Nederlands-Indië

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Thunderdome
Lid
Contacteer:

Bericht door Thunderdome »

guido meld me ff aan jenslenders@hotmail.com kunnen we misschien meer te weten komen over je oudooms.
bestaan die nog?
Misschien kent die ene me opa wel:D
trouwens bertjan heb je nog info over je vaders oom? welk regiment zat hij en welke compagnie enz enz?

Jens
biertje?
Guido
Lid

Bericht door Guido »

nou ik heb daar nu zo ie zo geen tijd voor en ik heb de mogelijkheden wel iom alles uit te zoeken.. kwestie van machtingenvragen aan familie leden en 1 brief verzenden en wachten. Toch bedankt voor het aanbod. Wat ik te weten kom zal ik hier tevens ook vermelden.
Thunderdome
Lid
Contacteer:

laat anders ff weten door ff een mailtje te sturen<kan eventueel via de forummail natuurlijk.
Jens
biertje?
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Supermooie P08 overigens Vlim, ik weet dat de Nederlanders deze ook gebruikten alleen heb ik er nog nooit een voorbeeld van gezien. Echt een topstuk lijkt me zo. (Sorry voor het off-topic bericht) :D :cheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Thunderdome

hij zat in het 5.5 r.i

en heb al ontact met een paar oud strijders van hem
E.T
Lid

Bericht door E.T »

Nederlands indie werd Nederlands Indie met het failiet gaan van het VOC in de 18e eeuw. Het bleef tot 1945 een Nederlandse kolonie, op 17e augustus riepen de indonesieres Hatta en Sukarno de onafhankelijkheid uit waarna de 'Bersiap' aanbrak (paraatstaan tijd).

In de bersiap periode werden gigantisch veel Nederlanders en pro-Nederlanders om het leven gebracht, ik geloof meer dan in de oorlogsjaren daarvoor (in indie). Na de politionele acties moest nederland indonesie laten gaan onder druk van USA (usa dreigde Marshallplan stop te zetten) Nieuw Guinea bleef nog tot 1966 in Nederlandse handen.

**Overigens, op militair terrein was Nederland aan de winnende hand in Nederlands indie, maar de oorlogsmisdaden deden het niet zo goed in de wereld**

Nederland heeft in Nederlands-Indie bijna nonstop oorlog gehad sinds 1600. Het bekendste voorbeeld daarvan is de Atjehoorlog (1873) In totaal vielen in Atjeh naar schatting 50.000 tot 100.000 doden, en meer dan een miljoen gewonden.

de TV serie "In Naam der Koningin is op Atjeh gebasseerd.

Na de atjehoorlog werd het KNIL opgericht om doeltreffender leger te rekruteren. Het KNIL - Koninklijk Nederlands Indisch Leger- bestond uit Nederlandse en Molukse officieren en 'inlandsche' soldaten (lees, sumatranen balinezen, javanen, etc). Secties van het KNIL hebben zich nooit overgegeven aan de Japanners en bleven doorvechten tot de onafhankelijkheidsoverdrage aan indonesie
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Thunderdome
Lid
Contacteer:

bertjan schreef:Thunderdome

hij zat in het 5.5 r.i

en heb al ontact met een paar oud strijders van hem
Oh das leuk om te weten:D. Ik heb toevallig een vraagje of 2:
waren ze vrijwilligers(je oom en die andere veteranen)?
Mn opa heeft me een liedje geleerd over de baboe, kennen hun dat ook?
Weet jij trouwens iets over de die groot indie herdenking waar remy het in een ander onderwerp het over had?? had ik met me opa wel heen gewild, had ie leuk gevonden.
biertje?
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hee zeg, E.T. jij schijnt nogal wat van nederlands indië af te weten. Ik wil al een tijdje weten waarom nederland na zelf bezet te zijn geweest toch na de oorlog zelf politionele acties heeft uitgevoerd in de oost.
Want ik snap er helemaal niets van...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
E.T
Lid

Bericht door E.T »

jah..

Indie verloren rampspoed geboren, een van de slogans uit de tijd na de oorlog.

Nederland wilde Indie houden, natuurlijk. Indie was de kroonkolonie van Nederland, wat India voor Engeland was. Natuurlijk zat er ook een economische reden bij!

Indie was namelijk voor en tijdens de WOII de grootste olieexporteur van de wereld! Ook waren er grote hoeveelheden bauxiet en hout. Nederland kon dit goed gebruiken voor de wederopbouw.

