Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Film fouten

Bericht door asjemenou »

In de Longest Day zitten wel meer fouten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Amerikaanse parahelmen ( o.a. die van John Wayne). En dan met name de chin cups.
Toch blijf ik het een mooie film vinden. Heel uniek aan deze film is dat er een zeer groot aantal internationale filmsterren, van die tijd, in de film meespelen. Toch moet je zo'n film (1962) niet vergelijken met bijvoorbeeld Saving private Ryan. In 1962 waren de filmtechnieken/trucage nog niet zo perfect als vandaag de dag. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de originele zwart/wit versie.

Dergelijke fouten kom je in The battle of Britain ook tegen. Zouden bijvoorbeeld de Spitfire's in de film allen Mk.I of II's zijn? Dan zwijg ik nog over de voertuigen van de Duitse invasietroepen.
De Heinkel 111's in deze film zijn overigens Heinkels van de Spaanse luchtmacht. De Spaanse luchtmacht heeft deze toestellen (H-16 variant) destijds onder licentie gebouwd en tot eind jaren zestig in gebruik gehad. Let maar eens op de motorgondels. Deze Spaanse Heinkels hebben geen Junkers maar Hispano motoren.
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

In Band Of Brothers heb ik een schoonheidsfoutje ontdekt wat echt totaal niet had gemogen als de regiseur enigsinds zn geschiedenis kende.
-Als de mannen achter in een vrachtwagen vervoert worden en ze het bordje Nuenen passeren zegt er eentje heel slim: "Nuenen, hey Vincent van Gogh was born in Nuenen". Waarop de ander weer antwoord met: "So they DO teach you something at harvard" :? :?

Vincent van Gogh was geboren in Zundert.

En in the Pianist viel me gisteren op (na de film voor de 3e keer te hebben gezien) dat de voorste banden van de Kar98's dichte banden waren. Deze waren pas in 1943 ingevoerd terwijl deze scene in de pianist, het jaar 1940 werd afgebeeld.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Mauserwerke schreef:In Band Of Brothers heb ik een schoonheidsfoutje ontdekt wat echt totaal niet had gemogen als de regiseur enigsinds zn geschiedenis kende.
-Als de mannen achter in een vrachtwagen vervoert worden en ze het bordje Nuenen passeren zegt er eentje heel slim: "Nuenen, hey Vincent van Gogh was born in Nuenen". Waarop de ander weer antwoord met: "So they DO teach you something at harvard" :? :?

Klopt, Van Gogh is geboren in Zundert maar is wel later teruggekeerd naar Nuenen omdat zijn ouders daar toen verbleven. Nu is de vraag wel of het een fout van de regisseur is of dat Webster het 63 jaar geleden fout had ..
asjemenou
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Filmfoutjes

Bericht door asjemenou »

Volgens mij heeft elke oorlogsfilm of serie wel wat schoonheidsfoutjes. Toch is het vaak wel zo dat er militaire (geschiedkundige) adviseurs aan zo'n film/serie meewerken. Mensen die de filmregisseur adviseren bij het geschiedkundig correct gebruiken van bepaalde voertuigen, kledingadviezen etc. Ik denk wel dat men af en toe moet schipperen tussen de geschiedkundige juistheid van iets en wat voorhanden is en wat in het budget past. Tegenwoordig kan men veel simuleren met computeranimaties. Denk bijvoorbeeld maar aan een formatie vliegtuigen (Pearl Harbor/Memphis Belle en de duikende Stuka's in Enemy at the gates).
Een mooi voorbeeld van computeranimaties vind ik de panoramascène van het Amerikaanse invasiestrand in Normandië, in Saving private Ryan. Dit heeft men duidelijk gebaseerd op foto's uit die tijd.
Een voorbeeld van afwegen is bijvoorbeeld de kleur van de C47 Dakota's in A bridge too far. Geschiedkundig zouden de C47's groen moeten zijn maar in de film zijn de vliegtuigen geel/bruin gekleurd. De reden hiervan zou zijn dat meneer Attenbrough vond dat de vliegtuigen zo filmtechnisch gezien beter uitkwamen tegen de groene (beboste) ondergrond.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Ik weet niet zeker, maar in Saving Private Ryan zie je dat Pvt. Jackson in een krater moet, om zo de Duitse MG stelling te vernietigen, maar hoe komt die krater ernu? Alle afgeschoten bommen van de schepen kwamen in zee terecht.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Bart V schreef:Ik weet niet zeker, maar in Saving Private Ryan zie je dat Pvt. Jackson in een krater moet, om zo de Duitse MG stelling te vernietigen, maar hoe komt die krater ernu? Alle afgeschoten bommen van de schepen kwamen in zee terecht.
:?

