gewonden

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
draak
Lid

gewonden

Bericht door draak »

In het boek "Ooggetuigen van de eerste wereldoorlog" van W. van de Hulst en K. Koch wordt op blz. 142 gesproken over een franse divisie die speciale "nettoyeurs" (schoonmakers) had die duitse gewonden afmaakten.

In het boek "the roses of no man's land" van L. Macdonald staat een stukje over een britse verpleegster die tegen een gewonde soldaat een opmerking maakt dat duitsers gewonde britse soldaten afmaken en dat zij denkt dat alleen de duitsers zulke barbaarse dingen doen. Uit het veelbetekend zwijgen van de gewonde tommie is iets anders op te maken, dit tot haar grote schrik.

Volgens de conventie van Geneve is dit uiteraard verboden.

Weet iemand hier iets meer over of kent iemand meer van soortgelijke gevallen?

Excuus voor het gebruik van het woord "afmaken" maar een ander woord schiet me nu even niet te binnen en m.i. is dit ook een redelijk accurate omschrijving voor dit gebeuren.
hans
Lid

Re: gewonden

Bericht door hans »

draak schreef:In het boek "Ooggetuigen van de eerste wereldoorlog" van W. van de Hulst en K. Koch wordt op blz. 142 gesproken over een franse divisie die speciale "nettoyeurs" (schoonmakers) had die duitse gewonden afmaakten.
Ik ken het boek niet. Kun je eens wat meer info geven, bijv. het deel van de tekst, waaruit je de info hebt.

Het franse woord "nettoyer"kan op zoveel manieren uitgelegd worden. Ook bijv. het nederlandse woord elimineren heeft meerdere betekenissen, zowel postief als negatief.

Een kleine stukje van E.M. Remarque:
….heeft niet gebraakt, dat is een goed teken. We ontbloten zijn heup. We zien niets dan een verbrijzelde massa van rauw vlees en beensplinters. Hij is in zijn heupgewricht geraakt. De jongen zal nooit meer kunnen lopen.
Ik strijk met een vochtige vinger over zijn slapen en geef hem een slok drinken. Er komt beweging in zijn ogen. Nu ontdekken we pas, dat ook zijn rechterarm bloedt.
Kat trekt twee verbandpakjes zo ver mogelijk uit elkaar, om er de wonde mee te kunnen bedekken. Ik zoek naar iets, om daar los overheen te binden. Maar we hebben niets meer; daarom snijd ik de broekspijp van de gewonde nog verder open, om een stuk van zijn onderbroek als zwachtel te kunnen gebruiken. Maar hij heeft geen onderbroek aan. Ik bekijk hem eens wat nauwkeuriger: het is die blonde jongen van daarstraks.
Kat heeft in die tussentijd in de zak van een gesneuvelde nog een paar verbandpakjes gevonden, die we voorzichtig over de wonde heenleggen.
Ik zeg tegen de jongen, die ons star aankijkt zonder zijn blik van ons af te wenden: 'Nu gaan we een brancard halen.' Maar dan doet hij zijn mond open en zegt fluisterend: 'Hier blijven -'
Kat zegt: 'Maar we zijn zo terug. We gaan even een brancard voor je halen.'
Je kunt niet merken, of hij het begrepen heeft; hij roept klagend als een kind ons achterna: 'Niet weggaan.' –
Kat kijkt om, en zegt fluisterend: 'Moest je nu niet eenvoudig een revolver nemen, om er een eind aan te maken?'
De jongen zal het transport nauwelijks overleven en het is op zijn hoogst voor hem nog een kwestie van een paar dagen. Alles, wat hij tot nu toe heeft moeten doormaken, is kinderspel, vergeleken bij wat hem nog te wachten staat. Nu is hij nog verdoofd en voelt geen pijn. Binnen het uur zal hij niets meer zijn dan één jammerend wrak van ellende. De dagen, die hij nog te leven heeft, betekenen voor hem niets anders dan één hel van ondraaglijke pijn. En wie heeft er enig voordeel van, of hij dat lijden nu nog doormaakt of niet.
Ik knik. 'Ja, Kat, de beste dienst zou je hem bewijzen met een revolver.'
'Geef op dan maar -' zegt hij en blijft staan. Hij heeft zijn besluit genomen; dat kan ik aan hem zien. Wij kijken om ons heen, - maar we zijn niet meer alleen. Vóór ons staan een paar mensen bij elkaar; uit de trechters en de greppels duiken overal hoofden op. We gaan een brancard halen.
Kat schudt zijn hoofd. 'Zulke jonge kerels,' - en hij herhaalt nog eens: 'Zulke jonge, onschuldige kerels.'
(E.M. Remarque- van het westelijk front geen nieuws- einde hoofdstuk 4)

Hans
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

indrukwekkend verhaal
draak
Lid

Bericht door draak »

Het betreft het hoofdstuk over krijgsgevangenen.

