[wo1] Un Long Dimache De Fiancailles

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
YPPY
Lid

[wo1] Un Long Dimache De Fiancailles

Bericht door YPPY »

Uit de Metro van gisteren
Ellende in de loopgraven

Un Long Dimach De Fiancailles is niet zo'n vrolijke film als Amelie, maar opnieuw heeft Jean-Pierre Jeunet een prachtige, dromerige film gemaakt.

De regiseseur van Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain heeft opnieuw een film gemaakt met Audrey Tatou in de hoofdrol. Logischerwijs schept dit de verwachting dat het een zelfde soort film betreft, maar om je voor een teleurstelling te behoeden: dat is niet het geval. Alhoewe, Un Long Dimach De Fiancailles zal niet zo snel een teleurstelling zijn. Ook al gaat het om een serieus en zwaar onderwerp, uiteindelijk is het in een bepaald opzicht een feelgoedmovie. Audrey Tatou is een jonge vrouw, Mathilde die na de Eerste Wereldoorlog op zoek gaat naar haar verloofde. Die verloofde, Manech heeft in de loopgraven moeten vechten. Hij en vijf andere mannen werden echter ter dood veroordeeld nadat ze zichzelf opzettelijk verminkten.
Mathilde woont bij haar oom en tante en is ervan overtuigd dat Manech nog leeft, ook al heeft iedereen om haar heen de hoop laten varen. Tijdens haar zoektocht ontmoet ze verschillende mensen die allemaal net een andere versie van de gebeurtenissen geven.
De stijl van Jeunet is duidelijk herkenbaar. De karakters worden aan de hand van korte, komische fragmenten geintroduceerd en visueel is ook deze film een hoogtepunt. De beelden van het front hebben een grauwe groene tint, die bijna tegen het zwart aanzit. De scenes waarin Mathilde te zien is, zijn juist heel warm en dromerig, met veel gele tinten. Maar ook het verhaal is prachtig. De gebeurtenissen aan het front zijn afgrijselijk, maar er is ook ruimte voor komische momenten en romantiek in de flash-backs. Het verloop van het verhaal blijft van begin tot eind boeien, alle 133 minuten lang. Bovendien weet Jeunet het grote aantal karakters dat voorbijkomt zo te brengen dat je als kijker niet de draad kwijtraakt.
In Un Long Dimach De Fiancailles zit voor elk wat wils: oorlogsdrama, romantiek en humor. Opnieuw speelt Tatou een fantastische rol en ook Gaspard Ulliel heeft een mooie rol als Manech en speelt die met overtuiging. De liefde tusen deze twee jonge mensen lijkt echt. Ook al is het een triest verhaal en heeft de film geen very happy end, toch loop je met een goed gevel de bioscoopzaal uit. Simpelweg omdat het een prachtfilm is.
Un Long Dimach De Fiancailles draait in 20 zalen
Heeft iemand deze film af gezien of plannen om er heen te gaan?
Laatst gewijzigd door YPPY op 17 jan 2005, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

nee ik had er ook nog niet van gehoord maar klinkt wel interessant. Ik hou alleen niet zo van die liefdesvehalen dus ik denk dat als ie op dvd komt, dat ik hem ga huren.
YPPY
Lid

Bericht door YPPY »

