bijna alle personage's spraken mij aan,
maar vooral "Dick Winters".
Hoeveel respect en geduld hij voor de compagnie had en zij voor hem dat was gewoon niet normaal.

Die amerikaanse arrogantie is onmeetbaar !Kadeeke schreef: Ik volg je helemaal niet in je redenering waar je zegt: "iedereen, vriend en vijand, is dom en slecht, maar oh, Dear America, WIJ zijn de goede ...... die mentaliteit druipt zo van je scherm".
je vergeet 1 ding, je kijkt naar een modern gemaakte versie van herinnering van mensen die in hun 70, soms 80 jaar oud zijn. probeer zelf nog maar te herinneren wat je 10 jaar geleden hebt gedaan, zelfs een dergelijke ervaring. Je kijkt naar FICTIE, aangepast met wat herinnering van mensen die erbij waren, aangepast door een scenarist die dat doet om zijn kost te verdienen, en gedicteerd door geldgewin. Dus per definitie is het zodanig gemaakt dat iedereen het "mooi en goed" vind, dat VERKOOPT. Dat is de essentie ervan, big business.Kadeeke schreef: Ik vind net dat ze in de serie ook de zwakke plekken laten zien: angst (denk maar aan Blithe), battlefatigue (Buck)
Ja en de scenes dan waar de britten slag op keer daar de modder worden gehaald ?Kadeeke schreef: respect voor vijandelijke militairen (de scene waar de Duitse officier zijn manschappen toespreekt), in één van de voorstukjes met de eigenlijke para's van toen zei er iemand: had ik die jongens onder andere omstandigheden leren kennen dan hadden we best goede vrienden kunnen wezen, enz.
Ik vind dit een vrij neutrale weergave van wat die companie meegemaakt heeft.
Yup, het lange termijngeheugen blijft zeer goed intact (tenzij je ander zonder hersenziekte krijgt natuurlijk) als je ouder wordt. Het is het korte termijngeheugen dat gaat slabakken.Leroy schreef:Uhmmm...Was er overigens 10jaar iets voor iemand van laat ik even nemen 26....Lijkt me niet. Oftewel het is iets wat je niet belangrijk vind en dus in je onbewustzijn zit en je het dus vergeet.
Maar als jij in WO2 hebt gevochten en je hebt dingen meegemaakt. Zoals Buck of Blith. Zoiets vergeet je echt niet hoor...Zeker niet als mensen erop terug komen.
Zoals de meeste veteranen zeggen, ze zien het nog elke nacht voor hun ogen.
Je vergeet 1 ding, dat deze serie gemaakt is TIJDENS dat Bush regime !Kadeeke schreef:Ja alsof de Britten het hoog op hadden met de Yanks, jeeeezes, das toch normaal. Denk je dat paratroopers met twee woorden gaan praten na twee drill in voorbereiding op het grootste conflict die de wereld ooit gezein heeft. Dit maakt het juist realistisch!
Volgens mij heb je gewoon last van een algemene afkeer van alles wat Amerikaans is. Of vergis ik mij? Hey, ik kan het Bush-regime ook niet rieken of zien, maar dit staat daar compleet los van.
Ten eerste: wat heeft een president te maken met het maken van een oorlogsfilm ? In ieder ambstperiode van een Amerikaanse president na WOII is er wel een oorlogsfilm gemaakt. Het is zelfs zo dat in sommige vroege films van net na de oorlog je niet eens Amerikanen zag sneuvelen en alleen maar de vijand. Bij Band of Brothers zie je beide kanten verliezen lijden.....en misschien zie je zelfs aan de Amerikaanse zijde meer verliezen dan aan Duitse zijde.oldcontemptible schreef:Je vergeet 1 ding, dat deze serie gemaakt is TIJDENS dat Bush regime !
En hou nu eens op met "Blith dit "en "Dick dat".
Jullie kijken naar acteurs die een scenario uitbeelden onder leiding van een regisseur. punt.
wat de echte mensen hebben meegemaakt, weet niemand iets van.
Op televisie lijkt dat allemaal mooi en romantisch, en daar trapt iedereen in. Alles wordt behoorlijk opgeheveld en america trekt ten strijde tegen het kwaad. Natuurlijk vergeet iedereen dat in datzelfde america in diezelfde periode de zwarte bevolking nog steeds achteraan op de bus moesten zitten, de zwarte soldaten minder soldij kregen, de Indianen nog steeds in reservaten opgesloten zaten, en de amerikanen van japanse afkomst in interneringskampen verbleven.
met welk recht gaan dan dergelijke televisiemakers de moraalridders uithangen ?