Meer redenen kan ik eigenlijk niet bedenken
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik geloof dat ik ons maar klootzakken vind in die periode.
Niet dat ik het goedkeur ofzo; maar ik kan die pemoeda's best begrijpen tijdens de bersiap.
Ik wil ook gewoon vrij zijn.

Anyway...nog een vraagje...is het indonesische nationalisme begonnen met de ethische periode of mis ik wat informatie?

Dat is overigens wel een stukje van onze geschiedenis om trots op te zijn...trotser iig.
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
E.T
Lid

Bericht door E.T »

Pemoeda's begrijpen, doe dat maar niet. Pemuda is in het maleis gewoon jongen, de pemuda-pemuda (jongens) van sukarno deden het vuile werk, letterlijk en figuurlijk. Wat zij gedaan hebben is nooit goed te praten.

Hele nederlandse wijken zijn geslacht door de pemuda². Het ideaal was goed, maar de pemuda's gebruikte het om doelloos te moorden. Niet alleen de Nederlanders en Nederlands gezinden moesten het ontgelden, maar eigenlijk iedereen die niet fantiek-Sukarno was. Dus ook de chinezen, christenen in het algemeen en de hindoe.

Overal Indonesisch nationalisme, Indonesisch nationalisme kwam op rond 1910 (kan er 10 jaar naast zitten), Groeperingen als PKI (partai Komunis Indonesia = communistische partij indonesie) en Darul Islam (of sarekat islam) kwamen ook op in deze tijd. Darul islam/Sarekat islam hadden nooit grote leden aantallen, want deze partijen werden vervolgd door het nederlandse gezag.

Rond 1910 kwamen overal in de wereld partijen op voor gelijkheid. En het Feodale-Koloniale Indie was hierop natuurlijk geen uitzondering.

Overigens werd er ook een concentratie kamp opgericht door Nederland voor Indonesiers die politiek 'verkeerd' waren. Sukarno en Sjahrir hebben hier ook gezeten, Het kamp was gelegen in Papua bij de rivier en heette Boven Digoel. Een embarmelijke plek, een plek waar de meest aggressieve vorm van malaria voorkomt.

de zin: stukje geschiedenis waar we wel trots op kunnen zijn snap ik niet helemaal, misschien kunt u dat mij uitleggen?

PS: Darul Islam en andere partijen hebben pas de laatste 20 jaar voet aan wal gekregen in Indonesie, onder Sukarno maar vooral onder Suharto werden islamitsische fundamentalisten SNOEIHARD aangepakt. Ik bedoel hier alles mee van confiscatie tot executie. In indonesie is het sinds dit jaar verboden om te zoenen in het openbaar, iets wat duidt op het verbreiden van het islamitische geloof.

:wink: als er nog vragen zijn, ik beantwoord wel, this is my subject!
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

E.T schreef: de zin: stukje geschiedenis waar we wel trots op kunnen zijn snap ik niet helemaal, misschien kunt u dat mij uitleggen?
Ten eerste: Ik ben geen U!!!
Ik ben een jij. :)

Ik bedoelde dat ik niet bepaald trots ben op onze politionele acties of op bepaalde andere zwarte bladzijden uit onze vaderlandse geschiedenis.
Dank je wel voor je input trouwens. Ik zal je vast nog wel meer vragen stellen in de loop der tijd.
E.T
Lid

Bericht door E.T »

8) oke ik sta parraat om alle vragen te beantwoorden ahahaha (die ooit komen gaan)
Thunderdome
Lid
Contacteer:

et hoe kom jij aan die info??? heb je zoveel gelezen of hebbie een opa of vader of oom enzenz die je dit allemaal heeft verteld.
biertje?
E.T
Lid

Bericht door E.T »

1 boeken
2 familie

Ik discuseer elke dag over Nederlands-Indie en over de gevolgen van WO2 voor Indonesie. Een deel van mijn familie is Moluks en kennen de hele geschiedenis. Een close familielid van mij is opgepakt geweest door zowel de jappen als de indonesiers. Andere familieden hebben gevochten voor Nederland later voor de Molukken, maar allemaal hebben ze tegen Indonesie gevochten.

Het vechten tegen Indonesie gaat nu nogsteeds door, maar niet meer met wapens maar met woorden. Om de politieke situatie goed te kunnen begrijpen moet je de geschiedenis kennen.
Plaats reactie