Wat is de Koude Oorlog eigenlijk zo'n beetje ?
- PPL
- Lid
Wat is de Koude Oorlog eigenlijk zo'n beetje ?
Nadat de Tweede Wereldoorlog was afgelopen verdeelden de Geallieerden de wereld in "invloedssferen".
Dit gebeurde onder meer tijdens de conferenties van Jalta en Potsdam.
Het beste voorbeeld hiervan is wellicht Duitsland.
West-Duitsland werd verdeeld tussen de Verenigde Staten, Groot-Brittanie en Frankrijk.
Oost-Duitsland werd bestuurd door de toenmalige Sovjet Unie.
Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid terug, maar de invloeden van de (voormalige) geallieerden bleven duidelijk aanwezig.
Een ijzeren gordijn was neergedaald tussen West- en Oost-Europa.
De conflicten die plaatsvinden hierdoor noemen we de Koude Oorlog.
We noemen de oorlog Koud omdat er eigenlijk geen wapengekletter aan te pas kwam.
De strijd werd bijvoorbeeld gevoerd op een psychologisch vlak:
Wie was het eerste bij de maan ?
Wie had de meeste bommenwerpers.
Af en toe sloeg de Koude Oorlog ook wel eens om in een iets hetere variant (zeg maar lauw).
In Europa bleef het beperkt qua rechtreekse confrontaties.
Toen de Sovjet Unie bijvoorbeeld de Praagse Lente neersloeg, hield het westen zich er volledig buiten.
De meest rechtstreekse confrontatie was waarschijnlijk de blokkade van Berlijn.
De Oostelijke geallieerden (verenigd in het Warschaupact) lieten de Westelijke Geallieerden (nu verenigd in de NATO) niet meer over land toe tot West-Berlijn.
Via een gigantische luchtbrug werd West-Berlijn toch voorzien van voedsel en goederen.
Een zeer belangrijke en indrukwekkende crisis die maar net niet tot een Derde Wereldoorlog leidde was de Cuba crisis.
Het was het plan van de Sovjet Unie om kruisraketten te plaatsen op Cuba.
Dat was natuurlijk wel heel dichtbij de Verenigde Staten en die protesteerden dan ook hevig en legden een blokkade rond het eiland.
En dat nog wel terwijl ze zelf kruisraketten op de Sovjet-Unie gericht hadden staan in Turkije !
De Koude Oorlog sloeg buiten Europa wel degelijk om in een Hete.
In Vietnam, Aghanistan en Korea onder andere.
Al stonden Westerse en Sovjet troepen nooit rechstreeks tegenover elkaar, zij speelden wel een grote rol in deze oorlogen.
Dit ging onder het mom van spionage, het trainen van strijdkrachten en het sturen van zogenaamde adviseurs.
De Koude Oorlog kwam feitelijk tot een einde in 1989.
Hoogtepunt was de val van de Berlijnse Muur.
Later werd Duitsland zelfs weer herenigd na jaren gescheiden te zijn geweest.
Dit Subforum is bedoeld om te discussieren over de Koude Oorlog en de gebeurtenissen die zich toen afspeelden.
Dit gebeurde onder meer tijdens de conferenties van Jalta en Potsdam.
Het beste voorbeeld hiervan is wellicht Duitsland.
West-Duitsland werd verdeeld tussen de Verenigde Staten, Groot-Brittanie en Frankrijk.
Oost-Duitsland werd bestuurd door de toenmalige Sovjet Unie.
Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid terug, maar de invloeden van de (voormalige) geallieerden bleven duidelijk aanwezig.
Een ijzeren gordijn was neergedaald tussen West- en Oost-Europa.
De conflicten die plaatsvinden hierdoor noemen we de Koude Oorlog.
We noemen de oorlog Koud omdat er eigenlijk geen wapengekletter aan te pas kwam.
De strijd werd bijvoorbeeld gevoerd op een psychologisch vlak:
Wie was het eerste bij de maan ?
Wie had de meeste bommenwerpers.
Af en toe sloeg de Koude Oorlog ook wel eens om in een iets hetere variant (zeg maar lauw).
In Europa bleef het beperkt qua rechtreekse confrontaties.
Toen de Sovjet Unie bijvoorbeeld de Praagse Lente neersloeg, hield het westen zich er volledig buiten.
De meest rechtstreekse confrontatie was waarschijnlijk de blokkade van Berlijn.
De Oostelijke geallieerden (verenigd in het Warschaupact) lieten de Westelijke Geallieerden (nu verenigd in de NATO) niet meer over land toe tot West-Berlijn.
Via een gigantische luchtbrug werd West-Berlijn toch voorzien van voedsel en goederen.
Een zeer belangrijke en indrukwekkende crisis die maar net niet tot een Derde Wereldoorlog leidde was de Cuba crisis.
Het was het plan van de Sovjet Unie om kruisraketten te plaatsen op Cuba.
Dat was natuurlijk wel heel dichtbij de Verenigde Staten en die protesteerden dan ook hevig en legden een blokkade rond het eiland.
En dat nog wel terwijl ze zelf kruisraketten op de Sovjet-Unie gericht hadden staan in Turkije !
