TV uitzending: herbegrafenis van een Schotse militair

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

@ Marc/ Hauptmann,

Vragen zijn off topic, zodoende antwoord via PB.

Peter
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

De enige taak die de rijkswachters in deze hadden, was vast te stellen of het om moord gaat of om een slachtoffer van WO1. De manier waarop er in de in dit geval mee om werd gegaan is wel erg laconiek. Door het opgraven aan de toevallige vinder over te laten verklein je de kans op juiste interpretatie van bijvondsten, die kunnen leiden tot identificatie van het slachtoffer, en bovendien loop je veel meer kans op het verloren gaan van historisch belangrijke feiten. Maar ja: ze kunnen moeilijk iedere keer inspector Clouseau optrommelen...
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

en toch vind ik het prachtig dat lichamen nog begraven kunnen worden
na 85 jaar en dat er dan ook nog familie is.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

wittmann schreef:en toch vind ik het prachtig dat lichamen nog begraven kunnen worden
na 85 jaar en dat er dan ook nog familie is.
Is het ook, alleen jammer dat het toch nog 6 jaar geduurd heeft voor men erachter was wie het was...
Zakken met botten kunnen zo maar kwijt raken in een stoffig magazijn..
En iets zegt me dat zoiets gebeurd is..
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 30 okt 2004, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

YPPY schreef:
Wel schrikken, als je ineens een lijk in je tuin tegenkomt als je alleen maar een paar bloembollen wil planten. Ook al weet je dat je zoiets kunt verwachten wanneer je daar woont
Weet je YPPY, in die streek kent men van elkaar, oma, zus, neef, verre gebuur etcetc dat dit op hun land voorkomt,
meestal gaat het over losse botten, maar weten doen ze het, ze wennen er nooit aan.
Er zijn mensen die er heel laconiek over doen, maar deze man was tamelijk ontdaan, lacherig wel, zenuwen, ontdaan.
Hij vond het wel heel erg dat z'n kleine dochter erbij was bij de vondst.
Dit is boerengebied,
men vindt bijna iedere week nog wel iets.
Let wel:
iets..
Zouden er nu mensen zijn die juist niet in het gebied van de grote veldslagen willen gaan wonen omdat je de kans loopt menselijke resten op te graven? Zelf moet ik er niet aan denken daar te wonen. Het idee alleen al dat er een grote kans is dat er lichamen of resten in je tuin liggen. *ril*
De mensen keerden terug naar de streek waar ze al tijden woonde, men wilde hun land terug, opruimen, weer proberen verder te gaan.
Het grootste gedeelte daar is boerengebied, nog steeds trouwens komen mensen niet buiten hun streek.
En bedenk, ze vinden dit niet dagelijks, niet totaal bewaard gebleven lichamen in ieder geval.

O, en *ril*??
Wat is de precieze rilfactor in deze?
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 30 okt 2004, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Kleine toevoeging,
het was niet alleen Thomson die begraven werd, ook 2 stoffelijke resten die onbekend bleven.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Met dat *ril* bedoelde ik dat ik behoorlijk wat koude rillingen over mijn rug zou voelen wanneer ik daar iets zou tegen komen tijdens het planten van bloembollen. Al is het 'maar' een bot. Alleen al het idee te weten dat je over een soort van begraafplaats loopt bezorgt me al koude rillingen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

YPPY schreef:. Alleen al het idee te weten dat je over een soort van begraafplaats loopt bezorgt me al koude rillingen.
Eigenlijk zijn alle slagvelden grote begraafplaatsen, het zou dan inhouden dat je nooit naar Ypern, de Somme of Verdun zou kunnen...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat wil niet zeggen dat ik er niet heen zou kunnen, maar wel dat ik voortdurend met dat idee in mijn hoofd rondloop en me waarschijnlijk niet helemaal op mijn gemak zou voelen. Dat vind ik ook niet raar, wanneer je op een massagraf staat.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Het gekke is dat nogal wat mensen deze plaatsen als sereen en gewijd ervaren en niet als eng...
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Gewijd? Ik zie plekken met een 'vrolijke' geschiedenis juist als gewijd. Of iets moois, zoals een kerk.

Het is vast ontzettend indrukwekkend om daar rond te lopen, dat geloof ik graag. Ik vond het al heel wat dat ik door het echte crematorium in Vught liep. Toch zal ik zo'n plek niet snel als iets positiefs zien, maar dat is een persoonlijk iets natuurlijk. :)

*Weer alleen*
Plaats reactie