Zwartboek

Films, series en documentaires over WOII
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Je kunt hem in ieder geval nog niet downloaden ( :oops: :wink: ).
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Shifty schreef:Wanneer is de film beschikbaar voor het publiek ?
Iemand ? :?
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Shifty schreef:
Shifty schreef:Wanneer is de film beschikbaar voor het publiek ?
Iemand ? :?
Volgens ANP:
Paul verhoeven lijkt de smaak in Nederland weer te pakken te hebben. Na zijn film Zwartboek (die vanaf september in de bioscoop te zien zal zijn) gaat hij direct door met zijn tweede Nederlandse film sinds hij in de jaren 80 ons land verliet
Weet niet wanneer Belgie aan de beurt is
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

De trailer is uit! De film komt uit op 14 september.

http://www.filmfocus.nl/trailers/popup. ... 51&speed=2

8)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Even wat nieuwe informatie:
‘Zwartboek’ heeft geen ruimte voor subtiliteit
Zwartboek, de nieuwe film van Paul Verhoeven die meedingt naar een Gouden Leeuw, ging gisteren in Venetië in première. De internationale pers is verdeeld over de film.

Door onze redacteur Bianca Stigter

Venetië, 2 sept. Halina Reijn zwiert er rond, Carice van Houten probeert er een lollig danspasje. Hollandse relativering op de rode loper. Ook Paul Verhoeven poseert met enige ironie voor de paparazzi. Maar ze staan er wel, Reijn in stunning zwart met glitters, Van Houten in ravissant donzig rood, Verhoeven in klassieke smoking.

Gisteravond ging op het filmfestival van Venetië Zwartboek in première, de eerste Nederlandse film die meedingt naar de Gouden Leeuw sinds meer dan tien jaar en de eerste Nederlandse film van regisseur Paul Verhoeven in meer dan twintig jaar.

„Na mijn laatste Amerikaanse film, Hollow Man, voelde ik me net zo leeg als die film”, zegt Verhoeven [68] op een cocktailparty aan het strand voor de galapremière. „Ik wilde een verhaal vinden dat me na aan het hart lag. Maar na elf september was er in Amerika alleen nog ruimte voor oppervlakkig entertainment.”

De regisseur vond dat verhaal weer in de Tweede Wereldoorlog, die hij zelf als kind in Den Haag meemaakte. Maar ditmaal wil hij geen heroïek en avontuur laten zien, zoals in Soldaat van Oranje. „Nu toon ik de schaduwzijde.”

In Zwartboek blijken verzetshelden fout te kunnen zijn en nazi’s goed. De film stopt niet bij de bevrijding, maar toont ook de mensonterende manier waarop echte en vermeende collaborateurs vlak na de oorlog gevangen werden gehouden. „Ik ben de eerste die dat heeft verfilmd”, zegt Verhoeven.

De film loopt zelfs door tot in 1956, als er op een kibboets in Israël soldaten verschijnen. ‘Komt er dan nooit een einde aan’, heeft het personage van Van Houten, een joodse zangeres die in het verzet gaat en dan van verraad wordt verdacht, al gehuild. „Er is weinig hoop voor de mensheid’’, zegt Verhoeven. Verhoevens zwarte visie op de mens wordt in de film met karakteristiek aplomb uitgedragen. Voor subtiliteiten is in deze thriller geen plaats; in volle vaart dendert de film langs de spannendste plaatsen uit het laatste oorlogsjaar. Veel buitenlandse journalisten kunnen een aantal scènes niet geloven, zoals die waarin een Duitse deserteur na de bevrijding door de Duitsers zelf wordt geëxecuteerd met goedvinden van de Canadezen.

Verhoeven legt uit dat zulke dingen in Nederland echt gebeurd zijn, al is niet alles de hoofdpersonen uit de film overkomen. „De gebeurtenissen zijn waar, het verhaal niet.”

De buitenlandse pers lijkt verdeeld. Na de eerste persvoorstelling vrijdagochtend, beginnen een paar mensen te klappen, maar tot een echt applaus kwam het niet.

