Haig: Schotse massamoordenaar van Engelsen?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Remarque
Lid
Lid

Haig: Schotse massamoordenaar van Engelsen?

Bericht door Remarque »

Was Haig een legerleider met goede inzichten of de Schot die de meeste Engelsen aller tijden vermoordde?
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Re: Haig: Schotse massamoordenaar van Engelsen?

Bericht door Hauptmann »

Remarque schreef:Was Haig een legerleider met goede inzichten of de Schot die de meeste Engelsen aller tijden vermoordde?
Hoi, maak er anders een poll van?

Ik ben eerder geneigd het laatste te denken dan het eerste. Alleen zou ik zeggen dat hij schuldig is aan de dood van de meeste, vermoordde gaat erg ver al begrijp ik je punt.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Ik wilde meteen een stevige stelling poneren om de boel meteen op scherp te zetten, maar enige nuance is mogelijk en zelfs wenselijk.

Onder zijn leiding/campagnes zijn meer Engelsen gesneuveld dan tijdens alle Schots/Engelse oorlogen bij elkaar.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Remarque schreef:
Onder zijn leiding/campagnes zijn meer Engelsen gesneuveld dan tijdens alle Schots/Engelse oorlogen bij elkaar.
Ik weet niet of dat een eerlijke vergelijking is. De eerste wereldoorlog was groter en "machinaler" dan de andere Schots/Engelse oorlogen. En ik weet niet hoeveel soldaten er in totaal in die andere oorlogen gesneuveld zijn.

Zou het aantal slachtoffers veel minder zijn geweest als een ander dan Haig de leiding had gehad?
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

mario schreef:
Remarque schreef:Zou het aantal slachtoffers veel minder zijn geweest als een ander dan Haig de leiding had gehad?
Zal niet ineens 40% lager zijn geweest denk ik.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Hauptmann schreef:
mario schreef:
Remarque schreef:Zou het aantal slachtoffers veel minder zijn geweest als een ander dan Haig de leiding had gehad?
Zal niet ineens 40% lager zijn geweest denk ik.
Weet je niet. Een ander had misschien afgezien van de mensenverslindende slagen.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

mario schreef:
Remarque schreef:
Ik weet niet of dat een eerlijke vergelijking is. De eerste wereldoorlog was groter en "machinaler" dan de andere Schots/Engelse oorlogen. En ik weet niet hoeveel soldaten er in totaal in die andere oorlogen gesneuveld zijn.
Het is een titel die de Britse anti-Haig historici Haig toekennen. Niet perse de mijne. Wel neem ik aan dat het aantal gesneuvelden tijdens WO1 veel groter was.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Remarque schreef:
Hauptmann schreef:
mario schreef: Zal niet ineens 40% lager zijn geweest denk ik.
Weet je niet. Een ander had misschien afgezien van de mensenverslindende slagen.
Lijkt me onwaarschijnlijk tenzij ze zich hadden teruggetrokken tot achter Bordeaux. Duitsers leden ook hevige verliezen.

Het lag meer aan de manier van denken van de gehele Engelse staf. Gallipoli was ook een hel, daar was Haig niet geloof ik.
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Even terzijde: als mijn geheugen me niet in de steek laat meen ik me te herinneren dat de toenmalige Britse overheid ( kan een 15 jaar geleden zijn geweest) om sommige archieven van W.O. I , die automatisch na x aantal jaren openbaar zouden gaan worden, nog eens met dacht ik een 50 tal jaren gesloten te houden.
Het zou gaan om dokumenten in verband met de gebruikte loopgraven oorlog taktiek:het gewoon zinloos laten afslachten van soldaten door bijvoorbeeld uit de loopgraven te komen en met tienduizenden tegelijk de dood tegemoet lopen.

Dit niet openbaar maken van deze archieven zou zijn om te voorkomen
dat er nabestaanden zouden zijn die een rechtzaak zouden kunnen indienen tegen de overheid.

Mvg,

Paul Siemons
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Het zou prachtig zijn, Paul, als hier meer van boven tafel kan komen...
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Het zal inmiddels wel openbaar zijn dan alleen zetten ze dat meestal in heeele kleine lettertjes in een krant dan.
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hauptman,

Ik dacht het niet, ze hebben er een paar tientallen jaren bijgevoegd zodat men al dik in de jaren 2000 zat.

Mvg,

Paul Siemons
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Misschien een beetje flauw, ik twijfel zeker niet aan wat er gezegd wordt, maar dit vraagt om bronnen! Enig idee hoe daar aan te komen?
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Remarque schreef:Misschien een beetje flauw, ik twijfel zeker niet aan wat er gezegd wordt, maar dit vraagt om bronnen! Enig idee hoe daar aan te komen?
Helemaal niet flauw, legitieme vraag. We willen die documenten zien. Al beginnen we af te dwalen van je orginele vraag.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Niks te afdwalen! Dit zou een hele hoop duidelijk maken! Suggesties voor zoektermen op Google? Want met Haig alleen kom je er niet... Of brengt Paul Siemons helderheid in de duisternis. Bere-interessant!
Plaats reactie