Zo'n 15 jaar geleden maakte ik de val van de Berlijnse Muur mee. Ik ben in die periode toen enkele malen naar Berlijn geweest om toch iets van deze gebeurtenis mee te pikken.
Van de één op de andere dag veranderden de DDR Grenzpolizisten van stugge zwijgzame grensbewakers in vriendelijke hulpgrage ambtenaren.
Vele van hen moesten in die dagen direct hebben begrepen dat hun baan op de tocht zou komen te staan.
Zo trof ik eind 1989 een man ergens op de straat in het toenmalige Oost Berlijn. In een meegenomen vuilniszak bood hij mij een DDR dienstuniform te koop aan. Dit soort zaken werd wel meer te koop aangeboden in die tijd. Volgens zijn zeggen was het z'n eigen uniform. Het bleek een compleet luitenants uniform der DDR Grenztruppen te zijn. Er zaten ook wat andere zaken bij zoals enkele medailles en wat instructieboekjes. Ik kon de hele boel kopen voor 150 Duitse Marken. Hij wilde uiteraard wél Westduitse Marken hebben. Ik besloot de vuilniszak met inhoud van 'm te kopen. Op mijn vraag waarom hij z'n uniform verkocht antwoorde hij dat hij al zo'n 20 jaar bij de Grenztruppen was en dat hij zich afvroeg waarom hij zolang die grens had moeten bewaken. Dat het dus allemaal voor niets was geweest. Hij wilde er het liefst niets meer mee te maken hebben. Hij was blijkbaar één van de vele Oostduitsers die last had van het "belazerd zijn" gevoel in die tijd.
Hij wees mij wel op het feit dat tussen de medailles een insigne zat die vrij zeldzaam was. Ik wist op dat moment eigenlijk niets van DDR militaria af dus ik wist eigenlijk ook niet goed of wat ik nu van 'm had gekocht. Deze eerste aankoop bleek het begin te zijn van mijn verdere DDR Grenztruppen verzameling.
Later kwam ik in het bezit van een DDR naslagwerk over militaire onderscheidingen. Het naslagwerk is uitgegeven in 1988.
In dit boek staat dus wel een voorbeeld van deze zeldzame insigne afgebeeld. Het blijkt zelfs om een proefmonster te gaan waarvan geen aantoonbare stukken zouden bestaan. Letterlijk staat er in het boek;...Volgens beschikbare documenten zijn er proefmonsters van vervaardigd. Echter er kan geen enkel aantoonbaar bestaand exemplaar worden bewezen...
Je zou dus zeggen dat je iets heel zeldzaams in handen zou hebben. Zo'n 2 jaar geleden zag ik op Ebay.de een zelfde insigne te koop aangeboden. Ik vroeg de verkoper (een handelaar in DDR militaria) of hoe hij aan de insigne was gekomen. Hij vertelde mij dat het een naslag betrof van een nooit ingevoerde insigne voor de toenmalige DDR Grenzpolizei. De naslag kwam uit een partij van 1000 stuks, geslagen met de originele proefstempels. Deze partij was vervaardigd bij het Oostduitse bedrijf VEB Prowäma in de zomer van 1990. Dit bedrijf vervaardigde overigens alle militaire onderscheidingen van de DDR. Ik vertelde de verkoper dat ik al reeds in 1989 zo'n zelfde insigne had gekocht. Volgens hem was dat onmogelijk want er zouden er officieel maar zo'n 5 van gemaakt zijn destijds. Volgens andere DDR verzamelaars zouden het er toen toch wel iets meer dan 5 zijn geweest. Het zou betekenen dat ik bij toeval in het bezit was gekomen van één van de echte proefmonsters. Uiteraard heb ik de grote DDR verzamelaars een foto opgestuurd van mijn exemplaar met het verhaal maar volgens hen zou het dus gewoon om één uit de partij van 1000 naslagen gaan. Ik weet zeker dat ik die insigne al eind 1989 gekocht heb maar ja bewijzen kan ik het niet.
Ergens kan het mij ook niet zo schelen. Of de insigne nu voor 1990 geslagen is of niet. Blijkbaar is er geen verschil want ze zijn tenslotte met dezelfde stempel geslagen.
Blijkbaar heeft de commersie inmiddels nog verder toegeslagen van DDR militaria en heeft men besloten om er nog maar een partijtje bij te slaan. Wat schetst mijn verbazing als ik vandaag weer op Ebay.de surf. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :B:EF:DE:1
Wat misschien in 1989 nog zeldzaam was blijkt vandaag de dag een bijna waardeloze prul te zijn geworden. Als ik de verkoper z'n feedback eens bekijk dan blijkt hij er al meerdere van verkocht te hebben. Ik vrees dat het niet bij een naslag van 1000 stuks is gebleven. Prijs ligt zo rond de 5 a 6 Euro.