Spannend vinden de meeste critici hem wel, maar daarna stopt de eenstemmigheid. „Een amusante kruising tussen Het dagboek van Anne Frank en The Dirty Dozen, zegt een criticus van de Italiaanse krant Corriere della Sera. Maar Baz Bamigboye van de Britse Daily Mail is diep onder de indruk. Dat geldt weer niet voor Deborah Young van het belangrijke Amerikaanse vakblad Variety. „Ik had van Verhoeven iets anders verwacht nu hij terug is gegaan naar Nederland. Iets avontuurlijkers, iets meer kinky. Maar deze film is zo conventioneel. Het lijkt wel alsof alle oorlogsfilms ineen zijn gerold. Ik heb niets nieuws gezien.’’ Een journalist van hetzelfde blad valt haar in de rede. „Toen ik The Pianist van Roman Polanski in Cannes had gezien, vond ik dat ook niets bijzonders. Pas later begreep ik dat conventionaliteit de film juist zijn kracht gaf. Het is geen flitsende film. Black Book is iets heel anders dan Schindler’s List.” De rest van de dag blijven de meningen uiteen lopen. Carice van Houtens spel wordt wel algemeen geprezen. „Er ligt een grote internationale carrière voor haar in het verschiet”, aldus Variety.

De kleine Nederlandse delegatie lijkt weer om nog andere redenen tevreden over de film. „Dit is een heel rijke Nederlandse film’’, zegt directeur van het Nederlands Fonds voor de film Toine Berbers.

„Het is schitterend vakwerk. Ik heb altijd het gevoel gehad dat Nederland in staat is zo’n film te maken”, zegt San Fu Malta, een van de Nederlandse producenten van de Nederlands-Duits-Britse coproductie, met een voor Nederland ongekend hoog budget van 17 miljoen euro. „Dankzij de reputatie en het talent van Paul Verhoeven is dat nu gelukt.”

2 september
Nog wat foto's van de opnames in Den Haag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Forummeet bij die film houden ;) Ga in ieder geval met wat mannen van dit forum er heen.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

ik ga ook naar de film :) welliswaar niet met heren van het forum al is een bios meet wel geinig, al leer je elkaar niet echt kennen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Wanneer komt hij in nederland in de bios?
sobel
Lid

Bericht door sobel »

14 sept volgens mij
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Miichel
Lid

Bericht door Miichel »

b2-t2 schreef:De trailer is uit! De film komt uit op 14 september.

http://www.filmfocus.nl/trailers/popup. ... 51&speed=2

8)
Eeh.. staat nog op deze pagina ;)

Ik heb er zin in, ik ga er zeker heen!
mark
Lid

Bericht door mark »

Heb vorige week de trailer gezien in de bioscoop. Zag er spectaculair uit, leek wel 'die hard', explosies, vuurgevechten, razzia's. Je kon duidelijk zien dat mr. de Bont normaal in Amerika werkt.

De scene met de B-17 en de boerderij was wel erg mooi :P

Ik ga m zeker kijken.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Ja, die boerderij is ook daadwerkelijk opgeblazen...

779
Reca
Lid

Bericht door Reca »

sobel schreef:al leer je elkaar niet echt kennen
Maar je weet dan wel wie het meeste geluid maakt tijdens het eten van popcorn :lol: (sorry is flauw, ik weet het :/ )
----
sobel
Lid

Bericht door sobel »

779 schreef:Ja, die boerderij is ook daadwerkelijk opgeblazen...

779
ergens in overijsel (ze wouden het eerst hier in de buurt in het plaatsje Hank doen, maar dat is afgeblazen vanwege de vleermuizen die boederij, erg jammer dus)
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

Vanavond was de premiere, dus was het ook bij het journaal.
Daar werd gezegd dat er vanuit Duitsland veel kritiek was op Zwartboek.
Heeft iemand daar toevallig al meer over gehoord?
Wat de kritiek dan was etc.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Plaats reactie