De neutraliteit van Nederland
elektrische draadversperring
Het plaatsen van de draadversperring gebeurde tussen april en augustus 1915.
De versperring liep op Belgisch grondgebied vanaf het noorden van het drielandenpunt, enkele km op Duits grondgebied, net voorbij Vaals en zo verder langs de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de kust. De totale lengte bedroeg 316 km.
Ondanks deze versperring wordt het aantal gesmokkelden naar Nederland op zo'n 25.000 man geschat.
Het aantal slachtoffers dat aan de versperring de dood vonden wordt geraamd tussen 300 en 500.
De versperring liep op Belgisch grondgebied vanaf het noorden van het drielandenpunt, enkele km op Duits grondgebied, net voorbij Vaals en zo verder langs de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de kust. De totale lengte bedroeg 316 km.
Ondanks deze versperring wordt het aantal gesmokkelden naar Nederland op zo'n 25.000 man geschat.
Het aantal slachtoffers dat aan de versperring de dood vonden wordt geraamd tussen 300 en 500.
-
- Lid
Nederland neutraal
"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg
)
Nederland heeft dit genegeerd omdat het natuurlijk anders in de oorlog betrokken zou worden."
Ik zou over die grensoverschrijding wel meer willen weten. Is er een bron voor deze geschiedenis?

Nederland heeft dit genegeerd omdat het natuurlijk anders in de oorlog betrokken zou worden."
Ik zou over die grensoverschrijding wel meer willen weten. Is er een bron voor deze geschiedenis?
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Nederland neutraal
ik heb hier nog nooit van gehoordKleinrensink schreef:"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg)
-
- Lid
Re: Nederland neutraal
Ik heb er nog nooit over gehoord. Het zou me trouwens verwonderen dat (sommige) Duitsers zo stom zouden zijn temeer daar het oorspronkelijke Schlieffenplan werd aangepast, juist om de de Nederlandse neutraliteit niet te hoeven schenden.Anzac16 schreef:ik heb hier nog nooit van gehoordKleinrensink schreef:"Bij de Duitse inval in Belgie heeft het Duitse leger op enig moment de Nederlandse grens kort overschreden (in Limburg.........dus was het niet zo erg)
Indien het toch gebeurde vraag ik mij af hoe het er dan aan de Nl-D grens aan toe is gegaan. Die werd volgens mij toch ook bewaakt?
-
- Lid
- Contacteer:
Nederland neutraal
Kreeg iedereen die medaille of moest er iets bijzonders voor verricht zijn. Heeft deze onderscheiding ook een naam?
-
- Lid
- Contacteer:
Nederland neutraal
Ik denk dat het deze onderscheiding is, zie website:
http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/ww1/mk.html
http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/ww1/mk.html
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Re: De neutraliteit van Nederland
ik heb een video met een documentaire over de vlugtelingen die van belgien naar nederland vlugten als je nogsteeds geintereseerd bent kan ik die wel voor je copieerenokke schreef:Nederland probeerde neutraal te blijven tijdens de eerste wereldoorlog en dat is ze geloof ik ook redelijk gelukt.
Er waren wat moeilijke situaties, zoals de Duitse keizer die in Nederland politiek assiel aanvroeg (en kreeg).
Ook waren de vele vluchtelingen uit België een probleem, maar ik heb begrepen dat wij Nederlanders daar een oplossing op gevonden hadden door een hek op de grens tussen Nederland en België te zetten en daar hoogspanning op te zetten. Vrij effectief om het aantal vluchtelingen te beperken, maar ik heb gehoord dat er vrij veel slachtoffers gevallen zijn.
Ik zou graag willen weten in hoeverre dat verhaal van dat hek onder stroom waar is. Weten jullie daar meer van?