De neutraliteit van Nederland
- Ioannis
- Lid
Misschien ten overvloede, maar hier staat er een hoop over:
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/comment/tuyll1.htm
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/comment/tuyll2.htm
De idiote situatie was, dat Nederland het in de geschiedenis meerdere malen met de Fransen en Britten aan de stok heeft gehad.
Men zag wel in, dat een openlijke steun aan Duitsland het bezit van Indonesië direct in gevaar kon brengen.
Heb je er eens bij stil gestaan, dat Nederland totaal niet interessant was voor de heersende klasse in Den Haag?
Die kregen hun pecunia immers uit Nederlandsch Indië.
Het Nederlandse leger bestond alleen maar om de Vesting Holland te verdedigen. Bij de mobilisatie werden troepen aan de grenzen gelegd, als een eerste linie. Maar veel stelde dat niet voor.
In Brabant waren ook militairen gelegerd, die soms nog wel eens zo vriendelijk waren om met de oogst te helpen.
Onder het mom van, boerenzonen helpen elkaar..
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/comment/tuyll1.htm
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/comment/tuyll2.htm
De idiote situatie was, dat Nederland het in de geschiedenis meerdere malen met de Fransen en Britten aan de stok heeft gehad.
Men zag wel in, dat een openlijke steun aan Duitsland het bezit van Indonesië direct in gevaar kon brengen.
Heb je er eens bij stil gestaan, dat Nederland totaal niet interessant was voor de heersende klasse in Den Haag?
Die kregen hun pecunia immers uit Nederlandsch Indië.
Het Nederlandse leger bestond alleen maar om de Vesting Holland te verdedigen. Bij de mobilisatie werden troepen aan de grenzen gelegd, als een eerste linie. Maar veel stelde dat niet voor.
In Brabant waren ook militairen gelegerd, die soms nog wel eens zo vriendelijk waren om met de oogst te helpen.
Onder het mom van, boerenzonen helpen elkaar..
-
- Lid
- de ernstige man
- Lid
Voor zover ik weet was nederland zo neutraal niet, ik vind het maf dat jullie zo subjectief doen omdat het over Nederland gaat... ben ik niet gewend van jullie
!
Nederland had ongeveer dezelfde rol als de VS in WOI; goed zakendoen! wij profiteerden van de oorlog en stonden meer aan duitse dan aan geallieerde kant. Er liepen in Nederland rekeningen die geld doorsluisden naar Duitsland.
Pas toen we zagen dat Duitsland waarschijnlijk niet meer won kozen we voor geallieerde kant... shame on us
[/u]

Nederland had ongeveer dezelfde rol als de VS in WOI; goed zakendoen! wij profiteerden van de oorlog en stonden meer aan duitse dan aan geallieerde kant. Er liepen in Nederland rekeningen die geld doorsluisden naar Duitsland.
Pas toen we zagen dat Duitsland waarschijnlijk niet meer won kozen we voor geallieerde kant... shame on us

ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
-
- Lid
Neutraliteit komt er in diverse gradaties, volkomen neutraal kan je niet zijn, helemaal niet als de oorlog zich aan je grenzen plaats vind.de ernstige man schreef:Voor zover ik weet was nederland zo neutraal niet, ik vind het maf dat jullie zo subjectief doen omdat het over Nederland gaat... ben ik niet gewend van jullie!
Pas toen we zagen dat Duitsland waarschijnlijk niet meer won kozen we voor geallieerde kant... shame on us![]()
![]()
[/u]
Dan zou je ook vluchtelingen moeten weigeren bijvoorbeeld.
Daarnaast heerste er schaarste in Nederland en kregen wij ook last van bommen ed, zo werden onze schepen wel eens 'per ongeluk' aangevallen.
Neutraal waren we door ons niet direct te mengen in oorlogshandelingen, en dat deden we.
De duitsers kozen ervoor Nederland neutraal te houden in hun eigen belang.
Duitsland zag namelijk drie voordelen in het behouden van de Nederlandse neutraliteit; ten eerste konden de Nederlandse neutrale en dus voor iedereen toegankelijke havens goederen naar Duitsland doorsluizen. Ten tweede was de Duitse voedselvoorziening voor een belangrijk deel afhankelijk van de Nederlandse landbouwproducten. Ten derde, maar niet minder belangrijk, betekende een neutraal Nederland een buffer tegen een mogelijke geallieerde aanval in de rug.
Nederland slaagde er gedurende de Eerste Wereldoorlog in neutraal te blijven.
Deze neutraliteit kwam wel een aantal keren in gevaar. Zo had Nederland in februari/maart 1917 twee Duitse onderzeeboten, die in Nederlandse wateren waren gekomen, in beslag genomen. De Duitse marineleiding was hier zo kwaad over, dat zij bij de Duitse regering erop aandrong militair in te grijpen. Dit had zonder meer oorlog betekend, maar de Duitse keizer Wilhelm II vond een neutraal Nederland te belangrijk. Nadat de Eerste Wereldoorlog was beëindigd, vluchtte de Duitse keizer Wilhelm II naar Nederland.
Neutraal zijn is niet makkelijk, vooral als je er telkens toch weer bij betrokken wordt.
Militair neutraal is iets anders als zakelijk neutraal.
Als Engelse soldaten onze grenzen waren overschreden hadden we op hen geschoten, net als op de duitsers.
Dat is neutraal.
- Ioannis
- Lid
Huh?de ernstige man schreef:Voor zover ik weet was nederland zo neutraal niet, ik vind het maf dat jullie zo subjectief doen omdat het over Nederland gaat... ben ik niet gewend van jullie!
8<----
Pas toen we zagen dat Duitsland waarschijnlijk niet meer won kozen we voor geallieerde kant...
Het gaat er om, dat Nederland gewoon zaken kon blijven doen, wat is daar mis mee? Wij hebben ons nooit op de borst geklopt dat wij als de redders in nood kwamen, zoals de VS wel deed. Ook in WOII.
En vervolgens heeft Nederland in de Eerste Wereldoorlog nooit de geallieerde kant gekozen. Waar haal je dat nu weer vandaan?
Als Hitler in 1940 niet zo stom geweest was om Nederland aan te vallen, waren we in WOII ook nog neutraal geweest ook.
Maar...
Een blinde kon nog wel zien, dat het front voornamelijk tegen Duitsland gericht was..
De Fransen reden gewoon in Brabant binnen, om vervolgens weer om te draaien, omdat het Nederlandse leger in geen velden of wegen te bekennen was, en de Duitsers al doorgebroken waren.
-
- Lid
Nou flink zaken doen en verdienen aan een vreselijke oorlog is ook niet helemaal netjes maar gewoon zaken doen om het hoofd boven water te houden is inderdaad begrijpelijk.Ioannis schreef:Het gaat er om, dat Nederland gewoon zaken kon blijven doen, wat is daar mis mee?
Ja vermoeiend is dat he?Wij hebben ons nooit op de borst geklopt dat wij als de redders in nood kwamen, zoals de VS wel deed. Ook in WOII.
Ze overschatten zichzelf nogal en zelfkritiek staat niet in hun woordenboek

Dat verschilde nogal maar inderdaad, vooral de laatste maanden verwachtte iedereen een invasie uit Duitsland, nogal logish met alle kennis die er was.Als Hitler in 1940 niet zo stom geweest was om Nederland aan te vallen, waren we in WOII ook nog neutraal geweest ook.
Maar...
Een blinde kon nog wel zien, dat het front voornamelijk tegen Duitsland gericht was..
Desalnietemin deed Nederland hard zijn best neutraal te blijven en zo werd er zelfs op Engelse vliegtuigen geschoten dacht ik ergens gelezen te hebben.
Officieel stonden we ook paraat aan de kust maar zoals dat in alle legers gaat, als je informatie hebt over een mogelijke aanval verplaats je je troepen en aandacht.
Naast 'De Rooie' en de legertop dacht de massa trouwens weer gewoon neutraal te blijven de komende oorlog.
- mario
- Lid
- Contacteer:
Dat schieten op die vliegtuigen klopt. Engelse vliegtuigen maakten gebruik van het luchtruim boven Zeeland. Op die manier ontweken ze het Duits luchtafweergeschut.marloes schreef: Desalnietemin deed Nederland hard zijn best neutraal te blijven en zo werd er zelfs op Engelse vliegtuigen geschoten dacht ik ergens gelezen te hebben.
