Het Nederlandse leger stelde kort na de bevrijding niet zo veel voor; er was een tekort aan getrainde manschappen. In Nederlands Indië had Nederland echter de handen vol aan het neerslaan en onderdrukken van opstandige Indonesiërs die een onaghankelijk Indonesië voor ogen hadden. In het boek 'de eeuw van mijn vader' schrijft Geert Mak dat Nederland Duitse soldaten ingezet heeft in Indonesië tijdens de politionele acties.
Weten jullie hier meer over of hebben jullie verwijzingen naar goede bronnen waar ik meer informatie kan vinden?
Duitse soldaten ingezet bij politionele acties Indonesië
Duitse soldaten ingezet bij politionele acties Indonesië
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Er wordt in het boek "de SS in Nederland" van Sytze van der Zee zelfs gesproken over gerehabiliteerde Nederlandse SS'ers en NSKK'ers die in ruil voor kwijtschelding van hun straffen in dienst traden bij o.a. het korps Commandotroepen. Volgens een veteraan die geciteerd wordt kon je ze gemakkelijk herkennen aan de manier van acht geven. Over Duitse soldaten wordt niet gesproken in het boek, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk daar men de Nederlandse nationaliteit moet hebben om in krijgsdienst te treden. Veel oud-SS'ers en NSKK'ers waren de Nederlandse nationaliteit kwijt geraakt doordat ze in buitenlandse krijgsdienst traden en verdienden deze weer terug door naar Indië te gaan. Het recht om te stemmen en zich verkiesbaar te stellen kregen ze echter voor zover ik weet niet terug.
Daar is 'ie weer!
Bij deze de titels:
-I .De Politionele acties ( Dûh....
) en
-II.De Politionele acties, afwikkeling en verwerking.
Beide onder redactie van Prof. Dr. G Teitler met mederedacteuren Drs. P.M.H.Groen ( I ) en Drs. J. Hoffenaar ( II ) Zeer de moeite waard te lezen! Ze zijn eerder op dit forum ter sprake gekomen, weet alleen niet meer in welk draadje.
-I .De Politionele acties ( Dûh....

-II.De Politionele acties, afwikkeling en verwerking.
Beide onder redactie van Prof. Dr. G Teitler met mederedacteuren Drs. P.M.H.Groen ( I ) en Drs. J. Hoffenaar ( II ) Zeer de moeite waard te lezen! Ze zijn eerder op dit forum ter sprake gekomen, weet alleen niet meer in welk draadje.
Daar is 'ie weer!