8 april 1943
mg
Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.Charly1975 schreef:Ten eerste: wat heeft een president te maken met het maken van een oorlogsfilm ?
Niet beter dan jij of ik. Maar hij heeft wel aardig door hoe de menselijke geest in het algemeen werkt. Bij alle bejaarden dus ook bejaarde veteranen.Charly1975 schreef:Ten tweede: weet jij dan wel heel goed wat de mensen toen hebben mee gemaakt ?
Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.Charly1975 schreef:De veteranen die mee gewerkt hebben aan de serie waren zeer te spreken over de geloofwaardigheid van de serie.
Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?Charly1975 schreef:Ten derde: je bent duidelijk anti-Amerika met al je feiten...maar de overige gealieerden waren net zo netjes als Amerika; Groot-Brittannië had bijvoorbeeld z'n kolonie's nog...hetzelfde geldt voor Frankrijk, Nederland en België. En in die kolonie's golden ook ff wat andere regels dan 'thuis' Zijn dus alleen de Amerikanen fout ??
Moet je uit dankbaarheid alles maar geloven?Charly1975 schreef:Wees blij dat o.a. de Amerikanen mee hebben gevochten voor de vrijheid waarvan je nu geniet.
Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.Charly1975 schreef:Waarschijnlijk zou jij voor de bezettende macht werken...zolang het maar tegen Amerika zou zijn zeker ??
Dan heeft 11/9 er niets mee te maken.....je schrijft immers dat het vroeger ook al zo was. En dus heeft Bush er ook niets mee te maken.Harro schreef: Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.
Hij schrijft wel op een manier of dat hij dat echt zo weet. En wie zegt dat de veteranen het niet echt zo beleeft hebben. Wij waren er immers niet bij, dus het kan heel goed zijn dat de beleving ook werkelijk zo was zoals het in de serie overkomt.Harro schreef: Niet beter dan jij of ik. Maar hij heeft wel aardig door hoe de menselijke geest in het algemeen werkt. Bij alle bejaarden dus ook bejaarde veteranen.
Betrouwbaar of geloofwaardig zijn twee verschillende dingen. Ik schreef niet dat het betrouwbaar was...maar dat het geloofwaardig was. Tuurlijk is het zo dat er dingen mooier zijn gemaakt dan het in werkelijkheid was. Het is geen documentaire...het is een serie. En dan telt de geloofwaardigheid en niet de betrouwbaarheid. Moet je wel gelijk geven op één punt: hoe betrouwbaarder hoe geloofwaardiger.Harro schreef: Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.
Het gaat inderdaad over Band of Brothers over een groep Amerikanen die in Frankrijk, Belgie en Nederland en Duitsland vochten.Harro schreef: Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?
Je hoeft het niet te geloven maar je mag wel respect uiten naar degenen die voor je vrijheid hebben gestreden.Harro schreef: Moet je uit dankbaarheid alles maar geloven?
Het was niet als een belediging bedoelt...het was een stomme opmerking mijnerzijds die ik dus bij deze wil rechtzetten en terugtrek. Met m'n excuses naar oldcontemptible.Harro schreef:Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.
Pardon? Ik schrijf over films gemaakt tijdens de Bush administration over het Amerikaanse leger toen en nu. BoB is een film over het Amerikaanse leger toen in WO2 gemaakt tijdens het presidentschap van Bush. Die heeft er dus alles mee temaken. Het Amerikaanse leger was daarvoor ook al enkele jaren bezig met het steunen van positieve Hollywood producties maar met het aantreden van Bush werd dat sterker en na 9/11 officieel regeringsbeleid.Charly1975 schreef:Dan heeft 11/9 er niets mee te maken.....je schrijft immers dat het vroeger ook al zo was. En dus heeft Bush er ook niets mee te maken.Harro schreef:Alles. Na 9/11 heeft de regering Bush opdracht gegeven tot het maken van militaire, pro-amerikaanse films. De overheid en het leger stelden budget en materieel ter beschikking voor deze producties. Amerikaanse filmers die een negatieve film wilden maken over het Amerikaanse leger vroeger en nu kregen die steun niet en krijgen zelfs tegenwerking bij het verkrijgen van vergunningen.
