Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
mark
Lid

Bericht door mark »

Ook bij de inval in de fabriek door een half-track, wat doet een eenzame pantserwagen uberhaupt in het westland :? ??
Volgens mij was het geen normale gang van zaken dat de Duitse bezettingstroepen patrouilleerden in pantserwagens.

Maar dit soort dingetjes zijn eigenlijk geen fouten waar je last van hebt, alleen als je op dit soort foutjes let, het heeft geen verdere invloed op het verloop of verhaal van de film, die ik overigens erg goed vond.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

mark schreef:Ook bij de inval in de fabriek door een half-track, wat doet een eenzame pantserwagen uberhaupt in het westland :? ??
Volgens mij was het geen normale gang van zaken dat de Duitse bezettingstroepen patrouilleerden in pantserwagens.

Maar dit soort dingetjes zijn eigenlijk geen fouten waar je last van hebt, alleen als je op dit soort foutjes let, het heeft geen verdere invloed op het verloop of verhaal van de film, die ik overigens erg goed vond.
Dat was gewoon sensatie zoeken, ten nadele van de authenticiteit.
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

marloes schreef:Hahaha ja daar kunnen we een nieuwe voor verzinnen; Zwartboek Reactietijd.
Bij de bominslag zijn brandweer en soldaten er heeeeeeel snel, bij wapenvervoer zijn ze er heeeeel snel, bij wapendropping in fabriek zijn ze er heeeeeeeeeel toevallig, hahaha!

Hopelijk gaat onzen hedendaagse politie en brandweer streven naar Zwartboek Reactietijd, hahaha!
Het zou wel erg saai worden als je elke keer lang moet gaan wachten voordat ze er zijn, niet?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ajacied8989 schreef:Het zou wel erg saai worden als je elke keer lang moet gaan wachten voordat ze er zijn, niet?
Als de plaats al in de gaten gehouden werd en de soldaten waren met hun pantservoertuig al in de buurt om een inval te doen, dan is de scene te verklaren. Meneer Verhoeven had er goed aan gedaan de kijker daarvan op de hoogte te brengen.

De verhaallijnen in de film vertoont meer kronkels, ongeloofwaardigheden en onwaar(schijnlijk)heden. Waar ik me echter meer aan stoorde was het verschil in acteerprestaties; het acteren van Koch en Van houten werd ernstig vertroebeld door de wanprestaties van bijvoorbeeld meneer De Mol.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Precies, als je even nadenkt is er een authentieke reden te verzinnen om een Duitsche inval in de fabriek plaats te laten vinden.
De scene was sowieso VEEEEEL beter geweest als het hier Nederlandsche politieagenten betrof of wat landwachters, dan is het geloofwaardiger dat ze toevallig in de buurt zijn, is het cynischer omdat het Nederlanders zijn en daarbij is het mijn inziens veel spannender als die verzetslui de spullen aan het uitpakken zijn en wij als kijker al vast zien dat die landverraders in de buurt komen, zien wat er aan de hand is, door ramen naar binnen gluren, etc.
Die halftrack is meer sensatie maar niet spannender dan een besluiping, daarbij krijg je dan een geloofwaardiger vuurgevecht.

En daar zit de film vol mee en daar erger ik me aan.
Niet de kleine authentieke foutjes die komen door budgetgebrek of waar niemand last van heeft behalve gekken zoals ik, maar die joekes van fouten en gaten in het verhaal die hadden kunnen worden voorkomen door even iets langer na te denken of met iemand te praten die er meer verstand van heeft.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Je ziet ook bijna alleen maar SSers rondlopen in de film :?
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

jeffreyvanspengen schreef:Je ziet ook bijna alleen maar SSers rondlopen in de film :?
Gek he, bij een gebouw van de SD :roll:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Alsof er in Amsterdam en omgeving alleen maar SSers waren :roll:
karell
Lid

