A bridge too far, de film

Films, series en documentaires over WOII
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

Fantastische film, hierdoor is mijn interesse in WO2 begonnen... omdat hij in mijn geboortestad opgenomen is wilde ik hem een keer zien, en toen begon het allemaal! :P

Vooral ook leuk om te weten dat mijn ouders er nog in 'meegespeelt' hebben, bij de scene die de bevrijding van Eindhoven moet voorstellen, wat eerder ook genoemt werd; de dialoog tussen Stout en Vandeleur staan hun ook ergens in de menigte 'Oranje boven' te zingen :P

en: Behalve de kevers die als tanks werden gebruikt, zijn de half- tracks Land Rovers :P
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

779 schreef:
Maj.Cain schreef:
And don't forget to say "Please" :lol:

Cain
Ja dat is meersterlijk :lol: :lol:

Of deze:

[Stout and Vanderleur are discussing how to get the Bailey bridge through town]
Lt. Colonel J.O.E. Vandeleur: By Bailey crap I suppose you are referring to that marvel of British engineering that is the envy of the civilized world. Well, yes, we have it but
[looks at the crowd of Dutch civilians]
Lt. Colonel J.O.E. Vandeleur: I don't know how you're going to get it through this crowd.
Col. Robert Stout: No sweat. I got a back way staked out that will avoid all this. American ingenuity.
Col. Joe. Vanderleur: Really?
Col. Robert Stout: Actually, I was born in Yugoslavia, but what the hell.
Zekers mooi stukje humor tussen de Yanks & Limeys :lol:
Weet je welke ik ook meesterlijk vindt, zelfde Officer van de 101st die het boven genoemde ook zei!!

Van de Leur: Have you ever been liberated before?
Stout: I have been diforced 3 times does that count!?
Van de Leur: Yes that counts too

Je ziet de US 101 Para's uit de bosjes komen en op de zandweg lopen, muziek begint met een deuntje wat steeds sneller begint te spelen, op het tempo van de oprukkende troepen.
De para's stormen op de brug af, deze komt onder vuur te liggen en de para's gaan in dekking.
De officier (Stout)staat op loopt naar de brug om pols hoogte te nemen, explodeert 1 granaat in het water, groot water fontein valt op de Officer.
Brug naar de klote hij staat daar zeik nat met sigaar in zijn mond en zegt"
" SHIT"
Heerlijk.............

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
mark
Lid

Bericht door mark »

Vindt de fillm voor zijn tijd wel aardig, maar er zitten te veel historische fouten in en daar stoor ik me aan, ook vind ik de film te 'grootschalig', er worden veel dingen 'weggelaten', om de hele operatie market-garden in amper 2 uur te persen. Ze hadden eigenlijk een soort 'lord of the rings' achtige trilogie moeten maken :lol:
Heb de 'then and now' versie hier in een speciale uitgave over het maken van de film. Staan mooie foto's in, Sean Connery met de echte Urquhart, Anthony Hopkins met John Frost, erg leuk
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

mark schreef:Vindt de fillm voor zijn tijd wel aardig, maar er zitten te veel historische fouten in en daar stoor ik me aan, ook vind ik de film te 'grootschalig', er worden veel dingen 'weggelaten', om de hele operatie market-garden in amper 2 uur te persen. Ze hadden eigenlijk een soort 'lord of the rings' achtige trilogie moeten maken
De film is gebaseerd op: met andere woorden het is geen documentaire speelfilm waarvan een correct historisch waar verhaal wil uitbeelden.
Gebasseerd op, is een uitdrukking die men gebruikt om eigen wendingen en filmisch aristieke scenes te kunnen toepassen.
In die tijd was er kritiek dat die film zo lang duurde! Een film van 1½ was/is normaal. De televisie versie is ingekort!

Een bioskoop film triologie komt niet vaak voor. Heb ik het niet over een deel 2 maken omdat deel 1 zo lekker liep.

