Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Viny... Swifelbails worden niet voor niets soms flexbails genoemd...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
viny
Lid

Bericht door viny »

De verwoording Engels naar Nederlands zal altijd wat anders zijn. Zo ook andersom.
'War is delightful for those who have not experienced it'
sobel
Lid

Bericht door sobel »

*zucht*... Dan adviseer ik je iets vaker op een beurs rond te lopen, je zult nog versteld staan over hoevaak oudere dealers en verzamelaars spreken over Flexbails... of flexibele haken...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

sobel schreef:M1 helmet met flexibele haken, er is geen enkel bewijs dat deze zijn gedragen tijdens D/Day, enkel de vaste haken.
Ohw.

Lekker boeiend :roll:
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een beetje bout geformuleerd door b2-t2, maar ik vroeg me ook al af of de aanwezigheid van flexibele of beweegbare haken op de verder identieke Amerikaanse helmen een filmfout is.
Ik vind dat geen fout in de film. Netzomin dat het een fout is dat de Duitse tanks niet origineel zijn. In een film gaat het erom een indruk te geven. Als geprobeerd wordt de indruk te geven dat de Amerikaanse soldaten tegen een overmacht aan Königstigers moest vechten op de stranden van Normandië, vind ik dat een grove fout.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Ik heb verder ook totaal geen moeite met die helmen in SPR, het is een echte hollywood film, het slaat aan, dat wij er dan zo kritisch naar kijken Oke, maar dat ene helmhaakje boeid me niet zo :P
viny
Lid

Bericht door viny »

Het is meer een schoonheids foutje inderdaad.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

okke schreef:Een beetje bout geformuleerd door b2-t2, maar ik vroeg me ook al af of de aanwezigheid van flexibele of beweegbare haken op de verder identieke Amerikaanse helmen een filmfout is.
Ik vind dat geen fout in de film. Netzomin dat het een fout is dat de Duitse tanks niet origineel zijn. In een film gaat het erom een indruk te geven. Als geprobeerd wordt de indruk te geven dat de Amerikaanse soldaten tegen een overmacht aan Königstigers moest vechten op de stranden van Normandië, vind ik dat een grove fout.
Hier ben ik het mee eens. Zolang dergelijke details de historische werkelijkheid niet verdraaien of de film ondermijnen heb ik er geen moeite mee. Ik vind SPR een zwaar overschatte film, maar om geheel andere redenen.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Net Zwartboek op dvd nog eens goed bekeken, gossie wat een boel fouten en wat een gaten in het verhaal.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Je bent niet direct een grote fan van Zwartboek hé..?! :P
Ik kon de film best wel smaken...
Maar wat waren de belangrijkste fouten die je opvielen..?
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Ooooooooooh ik heb een hele lange lijst ;)
Filmtechnisch vond ik het gewoon een slecht verhaal, er zitten gaten in, voorspelbaar, ongeloofwaardig, etc.
Maar w02 historisch gezien vind ik de belangrijkste (en ergste) fout dat ze de Hongerwinter niet als serieus punt neerzetten.
Er zijn 3 korte scenes die op de achtergrond laten zien dat er een beetje hongerwinter is, verder doet het er weinig toe.
Iedereen ziet er mooi uit, iedereen is gezond, maar wat vooral opviel is hoe iedereen op fietsen rondrijdt met goede banden, her en der staan fietsen en autos rustig onbeheerd geparkeerd.
Tijdens en na de spoorwegstaking rijden er gezellig volle treinen, als het rustig moet zijn (na sperrzeit bij SD kantoor) lopen er veel mensen op straat maar als het druk moet zijn (overdag in de stad terwijl er geschoten wordt) is er niemand te bekennen.
Och zoals ik al zei, het zijn er zooo veel!
Het beeld dat neergezet van het verzet en de laatste maanden van de oorlog vind ik niet echt goed.
Maar over fouten gesproken, wat mij betreft zouden we er een hele aparte afdeling mee kunnen vullen, een topic per film.
Er zijn zoooooveel films met zoooo veel fouten ;)

En het grappige is dat je van fouten in films soms meer leert dan de films die wel kloppen ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Tja, het is natuurlijk niet erg ethisch om alleen anorexiapatiënten voor een film in te huren. Nu ken ik de film niet, maar van mijn vader weet ik, dat het Westfriese platteland geen honger heeft geleden. En mijn vader komt uit een heel gewoon arbeidersgezin.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Moengoman schreef:Tja, het is natuurlijk niet erg ethisch om alleen anorexiapatiënten voor een film in te huren. Nu ken ik de film niet, maar van mijn vader weet ik, dat het Westfriese platteland geen honger heeft geleden. En mijn vader komt uit een heel gewoon arbeidersgezin.
in friesland is inderdaad minder honger geleden, maar de film speelt voornamelijk in Den Haag en daar heeft de hongerwinter flink toegeslagen.
Je hoeft geen anorexiapatienten te gebruiken maar er zijn genoeg dunne mensen te vinden en met makeup kom je een heel eind.
Daarbij gaat het niet alleen om de gezond uitziende mensen, ook het feit dat iedereen leuke kleren draag, vrolijk over straat wandeld, er nergens vuil ligt, de treinen nog rijden, overal fietsen met goede banden langsrijden, autos zonder gasgenerator gewoon her en der geparkeert staan, etc, etc.
mark
Lid

Bericht door mark »

En dan heb je het nog nieteens over de mysterieus van diverse kanten opduikende SD-overval wagens als de verzetsgroep de wapens vervoerd onder de groentes. Een vent blaast op een fluitje en ineens komen er 3, 4 wagens om de hoek gescheurd, net alsof ze stonden te wachten.
Hier heb ik het in een ander topic al een keer over gehad volgens mij...
'signatures are like assholes, everybody's got one'
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Hahaha ja daar kunnen we een nieuwe voor verzinnen; Zwartboek Reactietijd.
Bij de bominslag zijn brandweer en soldaten er heeeeeeel snel, bij wapenvervoer zijn ze er heeeeel snel, bij wapendropping in fabriek zijn ze er heeeeeeeeeel toevallig, hahaha!

Hopelijk gaat onzen hedendaagse politie en brandweer streven naar Zwartboek Reactietijd, hahaha!
Plaats reactie