belgie bestaat 175 jaar

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Post stond er plots twee maal....?????

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 19 feb 2005, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Marc 82 Recon schreef:omdat zo een onzin meestal uit de mond van een vlaams blok sorry vlaams belang stemmer komt
Onzin???
Dit zijn historische feiten die je onmogelijk kan ontkennen en dit is slechts het topje van de ijsberg, leer eens wat geschiedenis voor je de grote jongen probeert uit te hangen. :roll:
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

ik probeer de grote jongen niet uit te hangen tis niet omdat je wss ouder bent dan mij dat ik me zowiezo moet aansluiten bij jou rechtse gedachtegang.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Marc 82 Recon schreef:ik probeer de grote jongen niet uit te hangen tis niet omdat je wss ouder bent dan mij dat ik me zowiezo moet aansluiten bij jou rechtse gedachtegang.
Zo is dat, maar beargumnteer je mening dan in plaats van simpelweg op de man te spelen, dat doet een discussie meestal goed.
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Ik probeer helemaal niet om jou te overtuigen.
Je mag van mij aanhanger zijn van het koningshuis (Leopold II werd onlangs door de Britten de slechtste man allertijden genoemd), ik denk er het mijne van. Maar dan mag ik toch ook wel een mening hebben?
Of is dat bij jullie 'verdraagzamen' uit den boze?
Discussie graag via PB uit respect voor de draad.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

AntwerpX als iemand in mijn ogen onzin post mag ik mijn mening daar toch over geven? of moet ik gewoon mijn bakkes houden en verder wandelen?
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Marc 82 Recon schreef:AntwerpX als iemand in mijn ogen onzin post mag ik mijn mening daar toch over geven? of moet ik gewoon mijn bakkes houden en verder wandelen?
Natuurlijk niet, maar je viel de persoon aan, niet de stelling. Kom met argumenten, zodat je op een normale manier de - in jouw ogen - onzin kan aantonen. Alleen zo kan een discussie ontstaan, met uitsluitend op de man spelen krijg je alleen ruzie.
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Veteraan schreef: leer eens wat geschiedenis voor je de grote jongen probeert uit te hangen. :roll:
Klaarblijkelijk leest u enkel de geschiedenis die je wil lezen ?
en is iemand die uw mening niet deelt een onwetend jongsken ?
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Gerd
Lid
Contacteer:

Bericht door Gerd »

Veteraan schreef:
Marc 82 Recon schreef:omdat zo een onzin meestal uit de mond van een vlaams blok sorry vlaams belang stemmer komt
Onzin???
Dit zijn historische feiten die je onmogelijk kan ontkennen en dit is slechts het topje van de ijsberg, leer eens wat geschiedenis voor je de grote jongen probeert uit te hangen. :roll:
Wat je daar vertelt zijn idd historische feiten, maar ze zijn natuurlijk wel nogal eenzijdig en uit hun verband getrokken.

Wat de toestanden tijdens WOI betreft, is intussen al een tijdje aangetoond dat het mythe is dat veel Vlaamse soldaten zijn genseuveld omdat ze de Franse bevelen niet verstonden. Lees de boeken van bv. De Schaepdrijver er maar op na.

Dat er tijdens de repressie na WOII collaborateurs en Vlaamsgezinden (welke twee ik dus zeker niet altijd laat samenvallen) hard zijn aangepakt, is een feit. Maar dat is ook aan de andere kant van de taalgrens gebeurd.

Maar het blijft ook een feit dat heel wat Vlaamsgezinden hebben geloofd in de mooie Duitse beloften en vooruitzichten en daardoor de hele Vlaamse beweging in een slecht daglicht hebben geplaatst. Dat vind ik zelf ook heel jammer.

Maar om daarom te roepen dat de Vlamingen nog steeds de sukkels en slachtoffers van België zijn, vind ik overdreven. Er bestaan zeker nog wantoestanden (denk maar aan BHV), maar geef dat ook tijd om opgelost te krijgen. We bestaan nog maar 175jaar en in die periode is er al heel wat veranderd.

I ben zelf ook nogal Vlaamsgezind, maar geen haar om hoofd dat er aan denkt om daarom op het Vlaams Belang te stemmen. Zij hebben (vind ik)meer aandacht voor het opblazen van het migrantenprobleem dan voor de Vlaamse zaak.