Bericht door karell »

kunnen jullie ook weleens lekker relax naar een film kijken en genieten? :lol:
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

karell schreef:kunnen jullie ook weleens lekker relax naar een film kijken en genieten? :lol:
Is dat mogelijk ??? :shock: :lol:

Ik kan begrijpen dat er soms wel zéér grote fouten in films kunnen zitten, maar uiteindelijk moet je toch niet beginnen te muggeziften.. 8)
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

karell schreef:kunnen jullie ook weleens lekker relax naar een film kijken en genieten? :lol:
Het gaat ook om het verhaal van de film. Een film als The Longest Day probeert voornamelijk een beeld te scheppen van de landing in Normandië. Als er zaken in de film gepresenteerd worden die niet kloppen met de werkelijkheid is dat storend. Een film als The Pianist gaat over de ervaringen van een individu tegen de achtergrond van de oorlog, de belevenissen van de persoon staan centraal en de historische context komt op de tweede plaats. De acteerkwaliteiten van de acteur die de hoofdpersoon speelt zijn bij The Pianist van grotere invloed dan de waarheidsgetrouwe weergave van de historische context.

Bij de film Saving Private Ryan vind ik het verhaal niet erg sterk. In sommige scènes werd acteerprestaties neergezet, waardoor sommige karakters best wat diepgang kregen, maar het verhaal was niet wat deze film maakt of breekt. De waarheidsgetrouwe weergave van de tweede wereldoorlog is in deze film met veel zorg gedaan. Fouten in die weergave zijn daarom storend en beïnvloeden de film wel.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Timmy93
Lid

Bericht door Timmy93 »

jeroen wo2 schreef:Bij Band of Brothers in een deel in Nederland zie je een jochie een schuilkelder uitkomen en zijn vader zegt : Ja het is goed, kom binnen.(Terwijl het buiten is) :P
nee hij zegt "ja kom maar het is goed, kom mee.
mar omdat ie het zo snel zegt lijkt het net alsof hij binnen zegt.

moet je je maar eens heeeeeel goed luisteren in de scene
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Timmy93 schreef:
jeroen wo2 schreef:Bij Band of Brothers in een deel in Nederland zie je een jochie een schuilkelder uitkomen en zijn vader zegt : Ja het is goed, kom binnen.(Terwijl het buiten is) :P
nee hij zegt "ja kom maar het is goed, kom mee.
mar omdat ie het zo snel zegt lijkt het net alsof hij binnen zegt.

moet je je maar eens heeeeeel goed luisteren in de scene
Het is een Nederlandse acteur die het zegt, denk je dat hij dat verkeerd doet?
oldcontemptible
Lid

Bericht door oldcontemptible »

633 squadron, komt bij een landingscene van een mosquito, plots een blauwe Landrover type2 in beeld op de achtergrond.......... :+

MG
"you know what worse than Dragons?"
"No"
"americans"
To Tall
Lid
Contacteer:

Re: Filmfouten

Bericht door To Tall »

Van de week was The Longest Day weer op televisie.
Als sfeerbeeld en in het licht van de tijd wanneer die gemaakt is vindt ik het nog steeds een leuke film. Echt Hollywood en behoorlijk obollig, dat wel natuurlijk.

Het is wel erg moeilijk om de filmfouten niet te zien:
- verkeerd ingekleurde uniformen (Oliv m42's bijvoorbeeld)
- verkeerde uniformen
- verkeerde uitrusting (zoon beetje alle para's dragen een Haversack bijv.)
- paratroopers zonder enige uitrusting hangend aan een chute
- verkeerde gasmask bags (niet de bekende zwarte gerubberiseerde)
- in de ondertiteling, wanneer onze vriend John Wayne naar Gavin gaat (scene dat hij klaagt over zijn DZ's) staat in de ondertiteling "Bavin"
- en nog veel meer.

Misschien kunnen we hier maar opnoemen wat wel klopte in die film :?

En toch blijft het genieten,

gr.
Too Tall
Plaats reactie