Personage's Band of Brothers

Films, series en documentaires over WOII
Gesloten
Lieutenant 1e klass
Lid

Bericht door Lieutenant 1e klass »

Jah,
bijna alle personage's spraken mij aan,
maar vooral "Dick Winters".
Hoeveel respect en geduld hij voor de compagnie had en zij voor hem dat was gewoon niet normaal. :wink:
oldcontemptible
Lid

Bericht door oldcontemptible »

Kadeeke schreef: Ik volg je helemaal niet in je redenering waar je zegt: "iedereen, vriend en vijand, is dom en slecht, maar oh, Dear America, WIJ zijn de goede ...... die mentaliteit druipt zo van je scherm".
Die amerikaanse arrogantie is onmeetbaar !
Kadeeke schreef: Ik vind net dat ze in de serie ook de zwakke plekken laten zien: angst (denk maar aan Blithe), battlefatigue (Buck)
je vergeet 1 ding, je kijkt naar een modern gemaakte versie van herinnering van mensen die in hun 70, soms 80 jaar oud zijn. probeer zelf nog maar te herinneren wat je 10 jaar geleden hebt gedaan, zelfs een dergelijke ervaring. Je kijkt naar FICTIE, aangepast met wat herinnering van mensen die erbij waren, aangepast door een scenarist die dat doet om zijn kost te verdienen, en gedicteerd door geldgewin. Dus per definitie is het zodanig gemaakt dat iedereen het "mooi en goed" vind, dat VERKOOPT. Dat is de essentie ervan, big business.
schroot met een dun laagje chroom.
Kadeeke schreef: respect voor vijandelijke militairen (de scene waar de Duitse officier zijn manschappen toespreekt), in één van de voorstukjes met de eigenlijke para's van toen zei er iemand: had ik die jongens onder andere omstandigheden leren kennen dan hadden we best goede vrienden kunnen wezen, enz.
Ik vind dit een vrij neutrale weergave van wat die companie meegemaakt heeft.
Ja en de scenes dan waar de britten slag op keer daar de modder worden gehaald ?
De brutaliteit van de Yankees om andermans eigendom op te eisen ?
het plunderen,vernielen en stelen van andermans eigendom door de yankees ?
het superioriteitsgevoel dat wordt overgebracht op de kijker van alles wat made in USA is (een .50 die Jagdpanthers op vlucht jagen bv)
Waar de Fransen door de modder worden gehaald met oa een heel expliciete scene waar Franse soldaten zonder pardon 2 Duitse krijgsgevangen neer schieten ? Waar het neer schieten van krijgsgevangen in het algemeen als de norm wordt gehanteerd ?

een kritische kijk op alles dat van over de plas komt kan geen kwaad.

6 augustus 1945

MG
"you know what worse than Dragons?"
"No"
"americans"
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Inderdaad, ze kwamen van over de plas. Ze hadden ook een gans andere levenswijze dan de Europeanen. Bewijzen genoeg, zie het verschil tussen de Engelse bevelhebbers (bv Montgomery) en de Amerikaanse (bv Patton).
Ook hun manier van vechten was anders, meer de Wild-West stijl.
Hun uitrusting en bevoorading was anders.
De serie Band of Brothers is gemaakt door Amerikanen, over Amerikanen.
En ik vindt dat de werkelijkheid er niet onder lijdt.
Stel dat een Duitse filmploeg een film zou maken over de verovering van het fort Eben-Emael, zou die niet even heroisch overkomen als de gevechten bij Bastogne ?

