Vraag over Band of Brothers episode
-
- Lid
Vraag over Band of Brothers episode
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag over een scene uit BoB. Wellicht is de vraag eerder gesteld, maar dit forum is zo groot dat ik het nog niet heb kunnen vinden.
Het betreft de episode in Holland. Crossroads.
Bij dageraad ligt Easy in de greppel en Winters besluit tot het overgaan van een charge omdat ze geflankeerd kunnen worden. Nu snap ik niet waarom hij in z'n 1tje als eerste gaat en de rest moet wachten op de groene rook.
Weet iemand waarom hij dat deed en wat het nut is van die groene rook?
Het komt nogal vreemd op mij over dat Winters, die toch de leider is van Easy, in z'n eentje op die dijk op een hele Duitse compagnie stond te vuren. Zou er 1 Duitser geweest zijn die gemikt had..
Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
Ik ben nieuw hier en heb een vraag over een scene uit BoB. Wellicht is de vraag eerder gesteld, maar dit forum is zo groot dat ik het nog niet heb kunnen vinden.
Het betreft de episode in Holland. Crossroads.
Bij dageraad ligt Easy in de greppel en Winters besluit tot het overgaan van een charge omdat ze geflankeerd kunnen worden. Nu snap ik niet waarom hij in z'n 1tje als eerste gaat en de rest moet wachten op de groene rook.
Weet iemand waarom hij dat deed en wat het nut is van die groene rook?
Het komt nogal vreemd op mij over dat Winters, die toch de leider is van Easy, in z'n eentje op die dijk op een hele Duitse compagnie stond te vuren. Zou er 1 Duitser geweest zijn die gemikt had..
Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
-
- Lid
- carl1944
- Lid
- Contacteer:
Volgens mij is de plot van die scene devolgende:
Winters gooit de rookgranaat denkende dat de compagnie hem zal volgen, mar Lt. Peacock, de nieuwe groene luitenant zegt de mannen te wachten op de rook, pietje precies...
Nu het duurt even voor de rookwolk ontstaat en ondertussen is Winters al een flink stuk gevorderd
Than the company follows...
Mvg
Carl
Winters gooit de rookgranaat denkende dat de compagnie hem zal volgen, mar Lt. Peacock, de nieuwe groene luitenant zegt de mannen te wachten op de rook, pietje precies...

Nu het duurt even voor de rookwolk ontstaat en ondertussen is Winters al een flink stuk gevorderd

Than the company follows...
Mvg
Carl
-
- Lid
- Contacteer:
Dacht ik ook + voor een rookgordijn te vormen om niet te zien te worden.Marc 82 Recon schreef:nou of de persoon in die tijd echt zoveel voor was op de andere valt te betwijfelen maar.
het nut van de rook is het signaal wanneer men moet vertrekken zodat iedereen ziet wanneer dat is.
En wrom hij als eerste alleen gaat, tja altijd gedacht dat het de taak is vd officier om zijn mannen te leiden, ook al brengt hij zichzelf daarbij in gevaar ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
-
- Lid
- Contacteer:
Ik ken de maker van het crossroads monument die zich in het gevecht heeft verdiept en hij heeft nergens over het rookgordijn gelezen dus het is nog de vraag of dat echt is gebeurd.
Winters is wel alleen voorop gegaan en heeft ook echt oog in oog met die Duitser gestaan.
Winters is wel alleen voorop gegaan en heeft ook echt oog in oog met die Duitser gestaan.
Winters geeft in de film van tevoren ook de orders om op de rook (het signaal) te wachten.Winters gooit de rookgranaat denkende dat de compagnie hem zal volgen, mar Lt. Peacock, de nieuwe groene luitenant zegt de mannen te wachten op de rook, pietje precies...
Laatst gewijzigd door Never Forget Them op 02 jan 2006, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Polte
- Lid
Re: Vraag over Band of Brothers episode
Rode rookb2-t2 schreef: Nu snap ik niet waarom hij in z'n 1tje als eerste gaat en de rest moet wachten op de groene rook.

Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
-
- Lid
- Contacteer:
De Duitsers werden verrast en raakten in paniek. En op het moment dat Winters op de weg stond was er 1 SS companie achter de weg en later kwam er een tweede over de dijk.micky schreef:maar warom schoot niet 1 duitser op hem er lagen daar 2 ss caompanieën ( als ik het goed schrijf)
Maar als de Duitsers zich ge groepeerd hadden en een tegenaanval hadden opgezet hadden ze dat makkelijk kunnen winnnen.
Maar ze hadden ook geen dekking op het open veld en renden dus allemaal weg. Ook als de Amerikanen waren afgeschikt door de vele Duitsers en zich hadden terug getrokken was het gevecht voor de amerikanen een stuk slechter afgelopen want dan hadden de Duitsers een tegenaanval ingezet. Maar de Amerikanen schoten waarschijnlijk zoveel dat de Duitsers geen besef hadden dat er maar ongeveer 35 Amerikanen op de weg stonden en dus raakten ze in paniek en renden weg om dekking te zoeken voor het vuur.
Dus eigenlijk hadden de Duitsers wel kunnen winnen maar hebben die de verkeerde beslissing genomen. Omdat ze niet beseften dat er maar +- 35 Amerikanen waren.
-
- Lid
- Contacteer:
Er stond wel degelijk 1 Duitser op de uitkijk die zie je ook in Epi 5 van BoB maar wat je daar niet ziet is dat Winters eerst een granaat naar hem gooit en dat de Duitser ineenduikt maar de granaat niet afgaat omdat Winters vergeten is de veiligheidstape van de granaat af te halen...bollebekboerke schreef:daarom ook onbegrijpelijk dat er geen 1 Duitser op de uitkijk stond.
Onbegrijpelijk.
Maar ik denk meer dat het beeld in Band of Brothers van Winters' bestorming in zijn eentje toch ietwat overdreven is; dit om aan te geven dat Winters de échte leider was van E- co. Hij ging wel degelijk eerst, maar de tussentijd van 3 M1-garand clips die Winters op de compagniën afvuurd lijkt me toch wat overdreven...de bijstand van de andere groepen zal toch wat eerder gekomen zijn.
Dus ik denk meer aan dat de producers van Band of Brothers de scene zo ontwikkeld hebben om de clue van de aflevering goed naar voren te laten komen; Winters' motto: 'Follow me!'
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
http://www.freewebs.com/easycompany506th
- Leidenwo2
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
De SS compagniën hadden inderdaad beschutting van enkele dichte bosjes maar toen Winters dit doorkreeg gaf hij de Britse kanonbatterijen in Nijmegen orders om deze bosjes zwaar met artillerie te bestoken waarna de Duitse 88's een getimede artillerie beschieting deden op de crossroads van de dijk, waardoor veel mannen van Easy én Fox compagnie (die waren als versterking gestuurd, 1 peloton) gewond raken door verwarring met eigen artilerie.micky schreef:Maar die SS companie die over de dijk lag die hadden wel beschutting en schoten NIET op de amerikanen, waarom niet?
Idd Robert van Klinken werd in Nuenen geraakt (lees: doorzeefd door een MG42) Maar bij het gevecht bij Crossroads is in de nachtpatrouille van Winters wel 1 E506 man omgekomen, William Dukeman JR, werd geraakt toen hij opstond uit de afwaterings- sloot door een stuk granaat dat dwars door zijn hart heen ging, toen hij opstond om de mannen te verspreiden omdat ze 'op een kluitje' gingen zitten. Maar idd bij het gevecht de volgende dag met de 2 SS-compagniën zijn verder geen doden meer gevallen.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
- Shifty
- Lid
- Contacteer:
Ik denk dat hij Dukeman bedoeld.Leidenwo2 schreef:wel... van klinken is daar toch geraaktmicky schreef:Maar die SS companie die over de dijk lag die hadden wel beschutting en schoten NIET op de amerikanen, waarom niet? Met als resultaat dat er aan duitse kant veel doden zijn gevallen en aan amerikaanse kant geen 1.