Citaat: "Maar ook bestond de wederzijdse overtuiging, en niet ten onrechte, dat de vijand geen krijgsgevangenen maakte. Krijgsgevangenen werden uit haat, wraak en pure bloeddorst doodgeschoten. Vaak gaven de commandanten hun soldaten te kennen dat maar beter geen krijgsgevangenen konden maken. op 28 augustus 1914 bericht de duitse soldaat Fahlenstein al dat er orders waren om gewonde franse soldaten te doden. Een gruwelijk incident vindt plaats op 16 juni 1915 bij Ieper. De Royal Scots hadden driehonderd Duitsers gevangengenomem. Toen hun officieren vertelden dat ze hun rantsoenen met de gevangen moesten delen, hadden de Schotten binnen vijf minuten al hun gevangenen gedood. Een franse divisie beschikte over speciale nettoyeurs , die duitse gewonden afmaakten." einde citaat

Misschien dat bovenstaande e.e.a. wat duidelijker maakt.

Hans, bedankt voor je stukje uit Remarque, heb het boek in het nederlands en duits gelezen maar dat is al weer een mooi poosje terug (eindexamen HAVO :wink: ). In de film glijdt de jongen, hoofd eerst, in een granaattrechter waar nog gifgas in hangt. Ze willen hem dan ook doden maar dan komen er brancarddragers aan, die ze aanroepen.
Ik vermoed dat ze dit zo hebben weergegeven om filmtechnische redenen.

Gegevens van het boek: "Ooggetuigen van de eerste wereldoorlog"
door Wim van de Hulst en Koen Koch, uitgeverij Anthos Amsterdam 2004
ISBN 90 414 0936 X

Mvg Arjen

ps een mooi boek met aantal indringende foto's
hans
Lid

Bericht door hans »

draak schreef:Het betreft het hoofdstuk over krijgsgevangenen.

Citaat: "Maar ook bestond de wederzijdse overtuiging, en niet ten onrechte, dat de vijand geen krijgsgevangenen maakte. Krijgsgevangenen werden uit haat, wraak en pure bloeddorst doodgeschoten. Vaak gaven de commandanten hun soldaten te kennen dat maar beter geen krijgsgevangenen konden maken. op 28 augustus 1914 bericht de duitse soldaat Fahlenstein al dat er orders waren om gewonde franse soldaten te doden. Een gruwelijk incident vindt plaats op 16 juni 1915 bij Ieper. De Royal Scots hadden driehonderd Duitsers gevangengenomem. Toen hun officieren vertelden dat ze hun rantsoenen met de gevangen moesten delen, hadden de Schotten binnen vijf minuten al hun gevangenen gedood. Een franse divisie beschikte over speciale nettoyeurs , die duitse gewonden afmaakten." einde citaat
Als je dit stukje doorleest, komt het er eigenlijk op neer dat men voor het gemak de gewonden maar afmaakt. Iedereen doet het (Duitsers, Schotten, Fransen en alle niet genoemde partijen). Als je alle verschrikkingen leest, is het wel begrijpelijk dat mensen tot zoiets komen. Het is mogelijk ook een woede afreageren; diegene aan de andere kant is er de oorzaak van dat jij hier zit.
Er zit ook een praktische zijde aan de zaak. Wat moet je immers met al die overlevenden, ze hangen als een blok aan je been. Je kunt er niets mee (vandaar ook mijn stukje van Remarque). Doodmaken die vijand, want morgen doet hij met jou hetzelfde.

Mensen hebben onder druk van de omstandigheden anders gereageerd; het gaat ons begrip en invoelen een beetje te boven. Er mocht zo veel niet van de conventies, maar niemand stoorde zich daaraan.

hans
mario
Lid
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik ken het verhaal van een Schot uit WO2 die een soort gelijke ervaring heeft.
Hij vertelde me dat ze een groep Duitsers gevangen namen. Daar bleek een fanatieke tussen te zitten met een handgranaat.
Deze handgranaat ontplofte en een aantal gevangenen raakten gewond of sneuvelden, maar ook een Schotse soldaat raakte dodelijk gewond. Uit woede hebben ze toen de hele groep gevangenen geexecuteerd.
Het is zoals hans zegt: het is afreageren van woede, al mag het volgens de conventies niet.