Leo
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Ja alsof de Britten het hoog op hadden met de Yanks, jeeeezes, das toch normaal. Denk je dat paratroopers met twee woorden gaan praten na twee drill in voorbereiding op het grootste conflict die de wereld ooit gezein heeft. Dit maakt het juist realistisch!
Volgens mij heb je gewoon last van een algemene afkeer van alles wat Amerikaans is. Of vergis ik mij? Hey, ik kan het Bush-regime ook niet rieken of zien, maar dit staat daar compleet los van.
Davon geht die Welt nicht unter
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Uhmmm...Was er overigens 10jaar iets voor iemand van laat ik even nemen 26....Lijkt me niet. Oftewel het is iets wat je niet belangrijk vind en dus in je onbewustzijn zit en je het dus vergeet.

Maar als jij in WO2 hebt gevochten en je hebt dingen meegemaakt. Zoals Buck of Blith. Zoiets vergeet je echt niet hoor...Zeker niet als mensen erop terug komen.

Zoals de meeste veteranen zeggen, ze zien het nog elke nacht voor hun ogen.
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Leroy schreef:Uhmmm...Was er overigens 10jaar iets voor iemand van laat ik even nemen 26....Lijkt me niet. Oftewel het is iets wat je niet belangrijk vind en dus in je onbewustzijn zit en je het dus vergeet.

Maar als jij in WO2 hebt gevochten en je hebt dingen meegemaakt. Zoals Buck of Blith. Zoiets vergeet je echt niet hoor...Zeker niet als mensen erop terug komen.

Zoals de meeste veteranen zeggen, ze zien het nog elke nacht voor hun ogen.
Yup, het lange termijngeheugen blijft zeer goed intact (tenzij je ander zonder hersenziekte krijgt natuurlijk) als je ouder wordt. Het is het korte termijngeheugen dat gaat slabakken.
oldcontemptible
Lid

Bericht door oldcontemptible »

Kadeeke schreef:Ja alsof de Britten het hoog op hadden met de Yanks, jeeeezes, das toch normaal. Denk je dat paratroopers met twee woorden gaan praten na twee drill in voorbereiding op het grootste conflict die de wereld ooit gezein heeft. Dit maakt het juist realistisch!
Volgens mij heb je gewoon last van een algemene afkeer van alles wat Amerikaans is. Of vergis ik mij? Hey, ik kan het Bush-regime ook niet rieken of zien, maar dit staat daar compleet los van.
Je vergeet 1 ding, dat deze serie gemaakt is TIJDENS dat Bush regime !

En hou nu eens op met "Blith dit "en "Dick dat".
Jullie kijken naar acteurs die een scenario uitbeelden onder leiding van een regisseur. punt.
wat de echte mensen hebben meegemaakt, weet niemand iets van.
Op televisie lijkt dat allemaal mooi en romantisch, en daar trapt iedereen in. Alles wordt behoorlijk opgeheveld en america trekt ten strijde tegen het kwaad. Natuurlijk vergeet iedereen dat in datzelfde america in diezelfde periode de zwarte bevolking nog steeds achteraan op de bus moesten zitten, de zwarte soldaten minder soldij kregen, de Indianen nog steeds in reservaten opgesloten zaten, en de amerikanen van japanse afkomst in interneringskampen verbleven.
met welk recht gaan dan dergelijke televisiemakers de moraalridders uithangen ?

8 april 1943

mg
"you know what worse than Dragons?"
"No"
"americans"
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

oldcontemptible schreef:Je vergeet 1 ding, dat deze serie gemaakt is TIJDENS dat Bush regime !

En hou nu eens op met "Blith dit "en "Dick dat".
Jullie kijken naar acteurs die een scenario uitbeelden onder leiding van een regisseur. punt.
wat de echte mensen hebben meegemaakt, weet niemand iets van.
Op televisie lijkt dat allemaal mooi en romantisch, en daar trapt iedereen in. Alles wordt behoorlijk opgeheveld en america trekt ten strijde tegen het kwaad. Natuurlijk vergeet iedereen dat in datzelfde america in diezelfde periode de zwarte bevolking nog steeds achteraan op de bus moesten zitten, de zwarte soldaten minder soldij kregen, de Indianen nog steeds in reservaten opgesloten zaten, en de amerikanen van japanse afkomst in interneringskampen verbleven.
met welk recht gaan dan dergelijke televisiemakers de moraalridders uithangen ?