Gerd
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Ik zou hier als Nederlander ook nog iets aan toe willen voegen, ik kom uit N-Limburg aan voor mijn gevoel zou ik liever bij Belgie willen horen, de mentaliteit vind ik meer bij ons passen dan de Nederlandse. Trouwens Limburg heeft na de onafhankelijks oorlog nog een tijdje bij Belgie gehoord! Maar moest onder druk door verschillende andere landen terug bij Nederland, hoewel de meeste mensen toen liever bij Belgie bleven!

Jeroen

Weten jullie wat BELG betekend? Ben Eerst Limburger Geweest!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

@Gerd

Ik ben het volledig met je eens
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Kilroy
Lid

Bericht door Kilroy »

Gerd schreef: Wat je daar vertelt zijn idd historische feiten, maar ze zijn natuurlijk wel nogal eenzijdig en uit hun verband getrokken.
Wat de toestanden tijdens WOI betreft, is intussen al een tijdje aangetoond dat het mythe is dat veel Vlaamse soldaten zijn genseuveld omdat ze de Franse bevelen niet verstonden. Lees de boeken van bv. De Schaepdrijver er maar op na.
Akkoord.
Vergeet echter niet dat in WO I de kiemen gelegd zijn van de Vlaamse ontvoogding (zie 1). Hoe kon het ook anders, na eeuwen door een ander volk overheerst te zijn (Fransen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Nederlanders...), leek de tijd aangebroken voor een eigen bewustzijn, eigen taal en cultuur al of niet met hulp van de Duitsers.
Gerd schreef:Dat er tijdens de repressie na WOII collaborateurs en Vlaamsgezinden (welke twee ik dus zeker niet altijd laat samenvallen) hard zijn aangepakt, is een feit. Maar dat is ook aan de andere kant van de taalgrens gebeurd.
Akkoord.
De repressie is op sommige ogenblikken schandalig geweest.
Een kleine nuance : vergeet niet dat in de periode tijdens WO II veel collaborateurs "grijs" waren en slechts 5 % echt collaboreerden met de vijand.
Er was oorlog, honger en ellende. Velen konden door voor de Duitsers te werken, op die manier hun gezin redden van veel erger ellende.
Als je even de cijfers nagaat qua veroordelingen van aangehouden "Collaborateurs" vlak na de oorlog, kom je op een procent van 60 à 70 die werkelijk veroordeeld werden voor collaboratie.
Kleine opmerking : dat ons Koningshuis nu nog bestaat is voor 100 % te danken aan die "Collaborateurs" uit Vlaanderen (cq. de Koningskwestie in België in 1950 toen Wallonië de Koning wegstemde...).
Van vaderlandsliefde gesproken.
Gerd schreef:Maar het blijft ook een feit dat heel wat Vlaamsgezinden hebben geloofd in de mooie Duitse beloften en vooruitzichten en daardoor de hele Vlaamse beweging in een slecht daglicht hebben geplaatst. Dat vind ik zelf ook heel jammer.
(1) Hier zijn we weer bij dat embryo van ontvoogding : eindelijk zou het menens worden. Bedenk dat er in die periode geen plaats was voor de Nederlandse taal : Onderwijs, administratie, kortom het hele maatschappelijk systeem was enkel en alleen in het Frans.
Met de Duitsers zou dit wel even veranderen...
VNV en Verdinaso opteerden voor een Groot-Dietsland vanaf Noord-Nederland tot Frans-Vlaanderen, met een eigen bewustzijn.
Tracht je eens in die tijdsgeest te verplaatsen.
Gerd schreef:Maar om daarom te roepen dat de Vlamingen nog steeds de sukkels en slachtoffers van België zijn, vind ik overdreven. Er bestaan zeker nog wantoestanden (denk maar aan BHV), maar geef dat ook tijd om opgelost te krijgen. We bestaan nog maar 175jaar en in die periode is er al heel wat veranderd.
Nee, dat de Vlamingen nu nog sukkels zijn strookt zeker niet met de werkelijkheid.
Ach, de kwestie BHV is peanuts vergeleken met de nooit aflatende geldstroom naar Wallonië, dat Vlaanderen als een juk tot het einde van zijn dagen meedraagt. Ik erger me rot als je voor je idee als Vlaams-Nationalist opkomt, door die zgn. "Politiek correcten" onmiddellijk vergeleken wordt met een extremist, liefst van al uiterst rechts en Vlaams Belanger. Het is een zeer ongezonde toestand dat in Vlaanderen bepaalde politieke partijen "kunstmatig" aan de macht blijven door het "Cordon sanitaire".
Gerd schreef:Ik ben zelf ook nogal Vlaamsgezind, maar geen haar om hoofd dat er aan denkt om daarom op het Vlaams Belang te stemmen. Zij hebben (vind ik)meer aandacht voor het opblazen van het migrantenprobleem dan voor de Vlaamse zaak.
Gerd
Je schrijft hier wat je wil : uiteindelijk gebeurt het in dat stemhokje...
Ik heb absoluut geen probleem met een allochtoon die zich in ons land vestigt, hier werkt, zich integreert en zodoende mee opbouwt. Waarom niet trouwens ?
Dat er bvb. in Nederland meer en zwaarder problemen zijn met migranten, komt eenvoudig doordat er geen partij is als het Vlaams Belang. Hun programma wordt zo bekritiseert (soms terecht), maar je schrikt je een aap als je ziet welke programmapunten Liberalen en Katholieken in Vlaanderen reeds ten volle ondersteunen.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gerd
Lid
Contacteer:

