Flags Of Our Fathers

Films, series en documentaires over WOII
Pauli
Lid

Bericht door Pauli »

"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Re: Amerikaanse film

Bericht door Jim »

asjemenou schreef:
Charly1975 schreef:
asjemenou schreef:Ziet er weer veelbelovend uit. Hopelijk wordt de film niet alleen vanuit een Amerikaans oogpunt bekeken.
Je volgt dit topic heel goed zo te lezen :wink:
Vanwege mijn interesse voor de Russische militaria kom ik nogal eens met mensen uit Rusland of uit voormalige Sovjet staten in aanraking. Veel van deze mensen keuren een film zoals "Enemy at the gates" dan ook af. Deze film zou teveel vanuit een Amerikaans standpunt zijn bekeken. Leuk dat je 500 mensen in een Russisch uniform kan steken maar geef ze ook de karaktereigenschappen van Russen.
Met een film zoals "Pearl Harbor" ook. Leuke film met mooie opnamen en effecten maar geschiedkundig schort er nogal wat aan de film.
Maar goed we wachten de nieuwe Hollywood film wel af.
Enemy at the gates was geproduceerd door door een Brit John D Schofield en een Fransman (Jean-Jacques Arnaud).
Regie Jean-Jaques Arnaud
script (Fransman)Alain Godard Jean-Jaques Arnaud
Distributie (verspreiding van de film - reclame) Paramount pictures.(Amerikaans) Dus om die film geheel uit te schelden als Amerikaans standpunt produkt. Is toch een pietsie overdreven.

Van Japanse zijde heeft Eastwood zeer veel lof gekregen. Lijkt mij dat hij hun kant dan toch redelijk aangepakt heeft.

De Amerikaanse kant laat zien dat de 3 overlevenden van het vlag hijsen(mis) gebruikt werden voor thuis propaganda om meer geld voor de oorlogs machine in te zamelen. Twee van hen hebben daar achter de schermen zelf grote moeite mee. Niet typisch Amerikaans
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Waarom draait deze film niet in alle zalen?? Alleen in Ede. Terwijl het toch een Clint Eastwood productie is...
lethalronin
Lid

Flags en Letters of Iwo Jima

Bericht door lethalronin »

Bijde films draaien uiteraard al in de amerikaanse bioscopen,bijde films doen mee aan de uitreiking van de oscars,aangezien je de film voor 20 december op de markt moet hebben gebracht anders doet hij niet meer mee voor het begeerde beeldje. Gisteravond was de uitreiking van de Golden Globe wat de graadmeter is voor de oscaruitreiking. Eastwood heeft ditmaal niet de prijs voor beste regie alsmede beste film ontvangen wel werd Letter form Iwo Jima gekozen tot beste buitenlandse film! Beste Film ging uiteindelijk naar The Departed van Martin Scorsese,uiteindelijk toch wel lang verwacht en meer dan verdiend.

Ik heb ze allebij al gezien en kan jullie vertellen het voor de liefhebbers van ww2 echte aanraders zijn, zeker Iwo Jima omdat hij geheel Japans gesproken is,is het eens iets anders dan het ewige engels.Dit is echt heftig om te zien.Ze zullen beiden in de aankomende zomer in de nederlandse danwel europese zalen te zien zijn.Mocht Eastwood alsnog de Oscar winnen voor een van de films zal het weleens iets langer kunnen duren eer hij in de europese bioscopen beland,laat staan de videotheken,dit heeft dan alles te maken met de omzet van de film die meer opleverd als bioscoopfilm dan als video/dvdfilm. De distributeurs bepalen dan wanneer je hem kunt huren.Meestal moet je rekenen op een verschuiving van 3 tot 6maanden!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Flags of our Fathers was in de Belgische zalen vanaf einde Oktober 2006

Letter from Iwo Jima komt in de Belgische zalen op 21 Februari 2007
29th Let's Go!!!!!
patrickmeijer
Lid

Boek geeft een rustiger beeld dan de film

Bericht door patrickmeijer »

Boek of film?

Ik heb vorig jaar het boek besteld in Canada. Het boek verteld in meer chronologische volgorde het verhaal waarbij elk van de hoofdrolspelers goed te volgen is. De film daarentegen springt continu vooruit / achteruit waarbij bovendien de hoofdrolspelers (flagraisers) slecht uit elkaar te houden zijn.

Daarnaast wordt mijns inziens in de film te veel met de flag gezwaaid. Er wordt wel een poging gedaan het boek te benaderen, maar in een film heeft zijn beperkingen. Het boek verteld meer het verhaal vanuit het perspectief van de mannen zelf, en wat zij door hebben gemaakt en heeft veel meer diepgang. Ik vond het boek verbazingwekkend goed leesbaar, bijna als een roman. Mijn advies: lees eerst het boek, kijk dan als toetje de film......

