Wat is de Koude Oorlog eigenlijk zo'n beetje ?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Moengoman
Lid

Re: Koude oorlog

Bericht door Moengoman »

Zhukov schreef:
asjemenou schreef:Jullie hebben helemaal gelijk jongens. Maar als men spreekt over de "Koude oorlog" dan word daar toch de naoorlogse oost-west verhouding mee bedoelt.
Zeker, desalniettemin is het toch aardig om na te denken over de situatie waarin de Sovjet Unie zich gedurende de eerste helft van de vorige eeuw bevond en dit te vergelijken met de naoorlogse periode. Veel landen hadden reeds lang voor WOII hun standpunt ten opzichte van de Sovjet Unie bepaald, een eventueel bondgenootschap tijdens de oorlog was meer in het kader van 'the enemy of my enemy if my friend'. In die hoedanigheid is het denk ik belangrijk dat mensen met betrekking tot de Koude Oorlog verder terug kijken dan eind jaren '40. :)
Een goed voorbeeld daarvan is de Spaanse Burgeroorlog en het feit, dat westerse democratische regeringen geen steun wilden verlenen aan de legitieme Spaanse regering. Er zijn parallellen te trekken met de onafhankelijkheidsoorlogen in bijvoorbeeld Angola en Mozambique.
De belangrijkste reden om de Koude Oorlog in 1945 te laten beginnen is natuurlijk het feit, dat twee andere naties de wereldpolitiek beheersten. Deze telden in 1939 niet werkelijk mee. Nu weten we, dat de Sovjet-Unie toen al één van de sterkste legers ter wereld had en dat de VSA in staat waren er één op te bouwen. Toen keek men daar heel anders tegenaan. De machtigste naties van 1939 waren in 1945 naar het tweede plan of lager verwezen.
Katusha
Lid

Re: Wat is de Koude Oorlog eigenlijk zo'n beetje ?

Bericht door Katusha »

Maar even beetje off topic misschien.
Word hier gesproken hoe groot invloed van WO2 was op de koude oorlog. Maar als je dan verder terug kijkt.
WO1. Veel invloeden van Napoleonische en eerder oorlogen. Voor de WO2 Veel van WO1.

Beste omschrijving was, kwam uit de serie Great War(als ik de naam goed heb).
Tijdens de WO1 Waren de oude ruzies beslecht en de nieuwe gevormd. Zo is het ook met WO2.

Veel verdeling. Noord Zuid Vietnam. Noord Zuid Korea. Oost West Duitsland(al was het niet met echte gevechten).
En dan nog Midden Oosten. Arabieren Gesteunt door Sovjet Unie(met Sovjet doctarines) tegen over Isreal(Westen en in en vooral na Praktisch zo wat alleen VS) met ong hetzelfde doctarines.
Warshau pact(en Cuba) en de NATO gebruikte Wereld en de landen als schaakbord.

Mooie voorbeeld is denk ik wel Angola. Waar aan ene kant je Regering en Gorrilias samen met Zuid Afrika die gesteunt werd door VS(CIA) etc. En dan weer anderen samen met Cuba en Steun van Sovjet Unie.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Na de Val van de Muur kun je je afvragen of de Koude Oorlog niet een intermezzo is geweest, een tijdelijke afwijking van de oude orde van voor WO-1. Zo bekeken hebben WO-1 en WO-2 maar een beperkte invloed gehad. De plaatsen van Frankrijk en Engeland zijn ingenomen door de EU en de VSA; ook zijn er andere autoritaire regimes gekomen.
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

Mijn geschiedenisleraar geloofde mij niet toen ik zei dat er Amerikaanse raketten hebben gestaan op Turkije.
dit is wat een andere geschiedenisdocent mij namelijk geleerd heeft vorig jaar, dus stonden ze er nu wel of niet?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Zoek maar eens op Google naar 'American rockets Turkey cold war'. Eerste link meteen de goeie
http://books.google.com/books?id=WOaGsZ ... t&resnum=1
sgtmeat
Lid

Re:

Bericht door sgtmeat »

symen schreef:Ik heb net een film gekeken over de koude oorlog, is echt gebeurd.

Het heet de The one that got away.
symen schreef:Eh geen idee.
Het gaat over een SAS team die in Irak glazvezel kabels moeten vernietigen zodat er geen communicatie meer is, en ze moeten ook SCUDS vernietigen. Maar die missie loopt helemaal fout en er worden van de 8 SAS leden die in dat team zaten 4 dood geschoten en 3 gevangengenomen en een overleeft het na 300 km lopen naar de grens van Syrië.

dat was toch rond desert shield en desert strorm :? , dat was 1989 :idea: , ik betwijfel of dat enige relevantie heeft met de koude oorlog. het sovjet blok was toen echt op zijn laatste loodjes. :yes:
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

De door de VS geplaatste Jupiterraketten in Turkije (18 stuks geloof ik) waren de oorzaak van de Cuba-crisis.
Maanden na het beeindigen van de crisis zijn ze in alle stilte weggehaald.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

LEO schreef:De door de VS geplaatste Jupiterraketten in Turkije (18 stuks geloof ik) waren de oorzaak van de Cuba-crisis.
Maanden na het beeindigen van de crisis zijn ze in alle stilte weggehaald.
Het is een oud topic, maar ter informatie van wie dat dan ook zou willen toch een kleine aanvulling ;)

Chroestjov vond het inderdaad maar niets dat er in Turkije wapens op zijn land gericht stonden, en dus besloot hij uit een soort van "payback" hetzelfde trucje in de achtertuin van de VS uit te halen. Hij steunde zijn "vriend" Castro in Cuba en zette tegelijkertijd de VS voor het blok door kernkoppen op het Caribische eiland te laten plaatsen.
Er is tijdens de gesprekken gedurende de crisis afgesproken dat, wanneer de Cubaanse wapens zouden verdwijnen, de Amerikanen hun raketten uit Turkije zouden weghalen. Leuk weetje is dat deze raketten sowieso niet meer werkten en het voor Kennedy geen praktisch probleem was. Als het was uitgekomen had het hem wel populariteit gekost, terwijl de VS er niet zwakker op zouden zijn geworden.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie