belgische vluchtelingen
- uhm.....
- Lid
belgische vluchtelingen
Ik maak mijn pws over de Belgische vluchtelingen in Nederland in WO1 en dan doen we het met name over het vluchtoord Nunspeet want daar woon ik zelf vandaar! Nou het is wel een leuk onderzoek alleen blijf ik met een vraag zitten en dat is waarom de Belgen juist naar Nunspeet werden gestuurd..... ik kan het antwoord nergens vinden ik heb namelijk gezocht in boeken, op het archief in archiefstukken en de plaatselijke krant uit die tijd, op internet heb ik ook niks gevonden dus als iemand het (per ongeluk) weet plz help me dan anders loop ik een beetje vast met mijn onderzoek! alvast heeeel erg bedankt!!!
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Vorige zomer was er een grote tijdelijke tentoonstelling over Vluchtelingen tijdens de oorlog in het 'In Flanders Fields' Museum van Ieper.
Daar waren veel foto's van Nunspeet te zien.....
Er is ook een handboek bij die tentoonstelling verschenen en misschien vind je daar wat antwoorden....
Het museum vind je op
http://www.inflandersfields.be/
Johan
Daar waren veel foto's van Nunspeet te zien.....
Er is ook een handboek bij die tentoonstelling verschenen en misschien vind je daar wat antwoorden....
Het museum vind je op
http://www.inflandersfields.be/
Johan
29th Let's Go!!!!!
- uhm.....
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Handboek? Er is toch een geheel boek over verschenen?
Hier al gekeken?
http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/
http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtel ... nering.htm
Hier al gekeken?
http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/
http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtel ... nering.htm
- uhm.....
- Lid
Misschien zoek je er gewoon teveel achter. De belgen zijn naar een aantal plaatsen gestuurd. Bijvoorbeeld Gouda, Harderwijk, Amersfoort, enz. Het gaat tenslotte om een groot aantal.
Of te wel, de regering is in 1914 wanhopig op zoek naar plaatsen om ze onder te brengen. Waarschijnlijk was de grond in nunspeet eigendom van de staat, of om een andere reden snel beschikbaar.
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er andere overwegingen een rol speelden.
Dat was WEL het geval bij het onderbrengen van geinterneerde militairen. Die werden op zodanige plaatsen ondergebracht dat ontsnappen zo moeilijk mogelijk was. Want een ontsnapte buitenlandse militair kan problemen geven met de andere partij.
Zo zaten engelsen in groningen.
Of te wel, de regering is in 1914 wanhopig op zoek naar plaatsen om ze onder te brengen. Waarschijnlijk was de grond in nunspeet eigendom van de staat, of om een andere reden snel beschikbaar.
Dat was WEL het geval bij het onderbrengen van geinterneerde militairen. Die werden op zodanige plaatsen ondergebracht dat ontsnappen zo moeilijk mogelijk was. Want een ontsnapte buitenlandse militair kan problemen geven met de andere partij.
Misschien zoek je er gewoon teveel achter. De belgen zijn naar een aantal plaatsen gestuurd. Bijvoorbeeld Gouda, Harderwijk, Amersfoort, enz. Het gaat tenslotte om een groot aantal.
- uhm.....
- Lid
Nee er was een belgenkamp omdat gemeente Ermelo (toen nog nu Nunspeet) zelf aanbood. Ze hadden een enorm stuk hei over net buiten Nunspeet. Ze konden daar heel veel vluchtelingen kwijt. Ze waren alleen niet zo blij met degenen die ze toegezegd kregen want dat waren de laagste 2 groepen, niet echt een goede naam zeg maar. maar voor de rest zijn er gedurende de hele oorlog gemiddeld 7000 mensen geweest, dat op rond de 4000 inwoners in Nunspeet, is toch wel redelijk wat denk ik dan. maar goed ik geloof dat dit het ongeveer was als je nog wat wilt weten vragen zijn welkom heb ik weer wat tevragen op het archief zijn die mensen zoooooo blij mee
Laatst gewijzigd door uhm..... op 22 dec 2004, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ik sta liever voor aap dan dat ik er van afstam
-
- Lid
- Contacteer:
Er schijnt een artikel in het Historisch Nieuwsblad te staan over vluchtelingen. Of heeft er in gestaan.
Vluchtelingen in de Eerste Wereldoorlog
‘De regering wenschte de vluchtelingen te beschouwen als haar gasten’
VERHAAL
In de Eerste Wereldoorlog werd Nederland overspoeld door vluchtelingen uit België. Het waren er meer dan gedacht en er zaten profiteurs tussen. Toch deed de regering haar uiterste best de ontheemden met open armen te ontvangen.
Door: Johri Maat
Vluchtelingen in de Eerste Wereldoorlog
‘De regering wenschte de vluchtelingen te beschouwen als haar gasten’
VERHAAL
In de Eerste Wereldoorlog werd Nederland overspoeld door vluchtelingen uit België. Het waren er meer dan gedacht en er zaten profiteurs tussen. Toch deed de regering haar uiterste best de ontheemden met open armen te ontvangen.
Door: Johri Maat
- uhm.....
- Lid
thnx!! pas stond er ook een artikel in de stentor(das een regio krant van regio zwolle geloof ik) er word nogal wat over geschreven blijkt ook in een blad van de oudheidkundige vereniging 'Nuwenspete'(nu Nunspeet) de Mothoek. maar niet waarom gelukkig had ik op die vraag al een antwoord!! nu alleen nog de inrichting van het kamp, dat is niet zo moeilijk is verschrikkelijk veel over geschreven namelijk dus das een makkie we hebben trouwens ook een enquete gehouden op de plek waar het vluchtoord heeft gestaan. grappig genoeg wist meer dan de helft niet eens waarom hun buurt de belgenkamp heet erg vreemd nou ja ik dacht laat ik het even medelen
ik sta liever voor aap dan dat ik er van afstam
-
- Lid
- Contacteer: