De neutraliteit van Nederland

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
779

elektrische draadversperring

Bericht door 779 »

Het plaatsen van de draadversperring gebeurde tussen april en augustus 1915.
De versperring liep op Belgisch grondgebied vanaf het noorden van het drielandenpunt, enkele km op Duits grondgebied, net voorbij Vaals en zo verder langs de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de kust. De totale lengte bedroeg 316 km.
Ondanks deze versperring wordt het aantal gesmokkelden naar Nederland op zo'n 25.000 man geschat.
Het aantal slachtoffers dat aan de versperring de dood vonden wordt geraamd tussen 300 en 500.
Bob Marien
Lid

elektrische draadversperring

Bericht door Bob Marien »

:?
Sorry, het vorige antwoord is wel degelijk van deze Bob - Lid
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ik snap je edit Proos, niet echt een fijn plaatje
Kleinrensink

Nederland neutraal

Bericht door Kleinrensink »

"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg :wink: )
Nederland heeft dit genegeerd omdat het natuurlijk anders in de oorlog betrokken zou worden."

Ik zou over die grensoverschrijding wel meer willen weten. Is er een bron voor deze geschiedenis?
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

dicht bij mij in de buurt hebben ze trouwens een stuk van die prikkeldrad nagebouwd, wel in de middle of nowhere ( tussen Budel & Hamont sua )
Brodie
Lid
Contacteer:

Re: Nederland neutraal

Bericht door Brodie »

Kleinrensink schreef:"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg :wink: )
Nederland heeft dit genegeerd omdat het natuurlijk anders in de oorlog betrokken zou worden."

Ik zou over die grensoverschrijding wel meer willen weten. Is er een bron voor deze geschiedenis?
ik heb hier nog nooit van gehoord
Bob Marien
Lid

Re: Nederland neutraal

Bericht door Bob Marien »

Anzac16 schreef:
Kleinrensink schreef:"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg :wink: )

ik heb hier nog nooit van gehoord
Ik heb er nog nooit over gehoord. Het zou me trouwens verwonderen dat (sommige) Duitsers zo stom zouden zijn temeer daar het oorspronkelijke Schlieffenplan werd aangepast, juist om de de Nederlandse neutraliteit niet te hoeven schenden.
Indien het toch gebeurde vraag ik mij af hoe het er dan aan de Nl-D grens aan toe is gegaan. Die werd volgens mij toch ook bewaakt?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

in Nederland was er bij het uitbreken van de oorlog een mobilisatie van kracht
deze medalie is van mijn grootvader die toen opgeroepen was
Afbeelding
Kleinrensink

Nederland neutraal

Kreeg iedereen die medaille of moest er iets bijzonders voor verricht zijn. Heeft deze onderscheiding ook een naam?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

nee deze heeft geen naam
volgens mij kreeg iedereen deze uitgerijkt
Kleinrensink

Nederland neutraal

Ik denk dat het deze onderscheiding is, zie website:

http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/ww1/mk.html
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

helemaal corect
victor van pieterson
Lid

Re: De neutraliteit van Nederland

Bericht door victor van pieterson »

okke schreef:Nederland probeerde neutraal te blijven tijdens de eerste wereldoorlog en dat is ze geloof ik ook redelijk gelukt.

Er waren wat moeilijke situaties, zoals de Duitse keizer die in Nederland politiek assiel aanvroeg (en kreeg).

Ook waren de vele vluchtelingen uit België een probleem, maar ik heb begrepen dat wij Nederlanders daar een oplossing op gevonden hadden door een hek op de grens tussen Nederland en België te zetten en daar hoogspanning op te zetten. Vrij effectief om het aantal vluchtelingen te beperken, maar ik heb gehoord dat er vrij veel slachtoffers gevallen zijn.

Ik zou graag willen weten in hoeverre dat verhaal van dat hek onder stroom waar is. Weten jullie daar meer van?
ik heb een video met een documentaire over de vlugtelingen die van belgien naar nederland vlugten als je nogsteeds geintereseerd bent kan ik die wel voor je copieeren
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

heb die documentaire vorige maand nog op tv gezien
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Die scheiding met die prikkeldraad/hekkens..zijn er daar nog restanten van?
War is something human...
Plaats reactie