Zhukov schreef:Ioannis schreef:Des te tragischer dat daarom zo veel Europeanen de dood in zijn gejaagd.
Het communisme is nota bene vooral mogelijk gemaakt doordat de Duitsers het aan de stok hadden met de Russen in WOII.
De vergelijkingen met fascisme vind ik een beetje overtrokken, maar die kan ik begrijpen. Hier heb ik echter meer moeite mee. Waarom is het tragischer voor de Europeanen, zou het minder tragisch zijn wanneer de Sovjet Unie een werkelijk Communistische systeem had?
Nadat Stalin de macht overgenomen had, was er al erg snel geen sprake meer van communisme, of wat er op leek.
In feite was hij net zo'n dictator als Hitler.
Heel Europa had onder die twee heren te leiden.
En Russen zijn ook Europeanen.
Het tragische is dat met twee ongeveer dezelfde dictaturen, waar mensen op dezelfde manier in kampen werden gezet, via een idiote links-rechts ideologie een oorlog werd goedgepraat.
En de tweede zin snap ik ook niet. Communisme mogelijk gemaakt door WOII?? De Communisten waren al even bezig in Rusland, het zou logischer zijn te stellen dat de Duitsers flink roet in het Communistische eten hebben gegooid.
Oeps..
Ik bedoelde natuurlijk WOI.
Zoals ik er tegen aan kijk, is de eerste tijd na de Russische revolutie het vooral de Amerikaanse en Britse bemoeienis met Rusland geweest die de havikken in Rusland de overhand gaven.
Trotzky mocht dan wel de baas van het Rode Leger zijn, maar hij moet toch niet goed in de gaten hebben gehad dat een mannetje als Stalin langzaam de poten onder zijn stoel vandaan aan het zagen was.
Waarom was het westen er zo op gebrand om het communisme te vernietigen?
Gewoon omdat het geen pas had, dat arbeiders en boeren zelf hun eigen regering in het zadel geholpen had.
Zo simpel is het.
Heel wat mensen hadden aandelen in het Russische Staatsspoor, en dat was ineens alleen nog maar bruikbaar als behangpapier.
Ik heb het ooit letterlijk zo in een rookkamer van een fabrieksdirecteur zien hangen!
Als het om de poen gaat, dan breken daar gemakkelijk oorlogen over uit.
Denk maar aan de zogenaamde Suez crisis, toen Engeland en Frankrijk probeerden Egypte een tik op de neus te geven toen Nasser het Suez kanaal nationaliseerde.