8 april 1943

mg
Ten eerste: wat heeft een president te maken met het maken van een oorlogsfilm ? In ieder ambstperiode van een Amerikaanse president na WOII is er wel een oorlogsfilm gemaakt. Het is zelfs zo dat in sommige vroege films van net na de oorlog je niet eens Amerikanen zag sneuvelen en alleen maar de vijand. Bij Band of Brothers zie je beide kanten verliezen lijden.....en misschien zie je zelfs aan de Amerikaanse zijde meer verliezen dan aan Duitse zijde.

Ten tweede: weet jij dan wel heel goed wat de mensen toen hebben mee gemaakt ?

De veteranen die mee gewerkt hebben aan de serie waren zeer te spreken over de geloofwaardigheid van de serie.
Tja dat een acteur een soldaat speelt is logisch...je kunt namelijk niet verwachten dat de veteranen het nog eens dunnetjes overdoen.

Ten derde: je bent duidelijk anti-Amerika met al je feiten...maar de overige gealieerden waren net zo netjes als Amerika; Groot-Brittannië had bijvoorbeeld z'n kolonie's nog...hetzelfde geldt voor Frankrijk, Nederland en België. En in die kolonie's golden ook ff wat andere regels dan 'thuis' Zijn dus alleen de Amerikanen fout ??

Wees blij dat o.a. de Amerikanen mee hebben gevochten voor de vrijheid waarvan je nu geniet.

Indien zij die streden er niet waren geweest en Hitler (of nu inmiddels zijn opvolger) nog aan de macht zou zijn...denk ik niet dat jij je mening over een ander zo vrij mocht geven.

Waarschijnlijk zou jij voor de bezettende macht werken...zolang het maar tegen Amerika zou zijn zeker ??
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Charly1975 schreef:Ten eerste: wat heeft een president te maken met het maken van een oorlogsfilm ?
Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.
Charly1975 schreef:Ten tweede: weet jij dan wel heel goed wat de mensen toen hebben mee gemaakt ?
Niet beter dan jij of ik. Maar hij heeft wel aardig door hoe de menselijke geest in het algemeen werkt. Bij alle bejaarden dus ook bejaarde veteranen.
Charly1975 schreef:De veteranen die mee gewerkt hebben aan de serie waren zeer te spreken over de geloofwaardigheid van de serie.
Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.
Charly1975 schreef:Ten derde: je bent duidelijk anti-Amerika met al je feiten...maar de overige gealieerden waren net zo netjes als Amerika; Groot-Brittannië had bijvoorbeeld z'n kolonie's nog...hetzelfde geldt voor Frankrijk, Nederland en België. En in die kolonie's golden ook ff wat andere regels dan 'thuis' Zijn dus alleen de Amerikanen fout ??
Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?
Charly1975 schreef:Wees blij dat o.a. de Amerikanen mee hebben gevochten voor de vrijheid waarvan je nu geniet.
Moet je uit dankbaarheid alles maar geloven?
Charly1975 schreef:Waarschijnlijk zou jij voor de bezettende macht werken...zolang het maar tegen Amerika zou zijn zeker ??
Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.
Charly1975
Lid