Ook nog uit de metro
Een onverklaarbare fascinatie voor de Eerste Wereldoorlog

Jean-Pierre Jeunet heeft een reeks zeer verschillende films op zijn naam staan. Van Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain tot Alien 4. Toch is de visuele stijl van de Franse filmmaker herkenbaar. Een andere belangrijke overeenkomst is de hoofdpersoon in Un Long Dimach De Fiancailles: Audrey Tatou. Jeunet vindt vooral haar ogen heel bijzonder: "Ze heeft de ogen van een hert. Ik hou van jonge vrouwen in fims."
De reden dat hij Tatou opnieuw een hoofdrol in zijn film gaf, was gedeeltelijk uit dankbaarheid. Het succes van Amelie maakte de productie van deze film immers mogelijk. "Toen ik het boek las, had ik geen enkele idee wie deze rol zou kunnen spelen. Ik heb even aan Juliette Binoche gedacht, maar toen ik met Tatou Amelie maakte, dacht ik: zij zou ook de rol van Mathilde kunnen spelen. Zij gaf me tenslotte ook de mogelijkheid om de film te maken."
Het idee voor Un Long Dimach, die gemaakt is naar het boek van Sebastien Japrisot, ontstond als in 1991. Maar Jeunet had toen het geld niet. "Het was financieel niet mogelijk en ik had mijn voorwaarden. Ik wilde de film onder andere alleen in het Frans maken, met Franse acteurs. Het is gewoon niet geloofwaardig als Amerikanen Franse soldaten spelen. Mila Jovonich is bijvoorbeeld ook niet overtuigend als Jeanne d'Arc."
Van jongsaf aan was Jeunet al gefascineerd door de Eerste Wereldoorlog. Dat was dus ook hetgeen hem het meeste trok in de roman van Japrisot. "Ik kan mijn fascinatie voor de Eerste Wereldoorlog niet uitleggen. Als kind las ik er alles over. Ik heb zoveel verhalen en anekdotes gelezen en zoveel foto's gezien. Alles in de film is gebaseerd op bestaande documenten, op de scene met de zeppelin na. Ik wilde dan ook niet mijn eigen details in de film stoppen. De laatste overlevenden zijn er binnenkort niet meer. De oorlog zal dan in de duisternis verdwijnen, net als de Middeleeuwen. Het ging om onze voorouders die daar vochten. Die oorlog staat nog heel dichtbij ons. De Tweede Wereldoorlog interesseert me helemaal niet."
Die fascinatie heeft natuurlijk niet iedereen, ook de acteurs niet. Daar had Jeunet wel een oplossing voor: "De acteurs hebben ook over de oorlog moeten lezen en ik heb een boekje voor ze gemaakt om ze er een idee van te geven."
Feit is dat de Fransman opnieuw een film in zijn eigen herkenbare stijl heeft afgeleverd. "Vaak gaan Franse films over ruzieende stellen in de keuken. Je ziet ook vaak dezelfde actiescenes. In mijn films zit misschien meer verbeelding."
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

m ben benieuwd wat voor n film het is.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Vooral een romantische film lijkt mij, maar afgaand op de trailer en op een interview met hoofdrolspeelster en regisseur lijkt dit mij echt een aanrader (combinatie van Amélie Poulain en WOI).

Overigens is het: 'Un long dimanche de fiancailles'
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Een zeeeeeeer goede film!!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

heb je hem al gezien Johan?
johan willaert
Lid

Ja, hij draaide in Kinepolis in Belgie van November tot December.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Jeroen2
Lid

Bericht door Jeroen2 »

heeft toch al een lange tijd in de cinema in België gedraaid :)
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Peter »

Trailer gezien, ik ga er binnenkort heen! Niks mis met wat romantiek, toch? ( Als je wo1 tenminste als een romantische tijd kan zien :wink: ) Wat ik gezien heb in de trailer ziet er goed uit, en ook het verhaal bevalt me wel.
Daar is 'ie weer!
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

de trailer ziet er wel goed uit, de beelden van het slagvel;d lijken in eerste instantie realistisch
YPPY
Lid

Bericht door YPPY »

johan willaert schreef:Een zeeeeeeer goede film!!!

Johan
Wat vond je de overhand hebben, actie of romantiek? Of was het goed in verhouding?
Kun je hem ergens mee vergelijken?
johan willaert
Lid

De verhaallijn is uiteraard de zoektocht van Mathilde naar haar verloofde.....
maar de gevechten van WO1 worden zeer authentiek in beeld gebracht....
Alleen al voor de gruwel van de loopgravenoorlog is deze film de moeite....

Johan
29th Let's Go!!!!!
gvdbor
Lid

Bericht door gvdbor »

Het is zeker niet netjes om in de bios tijdens de romantische scenes "doorspoelen" te roepen??