Ik woon in Enschede en heb de bioscoop gebeld (Cinestar) om na te gaan of zij deze film gaan draaien.... Helaas nemen zij deze film zoals het er nu uit ziet niet op in het programma :(

Het boek is een aanrader: Bantam Books ISBN: 0-553-11133-7

Inscriptie op het kerkhof:
When you go home
Tell them for us and say
For your tomorrow
We gave our today

3 Flagraisers stierven op Iwo Jima
Mike Strank Plot 3, Row 5, grave 694
Harlon Block Plot 4, Row 6, grave 912
Franklin Sousley Plot 8, Row 7, grave 2189

3 Flagraisers overleefden Iwo Jima
Rene Gagnon wilde het feit gebruiken als kruiwagen voor een goede baan, dit is hem nooit gelukt. 12 October 1979 werd hij dood gevonden, hartaanval.
Ira Hayes zoop als een ketter en werd op 24 Januari 1955 dood gevonden na een nacht kaarten
Jack "Doc" Bradley werd begrafenisondernemer, sprak er zelden tot nooit over, na zijn dood in januari 1994 vond zijn zoon James Bradley een aantal dozen met informatie over Iwo Jima, hij gaf een aantal jaren zijn baan op, deed onderzoek naar de flagraisers en hun families, en schreef vervolgens dit fantastische boek......
lethalronin
Lid

boek

Bericht door lethalronin »

Aangezien mijn werk film is,kijk ik dus eerst de film,daar ik me bezig hou met het filmlicht is dat voor mij de belangrijkste factor ook de editing is iets waar ik me bezig hou. Ik heb dus niets aan een boek,ik heb het puur voor de film.

Nou ik heb ze allebij al gezien toen ik vorige maand in de States was en kan zeggen als cineast dat mij de films beter liggen dan het boek.
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Ik heb hem gezien maar vind hem veel minder boeiend als Band of Brothers of dergelijke producties. Ook wordt er veel teveel nadruk gelegd op de mediahype die er toen was over wie de individuen nu waren die de vlag hadden geplant. Net of dat belangrijk is...
De film is buiten dat best aardig in elkaar gezet.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mauserwerke schreef:Ik heb hem gezien maar vind hem veel minder boeiend als Band of Brothers of dergelijke producties. Ook wordt er veel teveel nadruk gelegd op de mediahype die er toen was over wie de individuen nu waren die de vlag hadden geplant. Net of dat belangrijk is...
De film is buiten dat best aardig in elkaar gezet.
Haha, dat is nou juist het hele idee van de film!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Mauserwerke
Lid

Oke Roeland... als het dat is vind ik de film niet echt een aanrader.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mauserwerke schreef:Oke Roeland... als het dat is vind ik de film niet echt een aanrader.
Oke!
Ik heb de film zelf nog niet gezien, maar als ik het zo hoor, is dit een beetje hetzelfde idee als bij Jarhead. Mensen verwachten een oorlogsfilm zoals Saving Private Ryan, Full Metal Jacket of Black Hawk Down. Het blijkt dat teleurstellend te zijn dat er ook een heel ander onderwerp in is verwerkt. In mijn ogen zeker niet minder interessant. Ik vond Jarhead ook een geweldig goede film! Je moet alleen beseffen dat het geen oorlogsfilm is, maar een film in een oorlogs setting
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Mauserwerke
Lid

Kijk en oordeel zelf zou ik dan zeggen. Dit is zeker een film die ik geen twee keer zal kijken!
Maar wat jarhead betreft heb je gelijk. Dat was een goede film met een andere instelling.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Het heeft een stel hele mooie oorlogsscene's zoals bij SPR, maar ook veel blabla. Het verhaal zelf dus achter de mannen die de vlag plante. Van mij mochten ze dat laatste achterwege laten, maar of het dan nog een interesante film is ivm het verhaal?
O'Neal
Lid
Contacteer:

Bericht door O'Neal »

Ik heb de film net gezien, en ik moet zeggen dat ik hem bij één van mijn favoriete war-movies reken.
De actiescènes zijn zeer goed en realistisch in beeld gebracht en de stukken waarin er wordt verteld door de veteranen vond ik vrij emotioneel..
Ik vind het goed dat Spielberg en Eastwood dit verhaal verfilmd hebben,
want ik denk dat niet veel mensen het verhaal achter de beroemde 'Raising The Flag'-foto kennen/kenden, en daar mocht je mij bijrekenen...

O'Neal
Where life had no value, death, sometimes, had it's price.
That is why the bounty hunters appeared.
http://www.ressurektjon.be.tt
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik heb de film ook net gezien...
Persoonlijk had ik iets méér verwacht... Niet meer actie, maar meer 'power'.
Ik had nooit echt het gevoel dat de film mij emotioneel pakte, buiten het moment waarop soldaat Ira in een dronken bui de moeder van een gesneuvelde kameraad innig omhelste en huilde.
Ook de vele overgangen en flashbacks maakte het gehele filmgebeuren soms iets te brut en onoverzichtelijk.
Dit alles is natuurlijk mijn persoonlijke mening. De actiescenes waren goed in beeld gebracht en het verhaal over de mannen achter de vlag kon mij wel bekoren.
Maar toch net iets té weinig spirit naar mijn smaak...
Ik wacht echter wel met ongeduld op Clint Eastwood's "Letters from Iwo Jima". Het verhaal van de Japanners op Iwo Jima.
Ik hoop dat ik in deze film het beetje meer gevoel vind, dat ik in "Flags of our Fathers" jammerlijk genoeg heb moeten missen.

Von Pratt
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Plaats reactie