijandige loopgrachten te rijden zodat de achterkomende soldaten zo hun weg via de loopgrachten verder kunnen zetten. Maar het is natuurlijk wel een beetje raden hoe het juist gaat. Maar hoeveel tanks waren er toen al ter beschikking..weinig. En ze werden ook nooit echt efficient ingezet. De meeste mensen waren er trouwens toen nog van overtuigd dat alleen de infanterie een echte doorbraak kon maken. Die tanks dienden meestal gewoon ter rechtstreekse ondersteuning.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

YPPY schreef:Er staat ook nog dat het om 20 meter ging en dat hij daar doorheen de Duitsers kon zien schieten in hun loopgraven. Is dat dan realistisch? Het lijkt me niet dat je zomaar door 20 meter opgerold prikkeldraad kunt kijken.

Dat maakt me eigenlijk niet uit. Ik word er wel nieuwsgierig door. :)
Nieuwsgierigheid is alleen maar goed!
Maar om je een beter beeld te vormen zou ik toch eens rondkijken op google, dan kun jeje een beter beeld vormen, zoek eens naar foto's.
Of misschien heeft een van de heren hier wel een fraaie foto van de slagvelden.
Het schijnt dat vrouwen een tastbaar iets moeten hebben voor ze zich een beeld kunnen vormen.

http://www.geocities.com/~worldwar1/default.html
Kijk anders hier eens bij de "forbidden war pictures.

En niet *rillen*..
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

KätheHelfrich schreef:Het schijnt dat vrouwen een tastbaar iets moeten hebben voor ze zich een beeld kunnen vormen.
Dat zou ik nou nooit durven te beweren. Bekijken vrouwen de Eerste Wereldoorlog dan anders?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Remarque schreef:
KätheHelfrich schreef:Het schijnt dat vrouwen een tastbaar iets moeten hebben voor ze zich een beeld kunnen vormen.
Bekijken vrouwen de Eerste Wereldoorlog dan anders?
Ja.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik hoef zeker niet iets tastbaars te hebben. Wanneer ik ergens over lees, zie ik dat ook voor me. Ik zie die hoofdpersoon uit het boek waar ik dit topic over geopend heb, dus ook door het prikkeldraad kruipen. Alleen vraag ik me dan af of het ook klopt wat ik dan zie.

Een paar dagen terug heb ik de film gezien waarin er geen nieuws was van het westelijk front. Daarin stonden paaltjes met daartussen prikkeldraad gespannen. Dat zag ik ook op een foto op de site die Kathe noemde. Dat was dus weer anders dan in het boek.

*Weer alleen*
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Het lijkt me dat je zo'n boek pas optimaal kunt beleven als je ook daadwerkelijk weet hoe het er uitzag en hoe het er aan toe ging. Als je de kruitdampen en de lijkenlucht bij wijze van spreken kunt ruiken.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Plaats reactie