Mortieren, nachtbombardement, scheepsbombardement, ... tal van mogelijkheden.
karell
Lid

Bericht door karell »

Ik weet niet zeker, maar in Saving Private Ryan zie je dat Pvt. Jackson in een krater moet, om zo de Duitse MG stelling te vernietigen, maar hoe komt die krater ernu? Alle afgeschoten bommen van de schepen kwamen in zee terecht.
misschien heb je wel gelijk, en zit ik fout....maar waarom zouden er geen bommen van de schepen op het land terecht zijn gekomen? heb je hier een bron voor? want ik heb het nog nooit ergens gelezen. daarnaast zijn ze (amerikanen) op het strand ook beschoten met 88's vanaf het land, dus daar zou het ook vandaan kunnen komen. En dan heb je ook nog de mortieren.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

karell schreef:
misschien heb je wel gelijk, en zit ik fout....maar waarom zouden er geen bommen van de schepen op het land terecht zijn gekomen? heb je hier een bron voor? want ik heb het nog nooit ergens gelezen. daarnaast zijn ze (amerikanen) op het strand ook beschoten met 88's vanaf het land, dus daar zou het ook vandaan kunnen komen. En dan heb je ook nog de mortieren.
Inderdaad, dat argumenten van die bommen die gelanceerd zijn vanaf de schepen is helemaal waanzinnig .. :roll:
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Zover ik weet, wouden de schepen de stranden beschieten, kraters maken zodat de troepen er in konden schuilen, maar alle bommen zijn in zee of te ver inlands gevlogen zijn (Omaha Beach). -Mortieren maken zo'n krater niet-.
Laatst gewijzigd door Bart V op 01 jun 2007, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

88'ers zijn stevige jongens hoor...
[Gezocht]: Heer uitrusting
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Weet ik, ik sprak over de mortieren niet over de 88's..

Maar laten we ontopic blijven anders word deze gesloten.
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

Ja, maar het kan dus ook gewoon door 88'ers komen. Het hoeft dus helemaal geen film fout te zijn.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Shifty schreef:
Mauserwerke schreef:In Band Of Brothers heb ik een schoonheidsfoutje ontdekt wat echt totaal niet had gemogen als de regiseur enigsinds zn geschiedenis kende.

Klopt, Van Gogh is geboren in Zundert maar is wel later teruggekeerd naar Nuenen omdat zijn ouders daar toen verbleven. Nu is de vraag wel of het een fout van de regisseur is of dat Webster het 63 jaar geleden fout had ..
Hij is 2 jaar in totaal in nuenen geweest. (dat kun je lezen op het straatnaambordje midden in nuenen)
Als webster het 63 jaar geleden fout had, had hij niet goed opgelet op school.
Als de regiseur het fout had, heeft hij het er gewoon als extra'tje in de scene willen zetten. Alleen heeft hij daar dan misgeschoten :wink:
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Bij Band of Brothers in een deel in Nederland zie je een jochie een schuilkelder uitkomen en zijn vader zegt : Ja het is goed, kom binnen.(Terwijl het buiten is) :P
Never Back Down
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

jeroen wo2 schreef:Bij Band of Brothers in een deel in Nederland zie je een jochie een schuilkelder uitkomen en zijn vader zegt : Ja het is goed, kom binnen.(Terwijl het buiten is) :P
Zegt hij niet, Kom maar?
Zoiets meende ik..
maar ik kijk hem zo is.

@nuenen.
Als je 1 foutje maakt op 15 uur film dan vind ik dat je het erg goed gedaan hebt.
En, het hoeft geen fout te zijn van de regiseur.
Want iedereen denkt dat Webster afgestudeerd is, maar in werkelijkheid zit hij er nog maar net op.
Hierdoor maakte hij dus de fout door te zeggen dat hij daar geboren was.

Kan zo bedoelt zijn, ik denk ook eerder dat dat zo is.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Plaats reactie