Kerstnacht 1914

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
ironmarc
Lid

Kerstnacht 1914

Bericht door ironmarc »

Ik zag gisteren op Duitse tv een stukje over de kerst 1914, waar een Duitse soldaat niemandsland over stak en met een kerstboom met daarin kaarsen. Deze gaf hij aan de Engelse soldaten, die ook uit hun loopgraven kwamen. Zo werd er een tijdelijke staak het vuren gelegd en werd er even kerst gevierd. Er werd samen wat gedronken en sigaretten gerookt.
De Engelse officieren waren woest dat dit gebeurde en er stonden zware straffen op dit gebeuren, maar of die ook echt uitgevoerd werden weet ik niet.

Toch erg merkwaardig dat dit gebeurde, dagen lang knal je mekaar af en dan op kerst sta je samen een sigaretje te roken en de volgende dag weer strijd leven tegen deze 'vijanden'.

Weet iemand eigelijk meer over dit incident? Of waar het plaats vond?
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Het was niet altijd de volgende dag... Ik heb gelezen dat dit soms enkele dagen tot een paar weken kon aanhouden.
Het was ook niet op één plaats aan het front, het gebeurde aan verschillende plekken.

Tja dat is een echt voorbeeld van Weihnachtsgefühl.
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Volgens mijn hebben de officieren van de Britten later nog dat de eigen troepen weer in de loopgraven zaten de zingende Duitsers weer hebben bestookt!!
Ik heb oude Engelse krantjes met oorlogs tekeningen waar dat in staat!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja klopt, in sommige gevallen werden de Duitsers weer bestookt.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Grappig he?
Zo zie je maar dat oorlog niet in de natuur van de mens ligt maar in de natuur van leiding.
;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Er werd geloof ik ook een partijtje voetbal gespeeld.

Zulke incidenten gebeurden wel meer denk ik, zo is er ook de anekdote van een rat die van Belgische naar Duitse loopgraaf over-en-weer werd gegooid gedurende een lange tijd (tot één grapjas er een granaat instopte).
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

antwerpx schreef:zo is er ook de anekdote van een rat die van Belgische naar Duitse loopgraaf over-en-weer werd gegooid gedurende een lange tijd (tot één grapjas er een granaat instopte).
lolbroek :frownno: , en dan bedoel ik niet jou het anptwerpx!

die van het voetbal had ik nog niet gehoord
Ioannis
Lid
Lid

Bericht door Ioannis »

De hele Eerste Wereldoorlog was waanzin, het verbaasd me dus ook niks.
De leiding zat op 30 km achter het front, en dat was ook waarom het slachthuis op volle toeren bleef draaien.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

antwerpx schreef:Zulke incidenten gebeurden wel meer denk ik, zo is er ook de anekdote van een rat die van Belgische naar Duitse loopgraaf over-en-weer werd gegooid gedurende een lange tijd (tot één grapjas er een granaat instopte).
Heb je dat toevallig ook gehoord van een kerel die WO1 verhalen kwam vertellen op je school ? 8)

Als je meer wilt weten over Kerstmis 1914, moet je maar es googlen op "kerstbestand"
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Arjen schreef:Grappig he?
Zo zie je maar dat oorlog niet in de natuur van de mens ligt maar in de natuur van leiding.
;)
Daar heb ik een prachtige en wel te verstane tekst van 'Ideologie als moordmotief' van ene Koestler. (Het handelt niet enkel over ideologie natuurlijk)
De hoofdzaak van de tekst zegt dat de mens niet van nature gewelddadig is maar om wille van zijn trouw. :)
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

De eerste wereldoorlog werd gevoerd door de leiders en niet door de soldaten.
Die zagen het nut er doorgaans niet van in. Echter, wat in de tweede wereldoorlog in Rusland gebeurde, gebeurde in WO1 in Frankrijk. Als soldaten optrokken werden ze doodgeschoten door de vijand, keerden ze terug, werden ze doodgeschoten door hun eigen leiding. Soldaten waren niet meer dan kanonnenvlees.
John McCrae
Lid

Bericht door John McCrae »

Hier een verhaaltje over het voetballen tijdens kerst 1914:

24 december 1914.
Bericht van het Geallieerde Militair Hoofdkwartier in Saint Omer (Frankrijk) aan alle eenheden: "Het wordt mogelijk geacht dat de Duitsers een aanval overwegen gedurende Kerstmis of Nieuwjaar. Extra waakzaamheid is geboden."

