Nu vraag ik mij ernstig af wat de appeasement politiek inhield.
Wie helpt mij

Bij voorbaat dank
Conferentie van München
Het akkoord werd getekend in 1938 te München. Frankrijk, Groot Britannië (Chamberlain), Italië(Mussolini) gingen akkoord met de eis van Duitsland (Hitler) om Sudetenland bij Duitsland in te lijven ten koste van Tsjechoslowakije. Tsjechoslowakije was niet bij de besprekingen uitgenodigd en kon net anders dan onder druk van de westerse mogendheden instemmen. Hij werd door zijn westerse bondgenoten in de steek gelaten. De Britse premier Chamberlain, eenmaal teruggekeerd in Londen, verzekerde dat hij de vrede had veiliggesteld. Dit document werd algemeen gezien als een overgave aan Hitler. De Conferentie van München werd een symbool van verzoeningspolitiek door concessies en de Tweede Wereldoorlog begon ongeveer een jaar na de ondertekening
Appeasementpolitiek
Een politiek waarbij men de vrede wil handhaven door steeds weer concessies te doen aan de tegenpartij.
Tot de Duitse inval in Polen (1939) voerde met name Groot-Brittanië een politiek van appeasement ten opzichte van Duitsland. Het werkwoord 'to appease' betekent 'sussen, kalmeren'.
Die politiek heeft een slechte naam gekregen omdat de concessies die Duitsland van Groot-Brittannië en Frankrijk kreeg de agressie van Hitler niet afremden, maar juist versterkten.
Als dieptepunt wordt het verdrag van München beschouwd waarbij Duitsland toestemming kreeg díe delen van Tsjechoslowakije te annexeren waar meer dan vijftig procent Duitssprekenden woonden, in ruil voor de - loze - belofte geen verdere territoriale eisen in Europa te zullen stellen. Vijf maanden later bezette Nazi-Duitsland de overblijvende delen van Tsjechoslowakije.
UIt: Mulder, L., e.a., Historische gids van de 20e eeuw. 2200 namen, termen en begrippen. Apeldoorn, 1996. p.24
Niet helemaal direct.nur ein mensch schreef:Zou je dus kunnen zeggen dat de appeasement politiek en de conferentie
van München een oorzaak zijn van de tweede wereldoorlog?
Niet zozeer het 'toegeven', maar wel bereid zijn tot het sluiten van compromissen.dennisb schreef:Voor zover ik weet houdt het in:
Toegeven aan de vijand om oorlog te voorkomen!
Als je bovenstaande posts goed leest en nog eens wat Google't kun je op je eerste vragen al een antwoord formuleren in algemene zin. De standpunten zijn daar direct aan gerelateerd.syl schreef:Weten jullie misschien een paar doelen van Engeland in de periode v/v Appeasement politiek?
en misschien ook een aantal standpunten van engeland in die periode?