Militair verleden van overgrootvader in WO I - waar zoeken?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Lucille
Lid
Contacteer:

Militair verleden van overgrootvader in WO I - waar zoeken?

Bericht door Lucille »

Hallo iedereen! :)

Misschien herinneren jullie mij nog, van dit topic (klik hier!). :) Die andere Timo had me de tip gegeven dat ik het complete militaire dossier van mijn overgrootvader en zijn broer kon opvragen bij de Deutsche Dienstelle (WASt). Ik heb een week of twee geleden eindelijk bericht ontvangen van de WASt, en tot mijn teleurstelling stond daar helaas niet veel in. Ik heb er twee scans van gemaakt, die kun je op deze twee links vinden:

http://www.bus3.nl/lucille/scan1.jpg

http://www.bus3.nl/lucille/scan2.jpg

Ze hebben dus blijkbaar alleen informatie gevonden over de Tweede Wereldoorlog, maar er stond helemaal niets bij over de Eerste Wereldoorlog. :cry: Dit wil toch niet persé zeggen dat alle gegevens over de Eerste Wereldoorlog verloren zijn gegaan, toch? :?:

Ik had die andere Timo een paar dagen geleden een privébericht gestuurd, waarin ik hem vroeg of hij me verder nog instanties kon aanraden waar ik meer informatie kon vinden. Helaas heb ik daar geen reactie op gehad, en een kijkje op zijn berichtengeschiedenis liet weten dat hij hier al sinds november 2004 niet meer heeft gepost. Volgens mij is hij definitief van dit forum vertrokken, ook al is zijn laatste post daar niet helemaal duidelijk over.

In ieder geval, daarom probeer ik het hier maar: kunnen jullie me verder nog instanties aanraden waar ik meer informatie kan vinden over wat mijn overgrootvader en zijn broer precies hebben gedaan in WO II?

In dat topic had die andere Timo me eens over het Bundesarchiv-Militärarchiv in Freiburg verteld - is dat de (laatste?) plek waar ik nog informatie kan vinden over wat mijn overgrootvader en zijn broer precies in de Eerste Wereldoorlog hebben gedaan? Ik neem toch wel aan dat men in dat archief ook soldaten op achternaam kan opzoeken - dan zou ik in principe Heinrich en Wilhelm Paulis zo moeten kunnen vinden.

Maar goed, ik zou erg dankbaar zijn als jullie nog wat tips voor me hadden. :) Alvast hartelijk bedankt! :D

Met vriendelijke groeten,

Lucille :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Erg interessant dat hij in Wachzug Roermond zat. Dat is hier zeer dichtbij. Waar is je overgrootvader geboren als ik vragen mag ?
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Roel R. schreef:Erg interessant dat hij in Wachzug Roermond zat. Dat is hier zeer dichtbij. Waar is je overgrootvader geboren als ik vragen mag ?
Hij en zijn broer zijn beiden geboren in Waldfeucht (Duitsland), dat is heel erg dicht bij de grens met Nederland. Ik woon zelf in een dorpje dat dicht bij Waldfeucht ligt. :) In de jaren '20 zijn ze in Nederland komen wonen, ik denk omdat ze delen van hun land hier in Nederland hadden zitten (ze waren landbouwers), maar ook omdat de Duitse economie na WO I niet bepaald best was. Juist omdat ze al een tijdje in Nederland waren (en dus de plaatselijke bevolking en omgeving kenden) heeft men ze waarschijnlijk ook in Nederland gestationeerd gedurende WO II.
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Peter Verdun
Lid

Bericht door Peter Verdun »

Probeer het eens hier Lucille:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/

Wie weet heb je daar meer succes.
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Peter Verdun schreef:Probeer het eens hier Lucille:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/

Wie weet heb je daar meer succes.
Bedankt voor de tip, Peter. :) Ik ben naar dat forum toegegaan en heb me aangemeld. :)

Voor degenen die net dit topic/bericht lazen: meer informatie over de gegevens die ik al heb (foto's, ansichtkaarten, e.d. die op dit onderwerp betrekking hebben) vind je hier:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... .php?t=535

Als er hier iemand is die contacten heeft en redelijk gemakkelijk wat informatie kan opzoeken over regimenten e.d. uit de Eerste Wereldoorlog: ik heb een adres van mijn overgrootvader Heinrich Paulis uit Frankrijk (hij heeft bij de Marne gevochten):

Res.(?) N. Res. (=Reserve) Inf. (=Infantrie) Regt. (=Regiment) 66 4.Res.(=Reserve) Korps 7. Res. Division (?) Masch.(=Maschinen)-Gewehr Kompanie. I.Armee (=erste Armee)

Dus het 66e regiment bij het 4e reservekorps van de 7e divisie van de machinegeweer-kompanie van het 1e Armee.

Mocht dat niet duidelijk genoeg zijn, dan kijk ik wel of ik een scan vind van de bewuste ansichtkaart (waar dat adres op staat). :)
Plaats reactie