Zwartboek

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Over de fietsen, ik las vandaag in de Quest of in de nieuwe Revu dat het aantal gestolen fietsen relatief wel mee viel. Er waren tussen de 100.000-150.000 fietsen gestolen van de 4 miljoen in Nederland. Dat komt uit op 3-4%.
Het is dus mogelijk dat ze ermee rondreed (heb de film nog niet gezien maar zaten er banden onder? Die werden er namelijk meestal afgehaalt zodat ze minder gauw gevorderd werden).
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Rednas, dat was het probleem toch niet? Er was een Duitse verordening dat je je fiets moest inleveren. Daarom verstopten de mensen hun fietsen, vooral in de grote steden waar de kans dat een Duitser of Nederlandse politieagent je fiets zag en invorderde veel groter was dan op het platteland. Het ging erom dat mensen die op een fiets reden het risico liepen dat ze aangehouden werden, hun fiets kwijt waren, in overtreding waren en zich daarom moesten identificeren. De kans dat een Joodse onderduikster eind 1944 door Den Haag fietst en daarmee het risico neemt dat ze haar identiteitsbewijs wilden controleren is zeer onwerkelijk. Helemaal als je daarbij rijgedrag vertoont waarmee je heel snel opvalt bij de politie.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Harro; gezien de uitslag van de Gouden Kalveren zijn de stemgerechtigen het niet eens met jouw mening met betrekking tot "Ober" en "Zwartboek".

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dat mag toch?
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Tuurlijk, het is immers jouw persoonlijke mening.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ze kregen die voor:
1. Beste regie
2. Beste film
3. Carice van Houten: beste vrouwelijke actrice

Hier overigens het plaatje van de hier besproken fiets:
Afbeelding
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Echt eeb leuke film zeg!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Persoonlijk vind ik bij deze film dat je niet moet kijken naar of het allemaal correct is zoals bijvoorbeeld met die fiets en op die boot dat 6 Duitsers hun MP 40 leegschieten op haar zonder dat ze geraakt wordt. Deze film gaat meer over het verhaal wat het met zich meebrengt.

Prachtige film, heb er zeker van genoten. Kan niet wachten totdat deze film op DVD uitkomt.

779
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

779 schreef:Persoonlijk vind ik bij deze film dat je niet moet kijken naar of het allemaal correct is zoals bijvoorbeeld met die fiets en op die boot dat 6 Duitsers hun MP 40 leegschieten op haar zonder dat ze geraakt wordt. Deze film gaat meer over het verhaal wat het met zich meebrengt.

Prachtige film, heb er zeker van genoten. Kan niet wachten totdat deze film op DVD uitkomt.

779
Helemaal me eens
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Kijk, een verkeerde broek daar kan ik mee leven, maar door zo'n scene met die fiets kan het verhaal gewoon niet.
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

al met al vindt ik de film er heel goed uitzien! er waren niet heel veel zaken waarover ik me ge-ergerd heb - ik heb bijvoorbeeld niet in de gaten gehad dat er een of andere tsjechische pantserwagen in voor kwam, kon geen storende zaken vinden die echt enorm opvielen.

wat ik wel jammer vond, als vliegofiel was de B-17 die zijn bommen niet in een keer dropte, wat logisch had geweest, maar een voor een. maar, aan de andere kant is het ook wel weer verklaarbaar, wie weet was de afwerpinrichting beschadigd en moest alles met het handje.

maar als bommen gedropt werden, waarom dan geen benzine? een crash was niet meer af te wenden als men al zo laag overvloog.

ik heb gewoon met volle teugen genoten van de film en da's het belangrijkste!
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Harro schreef:Kijk, een verkeerde broek daar kan ik mee leven, maar door zo'n scene met die fiets kan het verhaal gewoon niet.
Gelukkig mogen we in Nederland meningsverschillen hebben ;)

779
dannywireless
Lid
Contacteer:

Bericht door dannywireless »

Harro schreef:Kijk, een verkeerde broek daar kan ik mee leven, maar door zo'n scene met die fiets kan het verhaal gewoon niet.
ja maar je moet niet vergeten dat haar personage het allemaal ook niks uitmaakte. ze was nergens meer bang voor en het boeide haar allemaal niet meer omdat ze haar ouders enz verloren had.
Miichel
Lid

Bericht door Miichel »

De film Zwartboek hangt een faillissement boven het hoofd. Zes ondernemers en medewerkers hebben een advocaat in de hand genomen om openstaande schulden van duizenden euro's van de rechtspersoon Zwartboek BV te incasseren.

Dat heeft mr. Thomas van Vugt van het Amsterdamse advocatenkantoor Blenheim vrijdag gemeld. Namens zijn cliënten had Van Vugt de BV Zwartboek tot vrijdag tijd gegeven om te betalen. Een reactie is uitgebleven. De advocaat gaat volgende week vrijwel zeker rechtsmaatregelen nemen om geld voor zijn cliënten te vorderen. Dit kan een kort geding worden of een faillissementsaanvraag.

"Mijn sterke vermoeden is dat er nog veel meer gedupeerden zijn", stelt Van Vugt. Hij roept alle medewerkers en ondernemers die ook nog geld krijgen van Zwartboek BV op zich bij Blenheim te melden. De rekeningen van zijn cliënten zijn al meer dan een jaar oud. Al meerdere malen zegde productiebedrijf Fu Works, verantwoordelijk voor de film Zwartboek, toe dat het geld op korte termijn zou worden overgemaakt.

Onder de eisers bevindt zich het bedrijf Pay-stream, dat vijf crewleden van de film vertegenwoordigt. Het gaat om visagisten en camera- en lichtmensen. Andere gedupeerden zijn een groep ondernemers uit Den Haag, bij wie in de straat opnames werden gemaakt, een hoveniersbedrijf en een hotel in Delft waar de productie meer dan een jaar geleden heeft overnacht.

Al eerder deden hardnekkige geruchten over financiële problemen bij de productie de ronde. Sommige crewleden riepen zelfs op tot stakingen omdat betalingen uitbleven. Bij de Nederlandse première van de film in Den Haag werd producent San Fu Maltha uitgejouwd door crewleden in de zaal.

San Fu Maltha was vrijdag niet voor commentaar bereikbaar.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Binnenkort komen er miljoenen binnen van de bioscoopopbrengst en daarna de miljoenen van de DVD opbrengst. Denkn niet dat Zwartboek echt failliet zal gaan..

779
Plaats reactie