Harro schreef: Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.
Dan heeft 11/9 er niets mee te maken.....je schrijft immers dat het vroeger ook al zo was. En dus heeft Bush er ook niets mee te maken.
Harro schreef: Niet beter dan jij of ik. Maar hij heeft wel aardig door hoe de menselijke geest in het algemeen werkt. Bij alle bejaarden dus ook bejaarde veteranen.
Hij schrijft wel op een manier of dat hij dat echt zo weet. En wie zegt dat de veteranen het niet echt zo beleeft hebben. Wij waren er immers niet bij, dus het kan heel goed zijn dat de beleving ook werkelijk zo was zoals het in de serie overkomt.
Harro schreef: Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.
Betrouwbaar of geloofwaardig zijn twee verschillende dingen. Ik schreef niet dat het betrouwbaar was...maar dat het geloofwaardig was. Tuurlijk is het zo dat er dingen mooier zijn gemaakt dan het in werkelijkheid was. Het is geen documentaire...het is een serie. En dan telt de geloofwaardigheid en niet de betrouwbaarheid. Moet je wel gelijk geven op één punt: hoe betrouwbaarder hoe geloofwaardiger.
Harro schreef: Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?
Het gaat inderdaad over Band of Brothers over een groep Amerikanen die in Frankrijk, Belgie en Nederland en Duitsland vochten.
Harro schreef: Moet je uit dankbaarheid alles maar geloven?
Je hoeft het niet te geloven maar je mag wel respect uiten naar degenen die voor je vrijheid hebben gestreden.
Harro schreef:Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.
Het was niet als een belediging bedoelt...het was een stomme opmerking mijnerzijds die ik dus bij deze wil rechtzetten en terugtrek. Met m'n excuses naar oldcontemptible.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Charly1975 schreef:
Harro schreef:Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.
Dan heeft 11/9 er niets mee te maken.....je schrijft immers dat het vroeger ook al zo was. En dus heeft Bush er ook niets mee te maken.
Pardon? Ik schrijf over films gemaakt tijdens de Bush administration over het Amerikaanse leger toen en nu. BoB is een film over het Amerikaanse leger toen in WO2 gemaakt tijdens het presidentschap van Bush. Die heeft er dus alles mee temaken. Het Amerikaanse leger was daarvoor ook al enkele jaren bezig met het steunen van positieve Hollywood producties maar met het aantreden van Bush werd dat sterker en na 9/11 officieel regeringsbeleid.
Charly1975 schreef:
Harro schreef:Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.
Betrouwbaar of geloofwaardig zijn twee verschillende dingen. Ik schreef niet dat het betrouwbaar was...maar dat het geloofwaardig was. Tuurlijk is het zo dat er dingen mooier zijn gemaakt dan het in werkelijkheid was. Het is geen documentaire...het is een serie. En dan telt de geloofwaardigheid en niet de betrouwbaarheid. Moet je wel gelijk geven op één punt: hoe betrouwbaarder hoe geloofwaardiger.
Probleem is echter dat veel mensen - waaronder veel mensen hier op het forum - juist die betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verwarren. Ze denken dat de serie geloofwaardig is en daarom historisch betrouwbaar. Dan krijg je uitspraken waarin ze bepaalde officieren en soldaten van 506/E geweldig vinden en dit baseren op de portrettering in BoB door een acteur.
Charly1975 schreef:
Harro schreef:Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?
Het gaat inderdaad over Band of Brothers over een groep Amerikanen die in Frankrijk, Belgie en Nederland en Duitsland vochten.
Dus? Moeten we het koloniale verleden van de landen waar de 506/E vocht nu daarom meenemen in deze discussie? :?
Charly1975 schreef:
Harro schreef:Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.
Het was niet als een belediging bedoelt...het was een stomme opmerking mijnerzijds die ik dus bij deze wil rechtzetten en terugtrek. Met m'n excuses naar oldcontemptible.
Heel netjes Charly!
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Dat van Bush en z'n zieltjeswinnerij voor z'n oorlogsmachine door subsidies aan oorlogsverheerlijkende films is waar, maar BoB valt daar compleet buiten, komaan. Tom Hanks en vooral Steven Spielberg zijn wel de laatsten die dat zouden doen. En in elk ander land (mits ze de industrie ervoor hebben en een oorlogsgeschiedenis) zou je films hebben die de oorlog verheerlijken of net anti-oorlogfilms. In de VS heb je natuurlijk veel verheerlekende films, maar het omgekeerde heb je zeker ook. Apocalyps Now, nu Jarhead. En wat mij betreft past BoB ertussen in, zij die een verdienstelijke poging doen om weer te geven wat er toen gebeurd is. En nee, ik neem niet alles voor waar aan, dat doe je best bij geen enkele film. Zelfs onderwerpen in het journaal zijn niet altijd wat ze lijken.
En het boek BoB was al veel langer geschreven voor het verfilmd werd, en dus voor die dwaas van een Bush in't Witte Huis kwam.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

