vraagje

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
nikita
Lid

vraagje

Bericht door nikita »

eeeey,

Voor mijn eindwerk doe ik een enquête om een beeld te krijgen welke holocaustfilms mensen kennen en wat ze hierover denken.
Langs deze weg zou ik jullie willen vragen om deze even in te vullen.
Het neemt maar enkele minuutjes in beslag en ik ben er verder mee geholpen.

Alvast bedankt

Mag je commentaar hierop ook steeds hier posten. :)

greetz

NiKiTa
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat moeten we dan invullen? Ik denk dat je een link mist.

Of misschien kun je de vragen hier posten?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ik denk dat er op dit forum veel mensen te vinden zijn die je willen helpen en die enquête in willen vullen. Maar dat moet je (zoals YPPY al terecht opmerkte) wel eerst de vragen plaatsen!
Dus plaats en je zult antwoorden krijgen! :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Enquêtes? Leuk!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Kom maar op met het enquete formulier, maar ik kan wel alvast enkele holocoust films noemen die een goed en indringend beeld geven van de nazi-terreur:

Om te beginnen de klassieke TV serie Holocaust, over de lotgevallen van de familie Weiss. Verplichte kost zou ik willen zeggen, een serie uit de jaren '70 die al meerdere malen op TV is geweest en indrukwekkend blijft.

Ook de bekende Spielbergfilm Schindler's List is een film over de Holocaust die men gezien moet hebben, het verhaalt over de Duitse industrieel Oskar Schindler die zijn positie gebruikt om Joden te redden. Zeer mooie film.

The Grey Zone, een tamelijk onbekende film die gaat over de opstand in de crematoria van Auschwitz-Birkenau. Een op ware feiten gebaseerde film die de gruwelen toont waarmee de gevangenen geconfronteerd werden die in de crematoria en gaskamers werkten.

The Pianist, een Roman Polansky film over de lotgevallen van een Joodse pianist tijdens de Duitse bezetting in Polen, Warschau om precies te zijn. Goed verfilmd, toont de rassenwaan die de Duitsers hadden zeer goed.

Out of the ashes, over een vrouwelijke gynaecoloog die gedwongen wordt voor Josef Mengele te werken, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Josef Mengele was zoals bekend een arts die zich in Auschwitz-Birkenau schuldig maakte aan misdadige experimenten op vrouwen en tweelingen.

The Uprising, een goede film over de Joodse opstand tegen de Duitsers in het Ghetto van Waschau. Een eveneens op ware feiten gebaseerde film die de gruwelen van de Duitse rassenwaan toont.

Er zijn veel films over de Holocaust gemaakt, maar dit zijn de beste ( om die term te gebruiken ). De waanzin wordt daarin getoond, hoewel de werkelijkheid veel gruwelijker is....
Ten slot zou ik nog Maus willen noemen, het is géén film maar een strip getekend door Art Spiegelman over de lotgevallen van zijn vader die o.a. Auschwitz heeft overleeft. Hij toont de Joden als muizen ( vandaar de titel ) en de Duitsers als katten. Een zeer indrukwekkend relaas over het oorlogsverleden van Spiegelmans vader ( opgetekend met behulp van gesprekken die Spiegelman op tape opnam ) en de invloed die het had op het gezin na de oorlog. Een absolute aanrader!

Afbeelding

Dit is de cover van deel 1 van de strip wat uit twee delen bestaat, zoals ik al schreef: een zeer integer en indringend relaas die ik zeker aan kan raden te lezen!
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie