Mijn Huzaar

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Mijn Huzaar

Bericht door Roel R. »

Nieuw in mijn collectie. Een Rittmeister ( kapitein ) van het Husaren-Regiment Kaiser Nikolaus II. von Rußland (1. Westfälisches) Nr. 8, Paderborn. Gevormd in 1815.

Deze Husar draagt zijn parade uniform ( Atilla ) en aan zijn Colback ( Pelsmuts ) is te zien dat de foto pre. 1912 is gemaakt. De kleur van het uniform is donkerblauw met witte effecten en de muts is gemaakt van otter.

Afbeelding

De ere chef van het regiment was Tsaar Nicholas II, hoogstwaarschijnlijk staat zijn monogram op de niet zichtbare schouderemblemen van deze officier.

Een Husaar is een licht bewapende ruiter. Deze eenheden zijn afgekeken uit Hongarije,
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mooie plaat man.
Cavalerie heb ik altijd machtig gevonden.
Ik ben zelf helaas geen ster te paard maar hoop doet leven zeggen ze wel eens...
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Dàt waren nog eens uniformen....

Op wat voor 'n materiaal is de foto eigelijk gedrukt? Karton of gewoon fotopapier?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is gedrukt op een ongeschreven postkaart. Zoals je dat vanaf ong 1900 tot 1945 veel zag bij Duitse fotografie.

Ik heb trouwens recent een bod van 45 dollar gekregen voor de foto. Er schijnen veel verzamelaars van dit pre WOI materiaal te zijn. Vooral portret en uniformfoto's zijn in trek. Maar ik hou hem lekker :)
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Mooie foto. Die monocle in zijn rechteroog maakt het ook weer compleet natuurlijk.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Iets over monocles
Monocles, in contrast to magnifying glasses, are real means of vision correction, as their lenses work the same way as in spectacles. A monocle, however, must be held before the eye by the hand; thus monocle owners could not be those people, whose work required manual labor. Monocles were intended only for the middle and upper class, and for that reason in many countries they were strongly associated with haughtiness and arrogance. Some authors insist that monocles were most widely spread in Germany and Russia, and went out of style immediately at the end of World War I, because they were used by the German generals. Here, we display sample French monocles of the early XIX, some of which are true craft masterpieces and slightly differ from the image of the monocle we have formed from watching old movies.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Is dit ongeveer dezelfde Roel? Jasje is wel anders
http://www.militaria.iif.hu/images/huszar.jpg
Staat in het militaire museum van Budapest. Ik heb het helaas gemist tijdens mijn bezoek.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nee, dit is waarschijnlijk een Austro-Hongaarse Huzaar.
Plaats reactie