a) Waaruit blijkt dan volgens jou dat Hanks en Spielberg "de laatsten zijn die dat zouden doen"?
b) Wat doet het ertoe of het boek van Ambrose er al jaren was?
c) Het gaat niet om het verheerlijken van oorlog maar om het bevorderen van het Amerikaans patriotisme.
Charly1975
Lid

Harro schreef:Pardon? Ik schrijf over films gemaakt tijdens de Bush administration over het Amerikaanse leger toen en nu. BoB is een film over het Amerikaanse leger toen in WO2 gemaakt tijdens het presidentschap van Bush. Die heeft er dus alles mee temaken. Het Amerikaanse leger was daarvoor ook al enkele jaren bezig met het steunen van positieve Hollywood producties maar met het aantreden van Bush werd dat sterker en na 9/11 officieel regeringsbeleid.
Jij schrijft misschien wel over films die gemaakt zijn tijdens het presidentschap van Bush, maar ik schreef dat er vóór Bush ook al WOII films zijn gemaakt van hetzelfde nivo. Daarbij komt ook nog dat BoB al vóór 11/9 opgenomen is.
Harro schreef: Probleem is echter dat veel mensen - waaronder veel mensen hier op het forum - juist die betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verwarren. Ze denken dat de serie geloofwaardig is en daarom historisch betrouwbaar. Dan krijg je uitspraken waarin ze bepaalde officieren en soldaten van 506/E geweldig vinden en dit baseren op de portrettering in BoB door een acteur.
Ik vind je betrouwbaar maar ik vind je niet geloofwaardig :wink: of ben je echt 96 jaar ??? Maar ik snap je standpunt.
Harro schreef:Dus? Moeten we het koloniale verleden van de landen waar de 506/E vocht nu daarom meenemen in deze discussie? :?
Dat lijkt me ook wel weer te ver gaan. Maar ik wilde er mee aangeven dat de Amerikanen dus niet alleen vochten voor zichzelf en hun (in jullie ogen) 'fouten' maar ook voor die van andere landen...Want nadat de landen bevrijd werden waren niet direct alle kolonies opgeheven. Maar ik denk inderdaad dat we niet te ver van het onderwerp moeten afdwalen.
Harro schreef:Heel netjes Charly!
Dat hoort erbij. Het is een nette discussie en als ik een fout maakt mag ik erop gewezen worden en moet ik ook zo sportief zijn om m'n excuus te maken. Dat verwacht ik immers van anderen ook.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Harro schreef:a) Waaruit blijkt dan volgens jou dat Hanks en Spielberg "de laatsten zijn die dat zouden doen"?
b) Wat doet het ertoe of het boek van Ambrose er al jaren was?
c) Het gaat niet om het verheerlijken van oorlog maar om het bevorderen van het Amerikaans patriotisme.
a) waaruit blijkt dat ze het wel doen?
b) omdat het Bush-regime niets met de verfilming met BoB zoals iemand eerder suggereerde.
c) Persoonlijk is dat voor mij hetzelfde, wat ze hier nationalisme noemen, steken ze daar in het jasje van patriotisme. Waaruit verheerlijking voor oorlog voorkomt. Want er moet toch iemand gaan vechten om die republikeinen hun portefeuille te spekken. Maar BoB heeft daar niets mee te maken.
Gesloten