Je treft daar precies het hart achter de theorie van de naam ben maf.
Ik zie het altijd zo: normaal is het gemiddelde, de gemene deler.
Maar niemand is precies normaal, er zijn altijd wel afwijkingen.
Normaal bestaat dus feitelijk niet.
Iedereen is dus raar.
En inderdaad: ik ben er ook trots op om anders te zijn.
Ik zal het nog sterker zeggen: als je ooit iemand tegen komt die zegt normaal te zijn: berg je dan maar.
maar goed...back on topic...
Er zijn voorbeelden van over heel de wereld (zeker uit het slavernij oogpunt) waar het ene ras zich superieur voelde aan de ander.
Het grappige hieraan is dat het geboren is uit de angst inferieur te zijn.
Zo zie je dat veel angst en haat onstaat als er gastarbeiders "alle" banen krijgen.
Hitler en 'de ideale mens'
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
- Ioannis
- Lid
Tja, je moet "Angst voor vrijheid" van Erich Fromm eens lezen.
Het is een tamelijk droog wetenschappelijk geschreven boek over het ontstaan van het fascisme, bekeken vanuit de psychologie.
Verder beveel ik aan.. "Opstand der horden", van Ortega Y Gasset.
Het is precies wat je zegt.
De mens met een minderwaardigheidscomplex zoekt naar een autoritaire richting waarbinnen hij opgaat in een massa waarin hij zich veilig voelt.
De prijs is, dat hij zijn vrijheid verliest.
Het is een tamelijk droog wetenschappelijk geschreven boek over het ontstaan van het fascisme, bekeken vanuit de psychologie.
Verder beveel ik aan.. "Opstand der horden", van Ortega Y Gasset.
Het is precies wat je zegt.
De mens met een minderwaardigheidscomplex zoekt naar een autoritaire richting waarbinnen hij opgaat in een massa waarin hij zich veilig voelt.
De prijs is, dat hij zijn vrijheid verliest.
Enfant terrible volgens sommigen. 

- Harro
- Lid
Mich: de Zweden hadden ook een berucht programma van gedwongen sterilisatie dat volgens mij raakt aan de informatie die jij zoekt:
http://www.zetnet.nl/nieuws/nieuws97/97090201.html
http://www.zetnet.nl/nieuws/nieuws97/97090201.html
Scandinavische sterilisatie-zaak boven water
In Zweden blijkt van 1935 tot 1976 een sterilisatieprogramma te zijn uitgevoerd waarvan mogelijk 60.000 vrouwen het slachtoffer zijn geworden. Uit onderzoek van de journalist Maciej Zaremba blijkt dat dat het 'onder druk onvruchtbaar maken van "minderwaardige" Zweden in 1946 haar hoogtepunt bereikte. De Zweedse staat bereid zich voor op duizenden eisen tot schadevergoeding.
Uit de gegevens blijkt dat ook in Noorwegen en Denemarken al kort na de Eerste Wereldoorlog gelijksoortig onderzoek plaatsvond. In Zweden waren de sterilisaties officieel vrijwillig maar de slachtoffers zeggen dat zij gedwongen werden toestemming te geven. Dit op straffe van verlies van hun eventuele andere kinderen en maatschappelijke voorrechten. Het waren meestal mensen met leermoeilijkheden van arme families of zijdie niet van 'ariche bloede waren'. Minister Walstrom van sociale zaken noemt wat er gebeurd is 'barbaars' en zegt zich sterk te zullen maken voor schadeloosstelling en wetswijzigingen die dergelijke praktijken legaal maken. De minister vind het goed dat deze kwestie juist nu, in een tijd van opkomend neo-nazisme en toenemend gemanipuleer met genen, aan de kaak wordt gesteld. Volgens de journalist Zaremba zijn (echter wel) 'bijna alle verwijzingen naar veertig jaar van gedwongen sterilisaties uit de Zweedse school- en geschiedenisboeken verdwenen'.
Volgens Jan Noordman auteur van het boek 'Om de kwaliteit van het nageslacht, Eugenetica in Nederland 1900-1950', is eugenetica in Nederland nooit officieel beleid geweest. Dit omdat hetniet strookte met de politieke moraal van de confessionelen die toen aan de macht waren. Hij legt een verband tussen het ontbreken van 'de traditionele voortplantingsmoraal van het geloof'in Scandinavië, het het idee van 'maakbaarheid van de samenleving' en de eugenetica-praktijken. De eugenetische beweging ging uit van het idee dat alles erfelijk was: niet alleen intelligentie, maar ook ziekte, criminaliteit en sociale gedragingen. Eugenetica kreeg pas een slechte naam door het handelen van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Zij streefden niet alleen naar een 'arisch ras' maar vermoordden later ook massaal joden, verstandelijk gehandicapten, zigeuners en homoseksuelen.
Een TV-zender in Zwitserland heeft 26 augustus onthuld dat ook in het kanton Vaud gedwongen sterilisaties zijn uitgevoerd. Er zou geen sprake zijn van enkele geïsoleerde gevallen. De wetteksten van het kanton Vaud zijn in 1934 door Hitler-Duitsland opgevraagd en dienden als basis voor de rassenwetten.
Bron: Trouw 25 en 27 augustus en De Volkskrant 28 augustus 1997
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Mich
- Lid
Ja bedankt Harro (en de anderen). Er staat een erg interessant stukje in de bron die je gegeven hebt:
Michael.
Erg nuttig allemaal. Bedankt!De wetteksten van het kanton Vaud zijn in 1934 door Hitler-Duitsland opgevraagd en dienden als basis voor de rassenwetten.
Michael.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
- Narcolepticus
- Lid