Vraagje Amerikaanse Burgeroorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
ANZAC's
Lid

Bericht door ANZAC's »

Willem ter Haar schreef:Yankee is een verbastering van Jan en Kees. Het leger had veel mannen die Jan en Kees heette.
Nog nooit zulke onzin gelezen dan dit :mad:

"Yankee" is een verbastering van het Franse woord "Anglais"
(Engelsen voor de Frans onkundigen!)
dat veelvuldig werd gebruikt door de Indianen stammen, die afwisselend
voor de Britten of Franse vochten tijdens de zevenjarige oorlog.

Ten andere, een carpetbeggar, heeft niet per definitie iemand te zijn uit de Noordelijke staten. Het was een algemene term voor een sukkelaar.
Als je op Yankees wil schelden, moet je wel tegen de weerbots kunnen.
Als ik me niet vergis, en de meeste geschiedschrijvingen over dit conflict
bevestigen dit wel, hebben de "traitors of south", dit conflict VERLOREN !

No hard feelings,
Loyal to the Union,
69th New York
1st Irish Brigade.
:evil:
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Als je van "vleermuis" het Engelse woord "bat" maakt dan gaat het over honkbal: base (honk), bat (knuppel), windmill (een slag), cap (baseballcap), Cuba (wereld- en olympisch kampioen), 9 (aantal veldspelers)

En de New York Yankees is de beroemdste honkbalploeg van Amerika
Ik sta versteld! :shock: Daar was ik dus nooit opgekomen. :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

ANZAC's, er zijn tientallen hypotheses over de oorsprong van de term "Yankees". Waarom zou die van jou de juiste zijn?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ANZAC's
Lid

Bericht door ANZAC's »

Harro schreef:ANZAC's, er zijn tientallen hypotheses over de oorsprong van de term "Yankees". Waarom zou die van jou de juiste zijn?
Heb ik dat gezegd ?

alleen is die van Jan en Kees zeker niet de juiste.........
zeker met die uitleg dat al die soldaten Jan of Kees noemde,komaan
zeg.........
Welk leeftijdsgroep zit hier? 5 jaar ?
Neem es de tijd om iets op te zoeken, ipv de meest kinklare onzin te verspreiden. Ik heb hier 3 lopende meter boeken en studiemateriaal over alleen de Civil War al (en nee, geen op..y boekjes) maar het soort dat je hier toch niet vind maar wel ginder.
Dus, die kleuterschool uitleg, voor eens voor altijd, weg ermee.........
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dan kom je aardig in de buurt van mijn hoekje civil war tussen ruim 1800 boeken militaire geschiedenis.

En ja, dat zeg je. Anders schreef je wel: "Yankee" is waarschijnlijk of mogelijk een verbastering van het Franse woord "Anglais". Door dat niet te doen pretendeer je een feit te presenteren.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ANZAC's
Lid

Bericht door ANZAC's »

Wel ga dan eens ginder je verhaaltje vertellen.
Heb ik ook gedaan bij enkele vrienden ginder. We hebben er hartelijk met gelachen :wink:

oh, ja nog dit. Deze mensen zijn geschiedkundige Noord Amerikaanse geschiedenis, universiteit van Atlanta.

Voor mijn part mag je best geloven in je Jan en Kees.
Waarschijnlijk staat dat in een van je 1800 boeken :evil:

groet.

ps: No hard feelings
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Lees je eigenlijk weleens behoorlijk of is je kennis van de Nederlandse taal dusdanig afgezwakt dat je er niets van begrijpt.

Met andere woorden: hoezo is het mijn verhaaltje? Waar beweer ik dat dan? Je hebt allerlei pretenties maar even lezen wat er staat kun je niet. Iemand anders schreef over Jan en Kees. Ik constateer alleen dat yankee een algemeen gangbare bijnaam was voor soldaten van de unie en later, naar aanleiding van jouw bijdrage, dat er tientallen theoriën zijn over de oorsprong van de term "yankee" en dat daarmee jouw stellige bewering niet de juiste hoeft te zijn.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Overigens hoef je de American Bookstore in de Kalverstraat maar binnen te lopen en je vindt de boeken van "ginder".
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

ANZAC's schreef:
Willem ter Haar schreef:Yankee is een verbastering van Jan en Kees. Het leger had veel mannen die Jan en Kees heette.

Mij is verteld dat Yankees een verbastering is van Jan Cheese. Een scheldwoord die de Engelse vroeger gebruikte tegen de Nederlanders.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Bluebellies werden ze ook wel eens genoemd.
En de Zuidelijken "Cotton Pickers".
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
siggel
Lid

Bericht door siggel »

ik heb ellis island bezocht en daar stond dat yankee een verbastering was van jan kees. in hoeverre is dit te vertrouwen???
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jep,

wiki:

Origins
The origin of the term is disputed. Widely held theories claim that it originated from the Dutch in old New Amsterdam (today known as New York) in the Mid-Atlantic States. It then was adopted by the British as a pejorative for (Northern) colonists. The origin was likely to be either the phrase Jan Kees ("John Cornelius") (two very common dutch names); Jan Kaas, meaning "John Cheese", a generic insult of the Dutch; or perhaps Janneke, the diminutive form of the name Jan. The latter is particularly plausible since "Janneke" is essentially the Dutch equivalent of "Jonny" (although today it is used as a girl's name; compare the French Jeannette). Dutch traders along the waterways near New York used the name Janneke as a diminutive for the English settlers, since the name "John" was very prevalent at the time.
E.T
Lid

Bericht door E.T »

ANZAC's schreef:

Ten andere, een carpetbeggar, heeft niet per definitie iemand te zijn uit de Noordelijke staten. Het was een algemene term voor een sukkelaar.
Als je op Yankees wil schelden, moet je wel tegen de weerbots kunnen.
Als ik me niet vergis, en de meeste geschiedschrijvingen over dit conflict
bevestigen dit wel, hebben de "traitors of south", dit conflict VERLOREN !

No hard feelings,
Loyal to the Union,
69th New York
1st Irish Brigade.
:evil:

niet mee eens,

het woord Yankee, ik ken de betekenis inderdaad van de Nederlandse namen Jan en Kees, het woord is al in 1600 ontstaan en het werd gebruikt als scheldnaam voor de inwoners voor wat nu manhatan is, toen een Nederlandse kolonie. Later toen Nieuw Amsterdam -> New York werd is de 'scheld' naam yankee over de rest van amerika verspreid :P

**:oops: sorry, niet gelezen wat hierboven al werd vermeld...**
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Plaats reactie