windtalkers

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
mark
Lid

windtalkers

Bericht door mark »

Ik zat een tijdje geleden windtalkers te kijken en opeens viel me iets op.
Een ontzettend domme fout van de makers.

Wat doet een code man die met een geheimzinnige taal berichten kan zenden in de voorste linies?
Als je de film bekijkt zie je dat ie zijn indianentaal alleen gebruikt voor b.v. het aanvragen van artillerievuur etc.
Waarom moet dat in code? Want vuursteun aanvragen kan iedere yankee-doodle.
De japanners die in de bunkers zitten weten ook wel dat er vroeg of laat artillerievuur op ze zal vallen.

In de film wordt er een verkeerd beeld geschetst van de code-talkers die wel degelijk bestonden. Ze werden vooral gebruikt als radiomensen op schepen die deel uitmaakten van grote vloten, en op hoofdkwartieren van grotere eenheden.

Ik heb ook wel eens een boek gelezen over een Duits luftwaffe squadron (KG200) dat vloog met buitgemaakte geallieerde toestellen. Ze mengden zich onder de bommenwerpervloten en schoten stiekem achterblijvers neer of volgden de bommenwerpers naar hun basis om er dan bommen op te gooien.
Uiteindelijk werden ze ontmaskerd door in elke bommenwerper iemand van indiaanse afkomst te zetten en die met elkaar laten praten.
J Bishop
Lid

Bericht door J Bishop »

Ja, heb de film ook gezien en er zitten nog wel veel meer fouten in. Vind het verhaal wel goed maar hoe het allemaal wordt gebracht vind ik nogal Hollywood-superhero-actie. Je ziet ook duidelijk waar er explosies zullen ontstaan en in het begin dat stukje dat was echt erg nep. Staat ie daar in de jungle met zijn Thompson en de Japanse soldaten springen schreeuwend voor zijn voeten en bang. En dat dan ook bij een stuk of 15 soldaten. Erg nep vond ik de film.

Verhaal is goed maar voor de rest echt bagger.
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Zaterdag 3 december, 22.30 op RTL5 komt Windtalkers op tv...
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

RLS schreef:Zaterdag 3 december, 22.30 op RTL5 komt Windtalkers op tv...
Thx voor de tip! Even opnemen, reclames eruit halen en op een dvd'tje knallen.. Heerlijk zo'n nieuwe dvd-speler :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Dacht ik ook, maar het staat niet in de gids.. :?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

101st Michiel schreef:Dacht ik ook, maar het staat niet in de gids.. :?
Het is er wel hoor!
Pak anders even de krant!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle »

ja ze hebben nogal de neiging om die Super hero imago's in films te stoppen ;) Hollywood he !
NUTS !
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Hij was er idd op.

Vond het een redelijke film. De veldslagen vond ik iets té overdreven...
Maar er zaten wel mooie momenten in.

Van mij krijgt ie een 7
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
symen
Lid

Bericht door symen »

Kheb hem voor ens mij ook gezien maar alleen zonder geluid
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Op zich een leuke film, maar de actie is erg "hollywood". Ik zie het meer als een soort van actiefilm, maar dat is ook wel te verwachten van John Woo. Geen slechte film, leuk om naar te kijken! :)
Daar is 'ie weer!
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Re: windtalkers

Bericht door Jim »

mark schreef:Wat doet een code man die met een geheimzinnige taal berichten kan zenden in de voorste linies?
Als je de film bekijkt zie je dat ie zijn indianentaal alleen gebruikt voor b.v. het aanvragen van artillerievuur etc.
Waarom moet dat in code?
Windtalker waren wel degelijk in de voorste linies te vinden. Je wil niet dat je tegenstander weet wanneer en waar ze bommen kunnen verwachten zodat ze geen tijd hebben om te evacueren of dekking te zoeken. Er is een windtalker gevangen genomen door de Jappanners hij wist ze te overtuigen dat hij van een geheel andere stam was en totaal geen Navaho begreep. Hij is wel langdurig gemarteld voordat hij ze kon overtuigen.
Ik heb ook wel eens een boek gelezen over een Duits luftwaffe squadron (KG200) dat vloog met buitgemaakte geallieerde toestellen. Ze mengden zich onder de bommenwerpervloten en schoten stiekem achterblijvers neer of volgden de bommenwerpers naar hun basis om er dan bommen op te gooien.
Uiteindelijk werden ze ontmaskerd door in elke bommenwerper iemand van indiaanse afkomst te zetten en die met elkaar laten praten.
KG 200 is inderdaad beperkt ingezet voor dat soort acties.
Het effect was beperkt de geallieerde bemanningen werden al heel snel wantrouwig na de eerste paar keer. En men was bij de geallieerde zeer goed op de hoogte welke werkende toestellen zich in Duitse bestand zaten, want de Duitsers zelf hebben er nogal veel propaganda mee bedreven. KG 200 heeft veel gedient als oefen materiaal zodat nieuwe piloten konden oefenen in het herkennen en vinden van zwakke plekken in de verdediging.
Windtalkers zijn hiervoor niet gebruikt. Exclusief ingezet in het verre oosten! De Britten hadden een squadron waar 1 extra bemanningslid Duits sprak die inbrak in de Duitse communicatie en Duitse toestellen de verkeerde kant uitstuurde. 100 squadron dacht ik. Deze extra bemannings lid waren vaak Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Tjechen of andere vloeiend Duits sprekende buitenlanders.
TheGoodakaMonco
Lid

Bericht door TheGoodakaMonco »

redelijke film, iets te hollywoodisch
Plaats reactie