De neutraliteit van Nederland

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

De neutraliteit van Nederland

Bericht door okke »

Nederland probeerde neutraal te blijven tijdens de eerste wereldoorlog en dat is ze geloof ik ook redelijk gelukt.

Er waren wat moeilijke situaties, zoals de Duitse keizer die in Nederland politiek assiel aanvroeg (en kreeg).

Ook waren de vele vluchtelingen uit België een probleem, maar ik heb begrepen dat wij Nederlanders daar een oplossing op gevonden hadden door een hek op de grens tussen Nederland en België te zetten en daar hoogspanning op te zetten. Vrij effectief om het aantal vluchtelingen te beperken, maar ik heb gehoord dat er vrij veel slachtoffers gevallen zijn.

Ik zou graag willen weten in hoeverre dat verhaal van dat hek onder stroom waar is. Weten jullie daar meer van?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Daar heb je 't al :) Ik weet er geen snars van.
Er waren wat moeilijke situaties
Wel meen ik te weten dat de Nederlanders ook nog iets met 't Fokker gedaan hebben waar die Duitsers ook beter van werden in de 1e Wereldoorlog.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Volgens mij is dat plan van dat hek wel ooit gemaakt, maar nooit daadwerkelijk uitgevoerd.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Het hek is in ieder geal wel geplaatst. Twee jaar geleden stond hier een artikel over in de Varagids.

Fokker produceerde vliegtuigen in Duitsland.
okke
Lid

Bericht door okke »

Ik heb hard gezocht op internet naar dit hek, maar heb niets kunnen vinden. Iemand die er meer over weet of weet waar ik kan zoeken?
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Fokker heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog inderdaad vliegtuigen voor de Duitsers gemaakt. Het (waarschijnlijk) bekendste vliegtuig dat Fokker heeft gemaakt was de Driedekker waar Von Richthoven (Alias 'De Rode Baron) mee vloog. (Dit verhaal is ook maar ten dele waar, hij haalde zijn meeste 'kills' in een ander type.)

Het handigheidje dat Fokker voor de Duitsers had gemaakt was een uitvinding waardoor het machinegeweer van een vliegtuig kon worden afgesteld op de propellor. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar daardoor kon het geweer tussen de propellor-bladen door schieten.
Hierdoor konden de Duitsers als eerste effectief een naar voren vurend machinegeweer installeren (voordat deze uitvinding er was schoot men dikwijls de eigen propellor aan gruzelementen.) dat door de piloot zelf bediend kon worden. Voordat dit was uitgevonden was er altijd een boordschutter achter de piloot nodig en daardoor moesten de vliegtuigen groter worden, en dus kwetsbaarder.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog is het luchtgevecht geperfectioneerd. Er werden tactieken uitgedacht die vandaag de dag nog steeds standaard in het lespakket van iedere jachtvlieger zitten.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
B'Elanna
Lid

Bericht door B'Elanna »

Nederland heeft de Belgische vluchtelingen juist niet geweerd, maar die zijn hier massaal!!! opgevangen, na de oorlog keerden de meesten weer terug, een aantal zijn gebleven.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Twee sites met verwijzing cq. verhaal over de IJzeren Draad.

http://lib.ua.ac.be/AB/a2714.html (verwijzing)

http://www.amaliavansolms.org/nl/geschi ... eigen.html (verhaal)
okke
Lid

Bericht door okke »

Dank je wel monmax. Goed speurwerk. En interessant artikel dat tweede. Blijkt dat niet de Nederlanders de draad onder hoogspanning aanlegden, maar de Duitse bezetter van België.

Dat klopt ook goed bij de opmerking van B'Elanna.
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

B'Elanna schreef:Nederland heeft de Belgische vluchtelingen juist niet geweerd, maar die zijn hier massaal!!! opgevangen, na de oorlog keerden de meesten weer terug, een aantal zijn gebleven.
idd
Op 4 augustus 1914 viel Duitsland het neutrale België binnen. De Eerste Wereldoorlog was een feit geworden. In de maanden daarna werd Nederland overspoeld door vluchtelingen (volgens schattingen meer dan 1.000.000) die vanuit België de grens overtrokken om op Nederlandse bodem bescherming te zoeken tegen het Duitse oorlogsgeweld.

Onder deze vluchtelingen bevonden zich ook veel militairen. Dit waren voor het overgrote deel Belgen maar hieronder waren ook Engelsen en Duitsers. Deze militaire vluchtelingen werden ondergebracht in interneringskampen. Dit geschiedde in overeenstemming met de internationale afspraken, zoals die waren vastgelegd tijdens de 2e Haagse Conventie van 1907.

Het grootste deel van de burgervluchtelingen keerde voor het einde van het jaar weer terug naar huis. Meer dan 100.000 Belgen bleven echter in Nederland achter. Van deze groep werden degenen die niet zelf in hun levensonderhoud konden voorzien (ongeveer 20.000) ondergebracht in vluchtoorden te Gouda, Uden, Nunspeet en Ede die onder toezicht stonden van de Nederlandse overheid.
bron
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Nederland heeft zich tijdens WO1 neutraal gehouden maar zou op een zeker moment reden gehad hebben om zich tegen Duitsland te keren.

Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg :wink: )
Nederland heeft dit genegeerd omdat het natuurlijk anders in de oorlog betrokken zou worden.

Na de wapenstilstand moesten alle Duitsers naar huis wandelen. Voor velen was de kortste weg door Nederland. Dit werd toegestaan maar enkel tegen inlevering van wapens en sommige andere uitrustingsstukken zoals Helmen.
Dit is de reden dat er af en toe nog een WO1 Duitse helm opduikt met bijv het Amsterdamse stadswapen op de voorkant.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

dat hek heeft er zeker te weten gestaan
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Het originele Von Schlieffen was de bedoeling dat het Duitse leger doorLimburg zou terken
maar vlak voor de oorlog heeft men dat plan veranderd want men wou niet in oorlog komen net Nederland
ze zij dus vlak onder de Nederlandse grens getrokken in 1914
hier is meer info
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWschlieffenP.htm
Bob Marien
Lid

Duitse aanvalsplannen

Bericht door Bob Marien »

Een uitlag over het verschil tussen de Duitse aanvalsplannen van Von Schlieffen en Von Moltke kun je vinden op mijn website onder de rubrieken "Begrippen" en "Duits aanvalsplan"
:wink:

http://users.skynet.be/bob.marien
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

hier een foto van een slachtoffer van het hek:

-edit Proos-

Ik heb er een aanklikbare link van gemaakt. De foto is behoorlijk indringend en bij deze een waarschuwing voor de mensen die de foto wensen te bekijken. Mensen met een zwake maag of personen onder de 16 wil ik adviseren de foto niet aan te klikken.

link
Plaats reactie