Probleem is echter dat veel mensen - waaronder veel mensen hier op het forum - juist die betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verwarren. Ze denken dat de serie geloofwaardig is en daarom historisch betrouwbaar. Dan krijg je uitspraken waarin ze bepaalde officieren en soldaten van 506/E geweldig vinden en dit baseren op de portrettering in BoB door een acteur.Charly1975 schreef:Betrouwbaar of geloofwaardig zijn twee verschillende dingen. Ik schreef niet dat het betrouwbaar was...maar dat het geloofwaardig was. Tuurlijk is het zo dat er dingen mooier zijn gemaakt dan het in werkelijkheid was. Het is geen documentaire...het is een serie. En dan telt de geloofwaardigheid en niet de betrouwbaarheid. Moet je wel gelijk geven op één punt: hoe betrouwbaarder hoe geloofwaardiger.Harro schreef:Vind je het gek? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Van Ambrose is inmiddels gewoon bekend dat hij dingen verkeerd interpreteerde, niet genoeg doorvroeg bij twijfelachtige herinneringen van veteranen en, toch echt, dingen soms bewust uit zijn duim zoog om het verhaal mooier te maken.
Dus? Moeten we het koloniale verleden van de landen waar de 506/E vocht nu daarom meenemen in deze discussie?Charly1975 schreef:Het gaat inderdaad over Band of Brothers over een groep Amerikanen die in Frankrijk, Belgie en Nederland en Duitsland vochten.Harro schreef:Nee, zeker niet. Maar BoB gaat niet over Engelsen, Fransen, Belgen of Nederlanders. En deze discussie gaat over BoB, toch?
Heel netjes Charly!Charly1975 schreef:Het was niet als een belediging bedoelt...het was een stomme opmerking mijnerzijds die ik dus bij deze wil rechtzetten en terugtrek. Met m'n excuses naar oldcontemptible.Harro schreef:Een flauwe belediging die nergens op slaat. Ik heb de indruk dat hij namelijk om dezelfde redenen waarom hij niet veel met de Amerikaanse overheid heeft, ook tegen nazisme zou zijn.
Jij schrijft misschien wel over films die gemaakt zijn tijdens het presidentschap van Bush, maar ik schreef dat er vóór Bush ook al WOII films zijn gemaakt van hetzelfde nivo. Daarbij komt ook nog dat BoB al vóór 11/9 opgenomen is.Harro schreef:Pardon? Ik schrijf over films gemaakt tijdens de Bush administration over het Amerikaanse leger toen en nu. BoB is een film over het Amerikaanse leger toen in WO2 gemaakt tijdens het presidentschap van Bush. Die heeft er dus alles mee temaken. Het Amerikaanse leger was daarvoor ook al enkele jaren bezig met het steunen van positieve Hollywood producties maar met het aantreden van Bush werd dat sterker en na 9/11 officieel regeringsbeleid.
Ik vind je betrouwbaar maar ik vind je niet geloofwaardigHarro schreef: Probleem is echter dat veel mensen - waaronder veel mensen hier op het forum - juist die betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verwarren. Ze denken dat de serie geloofwaardig is en daarom historisch betrouwbaar. Dan krijg je uitspraken waarin ze bepaalde officieren en soldaten van 506/E geweldig vinden en dit baseren op de portrettering in BoB door een acteur.
Dat lijkt me ook wel weer te ver gaan. Maar ik wilde er mee aangeven dat de Amerikanen dus niet alleen vochten voor zichzelf en hun (in jullie ogen) 'fouten' maar ook voor die van andere landen...Want nadat de landen bevrijd werden waren niet direct alle kolonies opgeheven. Maar ik denk inderdaad dat we niet te ver van het onderwerp moeten afdwalen.Harro schreef:Dus? Moeten we het koloniale verleden van de landen waar de 506/E vocht nu daarom meenemen in deze discussie?![]()
Dat hoort erbij. Het is een nette discussie en als ik een fout maakt mag ik erop gewezen worden en moet ik ook zo sportief zijn om m'n excuus te maken. Dat verwacht ik immers van anderen ook.Harro schreef:Heel netjes Charly!
a) waaruit blijkt dat ze het wel doen?Harro schreef:a) Waaruit blijkt dan volgens jou dat Hanks en Spielberg "de laatsten zijn die dat zouden doen"?
b) Wat doet het ertoe of het boek van Ambrose er al jaren was?
c) Het gaat niet om het verheerlijken van oorlog maar om het bevorderen van het Amerikaans patriotisme.