De Koude Oorlog sloeg buiten Europa wel degelijk om in een Hete.
In Vietnam, Aghanistan en Korea onder andere.
Al stonden Westerse en Sovjet troepen nooit rechstreeks tegenover elkaar, zij speelden wel een grote rol in deze oorlogen.
Dit ging onder het mom van spionage, het trainen van strijdkrachten en het sturen van zogenaamde adviseurs.
De Koude Oorlog kwam feitelijk tot een einde in 1989.
Hoogtepunt was de val van de Berlijnse Muur.
Later werd Duitsland zelfs weer herenigd na jaren gescheiden te zijn geweest.
Dit Subforum is bedoeld om te discussieren over de Koude Oorlog en de gebeurtenissen die zich toen afspeelden.
Laatst gewijzigd door PPL op 18 nov 2003, 09:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
ik mis de cuba-crisis in dit verhaal
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
- PPL
- Lid
En Griekenland en Hongarije...benmaf schreef:ik mis de cuba-crisis in dit verhaal
Inderdaad ik ben express incompleet.
Het is meer een inleidinkje.
Ik ben het echter met je eens dat de Cuba crisis er zeer zeker inhoort.
Ik zal de tekst aanpassen, thanx for the tip.
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
at your service
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
- paulstolk
- Lid
- Contacteer:
- Lord_Vetinari
- Lid
Re: Wat is de Koude Oorlog eigenlijk zo'n beetje ?
PPL schreef:Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid kwijt,

Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
- PPL
- Lid
Was een vergissinkje.Lord_Vetinari schreef:PPL schreef:Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid kwijt,
Inmiddels hersteld.
Thankx.
"kwijt" moet natuurlijk vervangen worden door "terug"
(Uit mijn hoofd 1953)
- Lord_Vetinari
- Lid
West Duitsland volgens mij al in 1949..PPL schreef:Was een vergissinkje.Lord_Vetinari schreef:PPL schreef:Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid kwijt,
Inmiddels hersteld.
Thankx.
"kwijt" moet natuurlijk vervangen worden door "terug"
(Uit mijn hoofd 1953)
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
- Narcolepticus
- Lid
- Tim
- Lid
- Contacteer:
Ik denk toch ook dat er eea niet klopt ivm West- en Oost-Duitsland. West-Duitsland werd namelijk niet verdééld onder Fra, GB en de VS, maar gevórmd uit die drie delen.Narcolepticus schreef:De eigenlijke deling kwam kwam in 1949 toen de BRD, en de DDR werd opgericht. en de Berlijnse muur, de bouw begon met aanvang tijdens de nacht van 13 augustus 1961.
(Er werd in 1945 toch niet gezegd; "we gaan West-Duitsland verdelen onder ons drie", maar "we gaan Duitsland verdelen onder ons vier"

Dan kan je meteen ook dit onduidelijk stukje weglaten:
"Op een gegeven ogenblik kregen West- en Oost-Duitsland wel hun onafhankelijkheid terug, maar de invloeden van de (voormalige) geallieerden bleven duidelijk aanwezig. "
Ook zou er beter vemeld worden dat het einde van de Sovjetunie het einde van de Koude Oorlog was.
- Narcolepticus
- Lid
Dat is vrij normaal. Het is allemaal begonnen in Polen 1981 (denk ik) dankzij het krantje, en de vakbond Solidariteit (weet niet hoe het in het Pools is) met Lech Walesya, een lasser die het tot president schopte. en toen kwamen bulgarije, tsjechoslowakijke, de DDR en roemenië (ceaucescu!) mja ik ken er een heel klein beetje van
- Narcolepticus
- Lid
- Ioannis
- Lid
Vergeet niet de heksenjacht op communisten in West Europa, dat was ook een belangrijk element in de Koude Oorlog.
In Nederland waren de intriges niet van de lucht.
Zo was de BVD aktief in het ronselen van tipgevers en agenten, die de CPN in de gaten moesten houden.
Sommigen schopten het nog ver in de CPN ook.
Om de CPN een loer te draaien, waren agenten van de BVD zelfs betrokken bij het Maoïstische partijtje KEN (ML) waaruit later de SP is ontstaan.
Let er wel op dat de SP niet maöistisch is! Nooit geweest ook!
Jan Marijnissen heeft dat dogmatisme zonder pardon bij het oud vuil gezet, maar in rechtse kringen wil men er nog wel eens melige grappen over maken.
In Nederland waren de intriges niet van de lucht.
Zo was de BVD aktief in het ronselen van tipgevers en agenten, die de CPN in de gaten moesten houden.
Sommigen schopten het nog ver in de CPN ook.
Om de CPN een loer te draaien, waren agenten van de BVD zelfs betrokken bij het Maoïstische partijtje KEN (ML) waaruit later de SP is ontstaan.
Let er wel op dat de SP niet maöistisch is! Nooit geweest ook!
Jan Marijnissen heeft dat dogmatisme zonder pardon bij het oud vuil gezet, maar in rechtse kringen wil men er nog wel eens melige grappen over maken.