Helemaal mee eens. Het valt tenslotte ook niet mee om zo'n grootschalige operatie als Market Garden in een twee en een half uur durende speelfilm verfilmd te krijgen. Ondanks de fouten blijft de film toch mooi.Jim schreef:Het betreft echter geen fout. Het betreft een speelfilm.... gebaseerd op. Dat wil zeggen dat de regiseur en producent, schrijver. De waarheid kunnen aanpassen om het film technischer leuker interesanter te maken.asjemenou schreef:Dat bij het verfilmen van een boek ook nogal eens wat fouten worden gemaakt blijkt wel uit de verfilming van "A bridge too far".
Dit was toch een gemotoriseerd kanon?Jim schreef:Voor het huis waar Urquhart zich verschool stond geen Duitse tank maar een halfrupsvoertuig.
Zoiets kan verschillende oorzaken hebben. Wilde het Amerikaanse leger deze helmen niet verstrekken of paste het allemaal gewoon niet in het budget? Wie zal het zeggen. Wat de kleuren van de Dakota's betreft, Attenborough vond dat de vliegtuigen in de film dan beter tegen de (groen) beboste ondergrond zouden afsteken.Jim schreef:De Amerikaanse "para" helmen hadden niet realistische kinbanden. Dan te bedenken dat de toenmalige Amerikaanse parachutisten bijna het zelfde model binnen helm nog in gebruik had. En het Amerikaanse leger volgens aftiteling mee hielp met de film, waarschijnlijk alleen met adiviseurs.
De kleuren van de Dakota's klopten niet woestijn geel ipv olijf groen. Op het Amerikaanse landingterrein zie je ook Horsa gliders terwijl de Amerikanen met Market-Garden alleen waco's CG-4(a) hebben gebruikt.
Een speelfilm over een historische gebeurtenis blijft toch altijd een benadering van de werkelijke feiten. Ik ben het met je eens dat bij het zien van "A bridge too far" of "The longest day" ook bij mij af en toe m'n tenen omkrullen van de ergernissen. Je moet deze films echter niet gaan vergelijken met films als "Saving privat Ryan" of "Band of brothers". In deze laatstgenoemde films zitten ontzettend veel film- en computertechnieken die in de tijd van "A bridge too far" en de "The longest day" nog niet eens bestonden. Waar haalde je trouwens in de jaren 60 of 70 tanks vandaan die sterk gelijkend waren aan Duitse WOII tanks? Er zouden wel musea e.d. zijn geweest die WOII Duits rollend materiaal bezaten maar wilde ze deze dan ook voor een film uitlenen?!Jim schreef:Dit een kleine greep van waar de film afwijkt van het orginele verhaal.
Wat mij persoonlijk het meest "stoort" aan de film is er zijn milioenen besteed maar een aantal goed uitziende Amerikaanse parabroeken kon er niet vanaf en het gebrek aan para binnenhelmen. Verder lijken de meeste Amerikanen nogal weinig uitrusting bij zich te hebben en sommigen laat oorlogse.
Als je deze film met de werkelijkheid vergelijkt is de lijst te kort om alle bewuste en onbewuste fouten op te noemen. Het zelfde met de vergelijkbare grote schaal film The longest day. In iedere scene is er wel wat niet klopt.
De hedendaagse computersimulaties vind ik echter ook niet altijd perfect. Neem bijvoorbeeld de Japanse cyber luchtvloot in "Pearl Harbor". Deze komt bij mij over als een zwerm bijen. Dan vind ik de Japanse luchtvloot in "Tora tora tora" toch veel mooier dan in "Pearl Harbor".
Ik denk dat voor ons muggenziftende historie- en militariafanaten de perfecte oorlogsfilm nu eenmaal niet bestaat.