Bericht door Gerd »

Killroy,

Ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak over het koningshuis. Dat we nog steeds een koning hebben is niet te danken aan het "collaborateurs" uit Vlaanderen. Het is idd zo dat de Walen tegen de terugkomt van de Leopold III hebben gestemd en de Vlamingen voor (telkens maar met een kleine meerderheid). Het koningshuis zelf is echter niet ter discussie gesteld in die periode, wel de terugkeer van Leopold III. Ik meen niet dat de Walen veel problemen hebben gemaakt bij de troonsbestijging van Boudewijn.

Verder ben ik het met je eens dat de Vlamingen en de Vlaamse taal het niet gemakkelijk hadden. Maar dat er geen plaats was voor de Vlaamse taal klopt niet echtt:
- 1873: Nederlands aanvaard in strafzaken
- 1878: Nederlands aanvaard in het openbaar bestuur
- 1883: Vlaamse taal in het Rijksmiddelbaar onderwijs in het leerplan opgenomen
-1898: Gelijksheidwet: Nederlands als officiële taal aanvaard

Na WOI is er een soort van tegenreactie op het activisme en de Frontbeweging. Ook toen al trachten de Duitsers de Vlamingen voor zich te winnen door enkele Vlaamse eisen in te willigen. Maar zelfs in die periode
- 1921: wet op het taalgebruik in bestuurszaken waarbij het territorialiteitsbeginsel werd aanvaard (dus geen tweetaligheid meer in Vlaanderen)
- 1930: volledige vernederlandsing Gentse universiteit

Toch was dat voor veel Vlaamsgezinden onvoldoende. Wanneer de Duitsers dan ons land veroverden en een Flamenpolitik begonnen te voeren, kan ik begrijpen dat vele Vlaamsgezinden zich daardoor hebben laten meeslepen. Ik wilde alleen maar zeggen dat velen nooit of te laat hebben ingezien dat de politiek van de Duitsers vooral gericht was op "Verdeel en heers". Uiteindelijk hebben de Vlaamsgezinde partijen zich alleen maar voor de Duitse kar laten spannen zonder dat ze dat zelf inzagen of er iets durfden aan te doen (door bv. uit de collaboratie te stappen). Hierdoor geraakte de Vlaamse zaak nog meer gecompromitteerd.

Wat ik over het Vlaams Belang schreef, is uiteraard mijn mening. Ieder stemt op wie hij wil.

Gerd
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wat mij opvalt is dat in NL een prinses van Argentijnse afkomst na drie jaar zonder noemenswaardige problemen een tv-interview in de taal van de meerderheid van de inwoners kan afleggen, en dat de leden van ons Koningshuis al hun hele leven koeterWAALS uitkramen......
En wat ze dan in hun gebrekkig Vlaams zeggen, is dan meestal nog onzin....

Ik heb beroepsmatig de "eer" gehad om zowel met Prins Filip als met Prinses Astrid te praten en beiden hoorden het in Keulen donderen.....
Maar ja, onze kroonprins is een harde, hé!!

En het 175-jarige België heeft wel andere problemen.... Bush is in het land en een Waal die z'n leven beu is gaat met taarten gooien..... :lol:

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gerd
Lid
Contacteer:

Bericht door Gerd »

De gebrekkige taalkennis van ons koningshuis is inderdaad vaak ergerlijk, hoewel ik de indruk heb dat het (héél) stilaan de goede richting uitgaat.

Gerd
Plaats reactie