Vraag over Band of Brothers episode

Films, series en documentaires over WOII
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

ja, heb me verkeerd uitgedrukt, 2 granaten: 1 stielhand, en één Amerikaanse.
Davon geht die Welt nicht unter
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

b2-t2 schreef:Nee in totaal 2, een Stielgranate en een frag grenade.
Ja vin ik ook raar, want hij lag er naast. :?
Inderdaad 2 granaten, maar volgens mij is het wel mogelijk om het overleeft te hebben maar het feit dat hij gaat liggen heeft hem van de scherven gered, omdat een granaat als een kegel ontploft...
Maar dan nog zou toch de schokgolf heel hoog zijn geweest maar niet dodelijk denk ik :roll:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Eén echt grote fout is er gemaakt in de reeks. Hetgeen ik vorig jaar op HBO BoB-forum heb gelezen. Albert Blithe is niet gestorven in '48 ten gevolge van zijn verwondingen opgelopen in Frankrijk. Zijn familie heeft er zelf een uiteenzetting op geplaatst met foto's en al. Hij zou zelfs nog in Korea gevochten hebben. Denk wel dat hij ondertussen overleden is.
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Easycompany506th schreef:omdat een granaat als een kegel ontploft...
Hoe moet ik me dat voorstellen?

@Kadeeke: Ja dat was mij al bekend. En zo zitten er nog meer fouten in de serie hoor! Shifty Powers had bijvoorbeeld niet dat ticket naar huis gewonnen, maar het was Forest Guth die niet eens in de serie voor kwam. En ik vraag me derhalve af of Shifty nou werkelijk een auto-ongeluk had gekregen...
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

b2-t2 schreef:
Easycompany506th schreef:omdat een granaat als een kegel ontploft...
Hoe moet ik me dat voorstellen?
Nou, als een granaat ontploft vliegen de scherven schuin omhoog en niet over de grond dus iedereen die (dicht bij de granaat) op de grond ligt zou het overleven omdat de granaatscherven simpelweg over die persoon heenvliegt.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

Easycompany506th
Lid
Contacteer:

b2-t2 schreef:@Kadeeke: - Shifty Powers had bijvoorbeeld niet dat ticket naar huis gewonnen, maar het was Forest Guth die niet eens in de serie voor kwam. En ik vraag me derhalve af of Shifty nou werkelijk een auto-ongeluk had gekregen...
Ik heb het even nagezocht in het boek Band of Brothers maar snap er nu hélemaal nix van :? Ik citeer:
'Verdomme Paul, ik heb nog nooit iets in mijn leven gewonnen' zij Powers tegen sergeant Rogers. Rogers haalde hem over om mee te doen, en hij won. Meten bood iemand anders Powers duizend dollar voor dat reisje naar huis. Powers herinnerde zich: 'Ik dacht er een tijdje over na. Duizend dollar was een hoop geld, maar uiteindelijk zei ik: "Nee ik ga gewoon naar huis!" Hij haalde zijn buit en incasseerde zijn achterstallige wedde en vertrok met 10 andere gelukkigen naar München. In een bocht botste hun vrachtauto frontaal op een andere truck, Powers werd uit de auto geslingerd en kwam op de weg terecht. Hij had een paar botbreuken en een hersenschudding. Een van de 'gelukkigen' kwam bij het ongeluk om. In het hospitaal waar Powers terecht kwam beroofden dieven hem van zijn geld en souvenirs. Uiteindelijk ging hij met een hospitaalschip naar de Verenigde Staten terug, maanden later dan de kameraden die hij had achtergelaten...

En twee bladzijdes verder:
Kort na dit incident (dat sgt. Grant is neergeschoten) schreef Kapitein Speirs een lange brief aan sergeant Forrest Guth die in Engeland in het ziekenhuis lag en hem had geschreven dat hij bang was naar een andere divisie overgeplaatst te worden.

Want ik dacht namelijk ook ergens gelezen te hebben dat Guth die reis heeft gewonnen... Nou zeg ik niet dat óók het boek Band of Brothers foutloos is maar zo'n grote fout zou een schrijver als Ambrose niet maken, neem ik aan...anders zou het toch wel zéér nalatig zijn geweest.

vincent
Lid

Bericht door vincent »

Ik heb van de zomer (de originele) BoB gelezen en daar stond zover ik me kan herinneren écht in dat Guth 'm heeft gewonnen. kan je mbv de alfabetische volgorde achteirn het boek niet opzoeken waar Guth was?
Ik heb er geen kracht meer voor
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

@Kadeeke: Ja dat was mij al bekend. En zo zitten er nog meer fouten in de serie hoor! Shifty Powers had bijvoorbeeld niet dat ticket naar huis gewonnen, maar het was Forest Guth die niet eens in de serie voor kwam. En ik vraag me derhalve af of Shifty nou werkelijk een auto-ongeluk had gekregen...[/quote]

ja, dat is er nog zo één. Zo was er er nog iets met betrekking tot Sobel, maar weet niet meer precies wat het juist was. Heb het boek zoals Vincent voor de eerste keer gelezen deze zomer, maar ondertussen al wat andere boeken gelezen dus een mens kan dat niet bijhouden. Ik alleszins toch niet.
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Nu ben ik ook weer aan het twijfelen. Zal het tzt opzoeken.
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Ik heb het opgezocht. Zat er helemaal naast :oops:
Shifty Powers won die ticket home. En raakte inderdaad betrokken bij een verkeersongeval. (pp 282)
Forrest Guth lag 'gewoon' in het ziekenhuis.
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

b2-t2 schreef:Ik heb het opgezocht. Zat er helemaal naast :oops:
Shifty Powers won die ticket home. En raakte inderdaad betrokken bij een verkeersongeval. (pp 282)
Forrest Guth lag 'gewoon' in het ziekenhuis.
Kan gebeuren. Ik nam het meteen voor waarheid aan, dus we zijn met 2. Komt misschien ook omdat ze een paar keer een ticket uitdelen. Als ik me niet vergis heeft Peacock er in Bastogne, of de Ardennen alleszins er ook 1 gekregen (dat was dan wel een ticket voor verlof dacht ik).
Wat Sobel betreft zat ik dan weer fout. Hetgeen me toen was opgevallen was een feit beschreven in het boek dat dan weer niet in de serie voorkwam. Ze zouden Sobel bij een medische oefening onder narcose gebracht hebben, en hem dan opengesneden hebben en terug dichtgenaaid, lol. Spijtig dat dat niet in de reeks zat. Maar de scene waar George Luz Major Horthon (spelling?) nadoet, is en blijft het meest hilarische voorval in de reeks.
Plaats reactie