Officieel stonden we ook paraat aan de kust maar zoals dat in alle legers gaat, als je informatie hebt over een mogelijke aanval verplaats je je troepen en aandacht.
Nederland had echter het grootste deel van de oorlog niet voldoende luchtafweergeschut dus werd er vaak "geprotesteerd" door het afvuren van een enkel schot.
Duitsland was hier nogal over geirriteerd. Ludendorff wilde zelfs hardhandig ingrijpen, maar daar werd met behulp van diplomatieke middelen een stokje voor gestoken.
Het resulteerde wel in Duits/Nederlandse luisterposten. (eerst leverde de Duitsers alleen de middelen, later werden er zelfs posten gezamelijk bemand.
Pikant detail is dan weer dat echt aan het einde van de oorlog, er zelfs luchtdoelgeschut vanuit Engeland aan Nederland werd geleverd.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
- mario
- Lid
- Contacteer:
- mario
- Lid
- Contacteer:
Nederlandse fronttoeristen avant la lettre....

In Nederlands Limburg kijkt men toe hoe de Duitsers over de Duits-Belgische grens trekken.
(reproductie uit gedenkboek 1914)

In Nederlands Limburg kijkt men toe hoe de Duitsers over de Duits-Belgische grens trekken.
(reproductie uit gedenkboek 1914)
- de ernstige man
- Lid
Hmmm ik wilde niemand tegen me in het harnas jagen ofzo maar ik vond het vooral gewoon vreemd dat in het begin niemand het had over dat de Nederlanders met Duitsland handelden. Dat is inderdaad geen misdaad maar wel kwalijk, dat neem ik de VS ook kwalijk dat ze zich rijkgehandeld hebben over de rug van oorlogvoerende landen die het moeilijk hadden. Ik geloof dat de neutraliteit van Nederland ook belangrijk was om GB een beetje tevreden te houden, ondanks dat ze belgie binnenvielen. Nederland had toch nauwelijks weerstand kunnen bieden tegen het Duitse leger. En tegen het eind van de oorlog keken we toch echt wel wat liever naar de geallieerden... Logisch toch? ik wil niet zeggen dat er iets ergs mee is ik vind het zelfs logisch!
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
- mario
- Lid
- Contacteer:
Daarnaast waren er allerlei spelregels in verdragen vastgelegd. De regels op zich waren wel duidelijk, maar werden door iedereen anders geinterpreteerd.
Een bekend geval is de zand- en grindkwestie. Nederland mocht als neutraal land geen krijgsvoorraden of gelijkgestelde artikelen laten vervoeren over haar grondgebied. Zand en grind vielen daar niet onder, totdat de Engelsen bezwaar maakten: Het zand en grind werd voor de Hindenburg linie gebruikt.
Maar omdat dit niet zeker was, wilde Nederland het vervoer niet verbieden. Duitsland beweerde dat het materiaal nodig was voor de herstel van wegen.
Hierop sloot Engeland het telegraaf verkeer tussen Nederland en Indie af. (Dit verkeer liep over Engelse kabels). De Nederlandse zakenwereld kwam hierdoor in de problemen.
Uiteindelijk werd de druk zo hoog opgevoerd dat er een conflict met Duitsland dreigde. Plotseling werden de Engelsen flexibeler in hun opstelling. Blijkbaar waren ze bang dat Nederland noodgedwongen in het Duitse kamp terecht kwam en hadden ze niet de middelen om dat te verhinderen.
[bron: Alfred Staarman: Verre van Vredig]
Een bekend geval is de zand- en grindkwestie. Nederland mocht als neutraal land geen krijgsvoorraden of gelijkgestelde artikelen laten vervoeren over haar grondgebied. Zand en grind vielen daar niet onder, totdat de Engelsen bezwaar maakten: Het zand en grind werd voor de Hindenburg linie gebruikt.
Maar omdat dit niet zeker was, wilde Nederland het vervoer niet verbieden. Duitsland beweerde dat het materiaal nodig was voor de herstel van wegen.
