Korea Oorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Narcolepticus
Lid

Korea Oorlog

Bericht door Narcolepticus »

De oorlog in Korea (1950-1953) bestaat die eigenlijk niet uit drie oorlogen, net zoals de oorlog in in Vietnam uit 2 bestaat. Een beetje verduidelijking zou handig zijn. (Ik zit namelijk in de war omtrent het VN offensief en het Noord-Korea offensief etc...)
monmax
Lid

Bericht door monmax »

3 oorlogen weet ik zo niet, wel 3 fasen.

1. Oprukken Noord-Koreaanse troepen naar het Zuiden waarbij zij het Zuiden grotendeels veroveren. Op enkele havensteden na.
2. Optrekken van de VN macht (Vnl. VS en Britten) tot aan de grenzen van China (waaronder de fameuze landing van de Mariniers op Inchon.)
3. Oprukken van de Noord-Koreanen met hulp van China en Rusland tot dat ze tot stoppen worden gedwongen ongeveer volgens de huidige demarcatielijn (38 graden NB).
Narcolepticus
Lid

Dan klopt m'n kaartje dus toch. Ja ik vroeg het maar even omdat ik morgen Geschiedenis mondeling heb over de periode 1914-1991 :)
Bedankt Monmax.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Je bent welkom. Succes morgen, wel een groot tijdvak hoor (te groot als je het mij vraagt).
Narcolepticus
Lid

Nu het is eigenlijk vooral de Koude Oorlog. Maar in het kort worden de Eerste Wereldoorlog besproken (dan vooral wat er gebeurde met de VSA en Rusland/SU) het Interbellum (de agressieviteit van de Japanners, Duitsers en Italianen) De Tweede Wereldoorlog in 3 fasen (1939-1942 opmars van de As mogendheden, 1942 de Ommekeer, en 1942-1945 de Successen van de Geallieerden) Dan wordt er weer een synthese gemaakt van hoe dat de VS en de SU er zijn doorgekomen. Vooreerst aan de eigenlijke Koude Oorlog te beginnen wordt ook nog eens de expansie van de VSA en Rusland/Su besproken en als laatste wordt de koude oorlog opgedeeld in volgende fasen : 1945-1953, 1953-1975,1975-1985,1985-1989/1991. Cultureel, militair, economisch worden deze 4 fasen besproken vanuit het Riga en Jalta axioma.
Ioannis
Lid
Lid

Bericht door Ioannis »

Tja.. Ben je een beetje laat mee..

Maar goed..
Leuke details zijn dat de Amerikanen nergens aan dachten toen ze de laatste 100 kilometer voor de Chineese grens binnenrukten.
MacArthur was immers een oorlogsheld, toch?

China baalde stevig, en viel Korea binnen.
De Chinezen op sandalen, in de winter.

Chineese taktiek:
Voorbeeld:
Met 400 man aanvallen.
Wordt aanval afgeslagen..
800 man aanvallen..
En zo gaat het door.

Amerika heeft ook een truuk uitgehaald, om de UN op zijn hand te krijgen.
Men wist het Russische lid van de veiligheidsraad boos te krijgen, die daarop de zitting verliet, en vervolgens stemde de veiligheidsraad unaniem voor een UN actie in Korea.

Nederlandse soldaten waren ten opzichte van de Amerikanen de vechtjassen. De Yankees waren dienstplichtigen, die dikwijls een paar maanden ervoor nog in de schoolbanken zaten.
Het Nederlandse onderdeel Van Heutsz bestond uit heel wat Indië veteranen.

Maar van een veteraan heb ik gehoord, dat men het tegen viel voor wat betreft de temperatuur. Men dacht dat Korea een tropisch land was. Die winterse kou was het ergste.
Die man had oren die aan de randen afgestorven waren omdat ze bevroren zijn geweest.

De logistiek van de Amerikanen was uitstekend.
Men lag in een loopgraaf met wachtposten.
Boven op een heuvelrug. (Tjot)
Aan de achterkant liep een pad waarlangs een ruime bevoorrading kwam.
De mitrailleur was het meest populaire wapen.
Daarmee werden Chinezen en masse neergemaaid.
Bazooka's waren niet erg gewild, vant de vlam aan de achterzijde verraadde je eigen positie als je omlaag schoot.

