Beste film(s)
- Kadeeke
- Lid
Als kind maakte The Longest Day een grote indruk op mij. Vooral de scene met de para aan de kerktoren is me altijd bijgebleven.
Saving Private Ryan heeft me indertijd met verstomming geslagen, was toen ook nog maar een tiener, maar deze film heeft men interesse in WO2 alleen versterkt. Ergens is het verhaal wel gebaseerd op een waar gebeurt feit. In het boek van Band of Brothers halen ze een feit aan waar een soldaat twee of drie van zijn broers heeft verloren (in normandië en monte cassino, weet niet meer precies hoe het zat).
Band of Brothers blijft de top, heb de DVD's al ettelijke keren herbekeken.
Der Untergang, was ook magistraal, alleen al omdat het in het authentiek duits is.
Saving Private Ryan heeft me indertijd met verstomming geslagen, was toen ook nog maar een tiener, maar deze film heeft men interesse in WO2 alleen versterkt. Ergens is het verhaal wel gebaseerd op een waar gebeurt feit. In het boek van Band of Brothers halen ze een feit aan waar een soldaat twee of drie van zijn broers heeft verloren (in normandië en monte cassino, weet niet meer precies hoe het zat).
Band of Brothers blijft de top, heb de DVD's al ettelijke keren herbekeken.
Der Untergang, was ook magistraal, alleen al omdat het in het authentiek duits is.
Davon geht die Welt nicht unter
- Kadeeke
- Lid
Ik bedoel dat de fictieve verhaallijn van SPR gebaseerd is op een feit die men in het boek van Stephen E. Ambrose BoB aanhaalde. Als je het boek hebt wil ik welopzoeken op welke pagina het staat. Dus ergens bevat het verhaal in SPR een zekere waarheid. De hele zoekoperatie is er bijverzonnen. Maar het verhaal van de broers klopt wel, alleen andere namen. En de overgebleven zoon mocht de oorlog verlaten.
Davon geht die Welt nicht unter
- Leroy
- Lid
Hadden ze dan wel in de film mogen verwerken...:SKadeeke schreef:Ik bedoel dat de fictieve verhaallijn van SPR gebaseerd is op een feit die men in het boek van Stephen E. Ambrose BoB aanhaalde. Als je het boek hebt wil ik welopzoeken op welke pagina het staat. Dus ergens bevat het verhaal in SPR een zekere waarheid. De hele zoekoperatie is er bijverzonnen. Maar het verhaal van de broers klopt wel, alleen andere namen. En de overgebleven zoon mocht de oorlog verlaten.
- Verschaeve
- Lid
Definitely..... "A Bridge Too Far" (1977)

Vanwege de plaats van opname: Deventer, de authentieke scènes en het feit, dat er bekenden van mij in meefigureren. Zij het ook maar kort: als SS'ers.
Maar ook de "The Bridge at Remagen" (1969) kan er mee door: authentiek Duits, authentieke opnamen, mooie beelden, figuranten die zelf de oorlog mee hebben gemaakt en dus een goede houding aannamen tijdens de filmopnamen.

Vanwege de plaats van opname: Deventer, de authentieke scènes en het feit, dat er bekenden van mij in meefigureren. Zij het ook maar kort: als SS'ers.
Maar ook de "The Bridge at Remagen" (1969) kan er mee door: authentiek Duits, authentieke opnamen, mooie beelden, figuranten die zelf de oorlog mee hebben gemaakt en dus een goede houding aannamen tijdens de filmopnamen.

«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.
-
- Lid
Klopt inderdaad. Het betreft de gebroeders Niland. Fritz Niland zat bij de 101 en werd er toen ook uit gehaald.Kadeeke schreef:Ik bedoel dat de fictieve verhaallijn van SPR gebaseerd is op een feit die men in het boek van Stephen E. Ambrose BoB aanhaalde. Als je het boek hebt wil ik welopzoeken op welke pagina het staat. Dus ergens bevat het verhaal in SPR een zekere waarheid. De hele zoekoperatie is er bijverzonnen. Maar het verhaal van de broers klopt wel, alleen andere namen. En de overgebleven zoon mocht de oorlog verlaten.
Helaas spreken de Duitsers vloeiend Engels onderling en Engels met Duits accent tegen de Amerikanen.Maar ook de "The Bridge at Remagen" (1969) kan er mee door: authentiek Duits, authentieke opnamen, mooie beelden, figuranten die zelf de oorlog mee hebben gemaakt en dus een goede houding aannamen tijdens de filmopnamen.
Hate that.

Net als Enemy at the Gates, ze hadden toch ook Russische en Duitse acteurs kunnen zoeken?

- Kadeeke
- Lid
- Leroy
- Lid
Ik zoek die 2de nog met NL ondertiteling...Dus als er iemand is...Verschaeve schreef:Definitely..... "A Bridge Too Far" (1977)

- Drs. S.
- Lid
Bij oorlogs films uit de USA van voor pakweg 1975 en ook bij recentere films of series is het maar de vraag hoe goed ze zijn. Dit soort films worden/werden namelijk gefinancieerd door de amerikaanse overheid. Vaak gebeurt dit door het ter beschikking stellen van grote hoeveelheden materiaal en wapentuig. In feite kun je dit soort films dus classificeren als propaganda, en heeft het voor mij al gelijk een zure nasmaak.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
- Drs. S.
- Lid
nooit gezien, maar das dan de uitzondering die de regel bevestigd. 
Maar ook hier heeft de amerikaanse overheid hoogst waarschijnlijk wel wat vingers in de pap gehad.

Maar ook hier heeft de amerikaanse overheid hoogst waarschijnlijk wel wat vingers in de pap gehad.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
- Charly1975
- Lid
Ik zie hier veel dat Band of Brother genoemd wordt als beste film...echter het is geen film maar een mini-serie. Maar niettemin wel de beste die ik ooit heb gezien !!
Qua films staat bij mij The Longest Day op nummer 1
A bridge too far, Das Boot, Der Untergang, Saving Private Ryan, The Thin Red Line, Memphis Belle, Patton, The Dessert Fox, Torra! Torra! Torra! Anzio, The Sands of Iwo Jima zijn ook wel erg leuk om te zien....De slechtste film over WOII die ik ooit heb gezien is: The Battle of the Bulge over het Ardennenoffensief....de namen waren aangepast en hier en daar waren de feiten zeer verdraaid.
Overigens zijn Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket en We Where Soldiers (<-- echte aanrader) goede films over de Amerikaanse oorlog in Vietnam.
Qua films staat bij mij The Longest Day op nummer 1
A bridge too far, Das Boot, Der Untergang, Saving Private Ryan, The Thin Red Line, Memphis Belle, Patton, The Dessert Fox, Torra! Torra! Torra! Anzio, The Sands of Iwo Jima zijn ook wel erg leuk om te zien....De slechtste film over WOII die ik ooit heb gezien is: The Battle of the Bulge over het Ardennenoffensief....de namen waren aangepast en hier en daar waren de feiten zeer verdraaid.
Overigens zijn Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket en We Where Soldiers (<-- echte aanrader) goede films over de Amerikaanse oorlog in Vietnam.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)