Konteradmiral Erwin Waßner

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Konteradmiral Erwin Waßner

Bericht door Roel R. »

In mijn collectie zitten een groot aantal foto's van de wereldreis van de Duitse Kreuzer, de Karlsruhe Deze Kreuzer van de C klasse maakte in 1931/1932 een wereldreis. De Fregattenkapitän van het schip was Fregattenkapitän Erwin Waßner. Ik vind net een tweetal foto's van hem.

De foto's uit mijn collectie, genomen tijdens de wereldreis. Waarschijnlijk in Cuba of Amerika.

Afbeelding

Afbeelding

Waßner kwam bij de Marine als kadet in 1906. Hij kreeg zijn basis opleiding aan boord van het opleidingschip Stein. In 1907 begint hij aan de Marine school en al snel heeft hij de rang van Fähnrich zur See. Van 1908 tot 1912 is hij te vinden op de schepen Wittelsbach en Posen. In 1912 vertrekt hij met de rang Oberleutnant zur See naar kameroen waar hij wachtofficier is van de kanonneerboot Eber.

Afbeelding
De Wittelsbach

Afbeelding
De Posen

Eind 1913 komt hij terug naar zijn thuisland en krijgt een staffunctie bij de 2de Torpedo divisie. De oorlog breekt uit en hij gaat als wachtofficier naar de Torpedoboot V 158 als deel van de VI. Torpedo-Boat-Flotilla.

De technologie ontwikkeld zich snel en Waßner blijft daarin niet achter. Hij gaat in 1915 naar de Onderzee school. Met de rang Kapitänleutnant verlaat hij de opleiding en is commandant van een aantal onderzeeërs.

Dit zijn de:

U 32 ( 37 schepen gezonken, zelf gezonken 1915 ),

UC 3, ( 19 schepen gezonken, op mijn gelopen voor Zeebrugge in 1916. Alle handen verloren, in totaal 18. Waßner was tijdens deze patroullie niet aan boord )

UB 38, ( 49 schepen gezonken, in een mijnenveld terecht gekomen. Alle handen verloren, in totaal 27. Waßner was ondertussen al op de UC 69 )

UC 69, ( 50 schepen gezonken, aanvaring met de U 96 voor de kust van Barfleur, 11 doden. Waßner was ondertussen al op de UC 59 )

UB 59, ( 13 schepen gezonken, op een mijn gelopen, slechts vier overlevende waaronder Waßner. )

UB 117, ( 6 schepen gezonken, overgegeven in 1918 en gezonken door zijn bemanning bij Felixstowe. )

Afbeelding
UB 117

Aan het eind van de oorlog, als de Keizer het land uit is en de Duitsers geen aanvalsleger meer mogen hebben komt hij in begin 1919 als chef bij de 9de mijnenvegers flottielje terecht. In 1920 en 1921 bekleed hij enkele administratieve functies, waarschijnlijk bij gebrek aan werk in de naoorlogse marine.

In 1925 krijgt hij promotie tot Korvettenkapitän en het bevel over het opleidingsschip Niobe ( origineel een Nederlands schip, de Gelderland. )waarna hij in 1927 als navigatie officier dienst neemt op het lijnschip Elsaß. Na een nieuwe promotie in 1930, nu tot Fregattenkapitän, krijgt hij een hoge functie bij de staf van alle Duitse marine in de Baltische zee. Als in 1931 een promotie wereldreis gemaakt gaat worden met de Karlsruhe krijgt Waßner het bevel over dit schip. Tijdens de reis doen ze praktisch alle continenten aan. Waaronder vroegere vijanden.

Afbeelding
De Niobe

Afbeelding
De Elsaß

Afbeelding
De Karlsruhe

Na de reis krijgt hij de erefunctie van marine attaché bij de Duitse ambassade in Londen en daarna in Den Haag. Hier sterft, de ondertussen tot Konteradmiral benoemde Waßner op 57 jarige leeftijd.

Afbeelding
Erwin Waßner

In de tweede wereldoorlog krijgt een U-Boot-Begleitschiff de naam Erwin Waßner,

Zijn onderscheidingen waren:

Pour le Merite , Huisorde van Hohenzollern - Ridderkruis met zwaarden, IJzeren kruis 1ste en 2de klasse, Onderzeeers ereteken , Pruissische levensreddingsmedaille, Hamburgse Hansease kruis , Oldenburgse levensreddingsmedaille, Saxon-Ernestine Huisorde- Ridderkruis met zwaarden
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zal vanmiddag nog wat foto's van de wereldreis posten. Ik heb er nog een van Waßner met de regering van Peru tijdens een parade,
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Waßner in Hawaii,
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Waßner met de regering van Peru, parade te Lima.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mooi verhaal van deze man.
Waar is hij uiteindelijk aan gestorven? Hij is maar 57 jaar oud geworden, dat is vrij jong. Was het toch een natuurlijke oorzaak?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb geen idee. Dit heb ik nog nergens kunnen vinden. Ik zal zo nog wat foto's van de wereldreis posten.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Prachtig! Dat moet voor die zeelui ook een enorme ervaring geweest zijn, zo'n zeereis.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie