Kerstnacht 1914

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

zolang het mogelijk was zullen ze naast elkaar in brede graven (of loopgraven) begraven worden.
In noodtoestand zullen ze ook wel bij elkaar in kuilen gelegd zijn, tenminste degene die begraven zijn.
Veelal bleven de rottende lijken ook gewoon op het slagveld liggen.

Een veteraan zei daarover in een documentaire:
"de grond was zo drassig dat we van lijk op lijk sprongen om vooruit te komen. Alleen moest je oppassen dat je wel de stevige stukken van het lijk uitzocht want als je op de maagstreek trapte zakte je daarin weg."
draak
Lid

Bericht door draak »

Voor de geïnteresseerden:

- "Christmas truce, the western front december 1914" door M. Brown en S. Seaton

- "De kleine vrede in de Grote Oorlog, Kerstmis 1914 aan het westelijk front" door M. Jürgs
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

oh thanx draak!

ja zulke verhalen heb ik ook gelezen over het wegzakken in lijken, echt gruwelijke tafarelen
hans
Lid

Re: Kerstnacht 1914

Bericht door hans »

ironmarc schreef:Ik zag gisteren op Duitse tv een stukje over de kerst 1914, waar een Duitse soldaat niemandsland over stak en met een kerstboom met daarin kaarsen. Deze gaf hij aan de Engelse soldaten, die ook uit hun loopgraven kwamen. Zo werd er een tijdelijke staak het vuren gelegd en werd er even kerst gevierd. Er werd samen wat gedronken en sigaretten gerookt.
De Engelse officieren waren woest dat dit gebeurde en er stonden zware straffen op dit gebeuren, maar of die ook echt uitgevoerd werden weet ik niet.

Toch erg merkwaardig dat dit gebeurde, dagen lang knal je mekaar af en dan op kerst sta je samen een sigaretje te roken en de volgende dag weer strijd leven tegen deze 'vijanden'.

Weet iemand eigelijk meer over dit incident? Of waar het plaats vond?
Ook in de door Franse troepen bezette sectoren, kwamen verbroederingen voor tussen Franse en Duitse soldaten. In het tijdschrift "14-18, le magazine de la Grande Guerre" (sept. 2002) staat een interessant artikel over dit fenomeen.
Merkwaardig is het niet; het vieren van Kerst had toen een andere gevoelswaarde dan tegenwoordig. Mensen stonden wat dichterbij de religie dan nu en het vieren van Kerst was een soort hoogtepunt van het jaar. Ondanks alle tegenstellingen hebben alle mensen op dat moment hetzelfde gevoel: er komt vrede op aarde.

De link naar het artikel is:
http://people.zeelandnet.nl/hansverm/fi ... 201914.pdf
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

leuke link hans, alleen zou je het misschien voor me kunnen vertalen? :P ik kan nl geen Frans :D :roll:
hans
Lid

Bericht door hans »

ironmarc schreef:leuke link hans, alleen zou je het misschien voor me kunnen vertalen? :P ik kan nl geen Frans :D :roll:
Goed idee, maar daarvoor ontbreekt de tijd. Vandaar dat de rol van de Franse troepen onderbelicht is op dit forum. :(
Dat is heel jammer; het wordt dan toch redelijk eenzijdig met uitsluitend Duitse en Engelse bronnen.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ja daar heb je zeker gelijk in, weet jij toevallig boek (en) die over de Franse zijde gaan?
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

ironmarc schreef:ja daar heb je zeker gelijk in, weet jij toevallig boek (en) die over de Franse zijde gaan?
ooggetuigen verslagen wel : oorlogsdagboeken van Louis Barthas en Het Vuur van Barbarusse zijn boeken van mensen die meegevochten hebben aan Franse zijde
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

oke bedankt! Zal eens kijken of ze te krijgen zijn..
Plaats reactie