Dat speelde zich overigens af op Zuid Beveland, hans.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

draak schreef: Hans, bedankt voor je stukje uit Remarque, heb het boek in het nederlands en duits gelezen maar dat is al weer een mooi poosje terug (eindexamen HAVO :wink: ). In de film glijdt de jongen, hoofd eerst, in een granaattrechter waar nog gifgas in hangt. Ze willen hem dan ook doden maar dan komen er brancarddragers aan, die ze aanroepen.
Ik vermoed dat ze dit zo hebben weergegeven om filmtechnische redenen.
Hoe heet die film?
draak
Lid

Bericht door draak »

"All quiet on the western front"

De dvd die ik heb is uitgebracht in 2001 door http://www.videofilmexpress.nl/ (western intypen in zoekvenster)

Wanneer het orgineel is uitgebracht weet ik zo even niet, ik dacht 70-jaren. Er is ook een z-w versie, gemaakt in de jaren dertig en naar ik gehoord heb moet die indrukwekkender zijn.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ahh ja die heb ik ook gezien, de kleuren versie dan, ik heb hem nog niet in z-w gezien. Misschien lijkt het dan meer echt omdat we WW1 (bijna) alleen kennen uit z-w beelden
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Ben blij te zien , dat er ook mensen met een kijk op de realiteit van oorlogvoeren hier zijn ( op dit forum ).
Vaak worden alleen duitse soldaten in verband gebracht met "atrocities"
zoals executies van pow's.
Bekende voorvallen zijn hier al flink behandeld, maar vaak zonder een objectieve kijk.
Oorlog voeren is een verschrikkelijk iets, en veranderd mensen,en gewone jongens doen dan dingen die ze nooit zouden doen onder normale omstandigheden.
Jaren geleden heeft mijn vader in een deprisieve bui iets dergelijks verteld over zijn tijd in Ned-indie, en geloof me, dat heeft hem nooit meer los gelaten.
Je schrikt dan wel even, als je eigen vader zo iets verteld, maar dat heeft me ook aan het denken gezet,

Smaug
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Inderdaad, ik zit nu in het boek Citizen Soldiers te lezen en daar is een heel hoofdstuk gewijd aan POW's. Een deeltje van 'The Bulge' handelt over The Malmedy Massacre, niet geheel over de gebeurtenis toen, maar ook over hoe de soldaten zich na het nieuws te hebben vernemen omgingen met Duitse krijgsgevangenen, ze namen er gewoon geen, en alvast zeker geen SS'ers

citaat:

US soldiers raised a white flag and came forward. The Germans opened fire, killing 4 and woening 1 whereupon a German tank deliberately ran over the wounded man as he begged for help.

Elsenborn Ridge, we had az young private, a sweet 19 year pold kid, who had two brothers killed in Normandy. It turned him into a fiend where germans were concerned. He killed every one he coeld including any prisoner. It had become a court martial offense to send a prisoner back with Junior.

Junior was trotting down a street and there came a German who had been hiding in one of the houses for 72 hours bowing, smiling hand on his head, saying 'Kamerad!, Kamerad!' Junior never broke stride, but puilled his pistol and shot the man in the face as he jogged past.

Het Malmady Massacre had zelfs een bevel tot gevolg welk dit zei: Geen SS troepen of Paratroepers zullen gevangen genomen worden maar zullen meteen neergeschoten worden.

Zo zijn er taloze voorbeelden, aan beide zijden van het front
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

verschrikkelijk..
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Je mag ook niet vergeten dat de meeste soldaten jarenlang bijna op dezelfde plaats zaten in hun loopgraven met een de andere kant dikwijls geen 10 meter verder de vijand

Als je jarenlang op elkaars lip zit en naar elkaar schiet als je de kans krijgt zou je voor minder een gewonde die tussen de fronten ligt te kermen afmaken al is het maaar om van zijn gekerm vanaf te zijn
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Een grote reden hiervoor was toch ook: Frustratie en stress denk ik
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Natuurlijk, hoe zou jij je gedragen als je jarenlang in een vettige stinkende loopgracht moest zitten, niet in bad kon, moest eten uit een ijzeren bakje je steeds gebukt moest lopen of ze schoten je kop eraf
Zou je ook stress hebben hoor
een goede film daarover is 'van het westelijk front geen nieuws'
daar word op het laatste van de film de jonge gast overhoop geknald door een schutter toen hij effe niet oplette

Tegenwoordig gebruikt men kogels van een ander kaliber dan vroeger
nu een klein snel kogeltje type .222 zodat het slachtoffer niet dood is maar wel gewond op hetsslagveld achterblijft, dit komt duurder uit voor de vijand, aangezien ze het slachtoffer niet kunnen laten kreperen moeten ze het van het slagveld zien te krijgen en dit door minstens 2 mannen die op hun beurt weer kunnen afgeknald worden de verpleging kost ook weer geld

je ziet de hedendaagse oorlog daar word iover nagedacht hoor

dat de duitsers in de battle of the bulge of het ardennen offensief geen gevangenen namen, kwam omdat al hun troepen aan het vechten waren en ze geen manschappen konden missen om gevangen te bewaken

Dat de amerikanen ook gevangen afknalden was omdat die natuurlijk wisten dat de duitsers hun vrienden ook afknalden

Dat de duitsers geen russen gevangen namen kwam omdat ze het niet de moeite vonden dat die leefden !!!

enzovoort enzovoort
Oorlog is dus afzien hé
Plaats reactie