De Nederlanders lagen op de flanken van de Amerikaanse hoofdmacht.
Daar was het ook bloedlink, en de Nederlanders hebben in verhouding veel gesneuvelden te betreuren.

Toch werden de Korea gangers in Nederland met de nek aangekeken.
Het waren avonturiers, hadden van alles an nog wat uitgespookt.. Enz.
Kortom, soldaat zijn is niet erg populair in ons landje.
Narcolepticus
Lid

Net zoals in dat noordelijker liggend 'landje' België. Daar werden de soldaten ook niet met open armen ontvangen dacht ik.
Volgens mij was vooral het ergste, omdat die Chinezen sandalen aanhadden het moeilijkste die kerels aan te horen komen. Ze waren immers meesters in camouflage.

Heb ik ooit nog een (deels) fictief boek over gelezen. weet wel niet meer hoe hij heet. Alleszins over de relatie dochter/zoon en hun vader die Korea Veteraan was.
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Ook zeer veel Belgen hebben in deze oorlog het leven gelaten. Mijn grootvader heeft verschrikkingen meegemaakt die hij nu nog niet aan niemand wil vertellen... :(
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Voor wie meer wil lezen:

Korean War; The West confronts communism 1950-1953
Michael Hickey
Uitgeverij John Murray (Publishers) Ltd
ISBN 0-7195-6150-7
1999
Narcolepticus
Lid

Korea en Vietnam zijn twee zeer duidelijke voorbeelden van de Amerikaanse Containment policy. Viva Truman :/
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

jaja ik haal een oud topic op sorry :oops:

Maar ik ben nu in een boek over Korea aant lezen waar mijn oudoom ook vaak in voorkomt.
Er staan goede verhalen in...

Het heet: "Alle stations bedankt... uit en andere Korea verhalen"

Kent iemand dit boek?
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

jah over de Nederlandse inbreng heb ik nog wat gelezen,
toen de UN troepen zich een beetje begonnen vastteleggen in bijv. the iron triangle moest de NL eenheid de aftocht dekken en om een of andere reden werden ze van de hoofdmacht afgesneden en moesten ze schijnbaar een flink eind "teruglopen" door vijandelijk gebied ,
terwijl men dacht dat ze gesneuvelt en/of gestorven waren........

maar daar hoor je nu ook niks meer over, de koreaanse oorlog is sowieso al een vergeten oorlog.....
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Sander Hoenjet schreef:jah over de Nederlandse inbreng heb ik nog wat gelezen,
toen de UN troepen zich een beetje begonnen vastteleggen in bijv. the iron triangle moest de NL eenheid de aftocht dekken en om een of andere reden werden ze van de hoofdmacht afgesneden en moesten ze schijnbaar een flink eind "teruglopen" door vijandelijk gebied ,
terwijl men dacht dat ze gesneuvelt en/of gestorven waren........

maar daar hoor je nu ook niks meer over, de koreaanse oorlog is sowieso al een vergeten oorlog.....
Maar had de Korea oorlog nu eigelijk meer of minder slachtoffers bij militaire kant?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Korea oorlog waren toch 3 miljoen doden totaal?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Ik heb wel de slachtoffers van het NDVN (Nederlands Detachment Verenigde Naties) :
Casualties

116 men; 115 are buried at the Tanggok UN War cemetery near Pusan (Korea) 1 man could not be recovered after being KIA

Missing in Action 3

POW 1 (died in prison camp.)

One seriously wounded man died right after arriving in the Netherlands, one had died in an accident in Korea and one died on the way back and was buried in Singapore.

381 men were wounded in action, 26 during training, 5 and 56 men in accidents.

A total of 91 men are permanently disabled.

The NDVN was always considerably below official battalion strength and therefore the 8th Army allotted a number of Korean soldiers of the Korean Augmentation to US Army (KATUSA)to the NDVN. Of this group 20 men were KIA.

In memory of these Korean soldiers a remembrance plaque in both the Korean and the Dutch language is attached on the Korean War Memorial in the "Oranje barrack at Schaarsbergen near Arnhem, The Netherlands.

Twenty members of the other Korean support units CTC/KSC, assigned to the NDVN, were also KIA.

The total losses of the NDVN and assigned units amounts to 163 men. By this the NDVN suffered the heaviest loses of any battalion in the Dutch Army ever
Bron: http://www.korean-war.com/netherlands.html
Plaats reactie