Hierop sloot Engeland het telegraaf verkeer tussen Nederland en Indie af. (Dit verkeer liep over Engelse kabels). De Nederlandse zakenwereld kwam hierdoor in de problemen.
Uiteindelijk werd de druk zo hoog opgevoerd dat er een conflict met Duitsland dreigde. Plotseling werden de Engelsen flexibeler in hun opstelling. Blijkbaar waren ze bang dat Nederland noodgedwongen in het Duitse kamp terecht kwam en hadden ze niet de middelen om dat te verhinderen.
[bron: Alfred Staarman: Verre van Vredig]
- Ioannis
- Lid
Tja, ik begrijp eigenlijk de afkeer van Duitsland op dit forum niet goed.
Dat is allemaal achteraf terugredeneren.
Nederland had diverse redenen om de Britten niet al te gunstig gezind te zijn. De Boerenoorlog in Zuid Afrika lag nog erg vers in het geheugen.
Verder was het hele gedoe met de onafhanklijkheid van België uitgerekend iets wat de Britten ook op hun kerfstok hadden.
Ze steunden meteen de Belgische onafhankelijkheid, omdat Nederland een geduchte concurrent dreigde te worden.
Aan het einde van de 19e eeuw was de stemming in Nederland dan ook uitermate anti Brits.
Maar men hield Pruissen eigenlijk liever ook maar op een afstand.
Daarom huwden de Oranjes met een Duitse partner om daar de kou uit de lucht te halen. Toen men voor Juliana met iemand als Bernhard aan kwam zetten, was dat voor een gedeelte ook uit politieke overwegingen, om Duitsland min of meer te paaien.
Jammer, mislukt.
Net zo goed, als dat in WOI de Britten en Duitsers tegen elkaar ten strijde trokken, alhoewel de koningshuizen familie van elkaar waren.
Maar ja, WOI ging eigenlijk ook nergens over, dus dat scheelt.
Dat is allemaal achteraf terugredeneren.
Nederland had diverse redenen om de Britten niet al te gunstig gezind te zijn. De Boerenoorlog in Zuid Afrika lag nog erg vers in het geheugen.
Verder was het hele gedoe met de onafhanklijkheid van België uitgerekend iets wat de Britten ook op hun kerfstok hadden.
Ze steunden meteen de Belgische onafhankelijkheid, omdat Nederland een geduchte concurrent dreigde te worden.
Aan het einde van de 19e eeuw was de stemming in Nederland dan ook uitermate anti Brits.
Maar men hield Pruissen eigenlijk liever ook maar op een afstand.
Daarom huwden de Oranjes met een Duitse partner om daar de kou uit de lucht te halen. Toen men voor Juliana met iemand als Bernhard aan kwam zetten, was dat voor een gedeelte ook uit politieke overwegingen, om Duitsland min of meer te paaien.
Jammer, mislukt.
Net zo goed, als dat in WOI de Britten en Duitsers tegen elkaar ten strijde trokken, alhoewel de koningshuizen familie van elkaar waren.
Maar ja, WOI ging eigenlijk ook nergens over, dus dat scheelt.

-
- Lid
probeer deze link eens:monmax schreef:Twee sites met verwijzing cq. verhaal over de IJzeren Draad.
http://lib.ua.ac.be/AB/a2714.html (verwijzing)
http://www.amaliavansolms.org/nl/geschi ... eigen.html (verhaal)
http://home.planetinternet.be/~sl988158 ... hfst_6.htm
probeer met Google te zoeken op "elektrische draad" talloze resultaten!!
hans
-
- Lid
Wel, de Nederlanders mochten het dan mss niet meteen me de britten vinden (ik vind het ook jammer dat het VKN niet meer bestaat), maar ze waren wel zo dom niet om de duitsers te begunstigen.
Ik denk dat ze ook wel beseften dat als duitsland de oorlog zou gewonnen hebben, Nederland het volgende land zou zijn dat geannexeerd zou worden.
Ik denk dat ze ook wel beseften dat als duitsland de oorlog zou gewonnen hebben, Nederland het volgende land zou zijn dat geannexeerd zou worden.