Wat ik jammer vind is dat ze o.a. tanks hebben na-gebouwd maar van die gruwelijk slechte Amerikanse para helmen hebben. Terwijl de meer acceptable "Vietnam periode" para liner nog gewoon beschikbaar was.
En ze hadden voor de acteurs en figuranten die duidelijk op de voorgrond kwamen wel een paar reproduktie m43 airborne broeken mogen maken. Maar die broeken vind ik op kostuum gebied minder erg. Ze hebben 6 Horsa gliders gebouwd op z'n minst hadden ze er 2 Amerikaanse waco gliders bij mogen plaatsen.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

779 schreef:Je ziet en hoort overigens in de film op een gegeven moment iemand aan het woord van het Nederlandse verzet. Eigenlijk is die man een Jedburgh, maar ik geloof dat dat pas veel later bekend is geworden door de geheimhouding e.d. die pas 'recent' is opgeheven voor de Jeds.
En dat gaat over? :?

Kan iemand mij uitleggen wat een Jedburgh was in dit verband? Ik kom niet verder dan een Schotse burcht.

Overigens maken ze zulke films om een mooi en interessante verhaal te tonen voor een breed publiek. Niet om militaria verzamelaars en detailfreaks tevreden te stellen en dan maakt het ze echt niet uit wat voor broek soldaten dragen of dat ze een Tiger uitbeelden met een Leopard van het Nederlandse leger. Het was destijds sowieso al een zéér dure film en nog duurder omdat 0,0000001 procent van het publiek valt over een verkeerde broek of tank is zinloos.
Laatst gewijzigd door Harro op 24 sep 2006, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

De discussie over Jedburgh heb ik uit dit topic gehaald en staat hier
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Forrest Guth 506th P.I.R
Lid

Bericht door Forrest Guth 506th P.I.R »

Het is een zeer goede film. Ik vind hem steeds weer mooi als ik er naar kijk! En het Hartenstein Hotel is ook zeer goed gemaakt! Het geeft ook nog veel informatie met zich mee deze film. :)

Let een beetje op je spelling en op je interpunctie. Een bericht kan er veel netter uitzien als je het gewoon nog een keertje goed doorleest.

Groeten,

Dodo

P.S. Het is trouwens "jump" in plaats van "jumb"...
we jump together we, we all come home together!

het gaat er niet om te sterven uit de naam van je land... het gaat er om je vijand te laten uit naam van het zijne.
german collector
Lid

Bericht door german collector »

Blijft i.d.d een zeer goede film.
Arnhem heeft sowiezo altijd mijn interesse.
Dus ook deze film heb ik verslonden :wink:
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Goede film en absoluut een klassieker die ik meerdere malen gezien heb en uiteraard in mijn DVD collectie aanwezig is. Het humoristische is de tegenstelling tussen de US bravoure en het Britse stoïcijnse, wat prachtig geïllustreerd wordt door de dialoog tussen Stout en Vandeleur!
Daar is 'ie weer!
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

Goeie film vind ik dit.
Mijn oom heeft er ook in gespeeld, want ze zochten figuranten in de film en laat deze film nou net op de hei in Ede plaatsvinden(Ik woon zelf in Ede)

Mvg
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Heb hem vannacht toevallig nog op VHS gezien
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
patten
Lid

Bericht door patten »

het was idd in de tijd een hele mooie film ,nu een beetje achterhaald maar toch de geschiedenis blijft boeiend
laat ons de belgische gesneuvelden nooit vergeten !!!!!
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Vorige maande heb ik een DVD gebrand van mijn oude VHS-band. Ik vind de kritiek hier niet helemaal terecht. Het is geen documentaire. Hetzelfde geldt voor alle speelfilms die in WO2 heten te spelen. Voor speelfilms moeten m.i. andere maatstaven worden aangelegd. Het verhaal hoeft alleen maar in grote lijnen te kloppen, i.t.t. documentaires.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Daarom bestaar er zoiets als docudrama :)
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Goof schreef:Vorige maande heb ik een DVD gebrand van mijn oude VHS-band. Ik vind de kritiek hier niet helemaal terecht. Het is geen documentaire. Hetzelfde geldt voor alle speelfilms die in WO2 heten te spelen. Voor speelfilms moeten m.i. andere maatstaven worden aangelegd. Het verhaal hoeft alleen maar in grote lijnen te kloppen, i.t.t. documentaires.
Eff off-topic: @ Goof

Hoe brand jij een DVD van een VHS band? Ik heb ook nogal veel oude VHS banden die ik graag zou willen omzetten in een DVD.

Alvast bedankt!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Plaats reactie