Op 25 december 1914 was het uiteindelijk kerstmis. Het was een koude nacht vol sterren. Aan de ene kant waren de 101 ste Schotse regiment van het Britse leger o.l.v. luitenant Hough in een loopgraaf. Aan de andere kant zat het 21 ste regiment van Duitsland o.l.v. luitenant Niemann ook in een loopgraaf. In de blubber die ontstond door het koude gure weer hadden de Duitsers een Kerstboom met lichtjes geplant in de blubber om de kerstsfeer in een ongewone locatie op te roepen. Toen gebeurde iets ongewoons. Soldaat eerste klas Schumann loopt naar de Schotse loopgraaf met een kleine kerstboom in de hand met lichtjes. Hij net zoals alle andere manschappen waren oorlogsmoe en wouden naar huis om kerst te vieren met de familie. De soldaten dachten dat de oorlog drie maanden zou duren, dus in september zouden ze klaar moeten zijn. Maar het bleef doorgaan en het was al december. Soldaat eerste klas Schumann werdt niet neergeschoten. Ze sloten vrede. Luitenanten Niemann en Hough konden niet geloven dat zowel de Duitse als de Schotse soldaten uit hun loopgraven waren gekomen en zich overal langs het front verbroederden die sigaretten, schnapps en chocolade ruilden met de “vijand”.

Mannen die elkaar enkele uren eerder hun magazijn van hun geweer tegen elkaar leeg schoten, schudden elkaar nu de hand en slaan elkaar op de schouder. Hough haalt uit het niets een voetbal te voorschijn en paar minuten later zijn de Schotten en Duitsers op het slagveld genaamd “niemandsland” bij Yperen aan het voetballen. De wedstrijd was onder leiding van soldaat tweede klas Hollestein. De Schotten waren favoriet, omdat er bij het Schotse leger 2 spelers zaten van Hearts of Midlothian, namelijk Bruce en McClough. Luitenant Hough, zelf een speler van Celtic, deed niet mee. De wedstrijd begon en duurde uiteindelijk 1 uur. De fysieke gesteldheid van de spelers zorgde voor deze korte speeltijd. De uitslag: Duitsland 3 Schotland 2. Of de Duitse “scheidsrechter” van invloed was geweest bij deze wedstrijd blijft een mysterie…

Deze berichten over verbroedering viel heel erg slecht in de smaak bij de hoofdkwartieren van de militaire grootheden. Er werd gezegd dat de eerste die weer in overtreding ging en weer zomaar vrede ging stichten, disciplinair gestraft. De vrede was voorbij. De soldaten die ooit met elkaar sigaretten rookten, schnapps droenken, voetbal speelde en andere leuke dingen met elkaar deden, moesten nu op elkaar schieten. Ieders moraal zonk en het was weer hetzelfde oude liedje. Hough verzon in 1915 ook aanvallen wat met voetbal te maken had. Als de Schotten proberen de loopgraaf te overnemen van de tegenstander door keihard door niemandsland te rennen, schietend en schreeuwend (wat meestal schotten ook vaak doen) deden ze dat ook voetballend. De bal werd dan naar voren getrapt door telkens een soldaat. Vreemde mix, voetbal en oorlog voeren. Helaas konden ze dit niet altijd permitteren, want bij de uitvinding van vlammenwerpers, landmijnen en gasaanvallen waren dit soort “voetbal-achtige” aanvallen nutteloos.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

interessant stuk!

Alleen zullen ze eerst wel alle lijken moeten hebben weggehaald voordat ze een potje voetbal konden spelen denk ik.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

In die kerstnacht werd er inderdaad van de wapenstilstand gebruik gemaakt om de doden te begraven.
(Al gebeurde dit ook vòòr kerstnacht, onder een witte vlag)
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja dat dit tijdens kerst gebeurde, was mij bekend.
Weet iemand of de doden apart begraven werden in zo'n geval of bij elkaar?
Plaats reactie