Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Robert-Jan schreef: @nuenen.
Als je 1 foutje maakt op 15 uur film dan vind ik dat je het erg goed gedaan hebt.
En, het hoeft geen fout te zijn van de regiseur.
Want iedereen denkt dat Webster afgestudeerd is, maar in werkelijkheid zit hij er nog maar net op.
Hierdoor maakte hij dus de fout door te zeggen dat hij daar geboren was.

Kan zo bedoelt zijn, ik denk ook eerder dat dat zo is.
Dat lijkt mij het meest logisch inderdaad ..
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 59 keer
Ontvangen: 104 keer

Taalfout

Bericht door asjemenou »

Bart V schreef:Zover ik weet, wouden de schepen de stranden beschieten, kraters maken zodat de troepen er in konden schuilen, maar alle bommen zijn in zee of te ver inlands gevlogen zijn (Omaha Beach). -Mortieren maken zo'n krater niet-.
Misschien een beetje flauw van mij maar is "wouden" een Vlaams woord? Waarschijnlijk bedoel je het woord "wilden" .
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Robert-Jan schreef:
jeroen wo2 schreef:Bij Band of Brothers in een deel in Nederland zie je een jochie een schuilkelder uitkomen en zijn vader zegt : Ja het is goed, kom binnen.(Terwijl het buiten is) :P
Zegt hij niet, Kom maar?
Zoiets meende ik..
maar ik kijk hem zo is.

Ik heb hem net gekeken en hij zegt het dus wel..
Never Back Down
Bart V
Lid

Re: Taalfout

Bericht door Bart V »

asjemenou schreef:
Bart V schreef:Zover ik weet, wouden de schepen de stranden beschieten, kraters maken zodat de troepen er in konden schuilen, maar alle bommen zijn in zee of te ver inlands gevlogen zijn (Omaha Beach). -Mortieren maken zo'n krater niet-.
Misschien een beetje flauw van mij maar is "wouden" een Vlaams woord? Waarschijnlijk bedoel je het woord "wilden" .
Je spreekt het toch zo uit "Wouden" ,maar zou niet weten hoe te schrijven, zoiets als houden zeker ,niet.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Bart V schreef:
asjemenou schreef:
Je spreekt het toch zo uit "Wouden" ,maar zou niet weten hoe te schrijven, zoiets als houden zeker ,niet.
Kinderen van 3 jaar zeggen inderdaad wouden. In het Algemeen Nederlands is het gewoon wilden.
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Shifty schreef:
Bart V schreef:
asjemenou schreef: Misschien een beetje flauw van mij maar is "wouden" een Vlaams woord? Waarschijnlijk bedoel je het woord "wilden" .
Kinderen van 3 jaar zeggen inderdaad wouden. In het Algemeen Nederlands is het gewoon wilden.
In vele Vlaamse dialecten zegt men vaak wouden, wat dus gewoon wilden betekent... een juiste schrijftaal is dit dan ook helemaal niet...
moar da kan vor sommige onder ons na tog gen problem zijn om te verstan é... :P 8)

PS: En nu maar weer gewoon on-topic zeker...?! :)
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Ontopic ja.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Wat misschien niet direct een echte fout is, maar wat me wel opviel is dat er in 'Der Untergang' soms weinig bloed te zien is...

Je hebt de twee Duitse kindsoldaten die gezamelijk zelfmoord plegen, en één van hun schiet zichzelf door het hoofd. Je ziet hem neervallen, maar geen bloed te bespeuren. Hetzelfde bij de dood van Hermann Fegelein (Thomas Kretschmann). Hij wordt doorzeefd met kogels, maar weer weinig of niets bloed te zien... :?
Dit alles dan zwaar in tegenstelling met de Duitse officier, die geen uitweg meer ziet, en zichzelf in de vluchtelingenbunker (spectaculair) door het hoofd schiet...

Geen echte filmfout dus, maar mij viel het wel sterk op...

PS: In oudere oorlogsfilms zie je daarentegen dan weer bijna nooit bloed of kogelgaten... :P
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Wat misschien niet direct een echte fout is, maar wat me wel opviel is dat er in 'Der Untergang' soms weinig bloed te zien is...

Je hebt de twee Duitse kindsoldaten die gezamelijk zelfmoord plegen, en één van hun schiet zichzelf door het hoofd. Je ziet hem neervallen, maar geen bloed te bespeuren. Hetzelfde bij de dood van Hermann Fegelein (Thomas Kretschmann). Hij wordt doorzeefd met kogels, maar weer weinig of niets bloed te zien... :?
Dit alles dan zwaar in tegenstelling met de Duitse officier, die geen uitweg meer ziet, en zichzelf in de vluchtelingenbunker (spectaculair) door het hoofd schiet...

Geen echte filmfout dus, maar mij viel het wel sterk op...

PS: In oudere oorlogsfilms zie je daarentegen dan weer bijna nooit bloed of kogelgaten... :P
In de film is dat me ook opgevallen

@Shifty
Ik heb echt genoeg met je commentaar weet je dat!
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Wat bloed betreft...
Ik herinner mij dat er tijdens een luchtgevecht in 'Battle of Britain' een piloot in het gezicht wordt geraakt....
Het vreemde is wel dat het bloed niet uit zijn gezicht spuit, maar dat je een straal (film)bloed in zijn gezicht ziet spuiten... :lol: :P
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

@ Shifty en Bart V. :

'Wouden' is inderdaad niet correct, maar het is geen halsmisdrijf als je het wel gebruikt. Daarom houden we er nu over op en gaan we terug on topic.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Wat bloed betreft...
Ik herinner mij dat er tijdens een luchtgevecht in 'Battle of Britain' een piloot in het gezicht wordt geraakt....
Het vreemde is wel dat het bloed niet uit zijn gezicht spuit, maar dat je een straal (film)bloed in zijn gezicht ziet spuiten... :lol: :P
Wat betreft bloed uit het hoofd is het erg verschillend waar iemand getroffen wordt.
Normaliter hoef je bij de inslag nauwelijks bloed te verwachten, dat is doorgaans een gaatje niet groter dan het kaliber van de patroon.
Is het wapen erg dicht bij het hoofd afgevuurd dan zal weel van de gasdruk ook in het hoofd verdwijnen en daarmee het hoofd als het ware "opblazen" en dan is er sprake van een enorme puinhoop.
Is er een nette uitschot dan heb je niet gelijk een spuitende wond maar stroomt het bloed er "gewoon" uit, ook afhankelijk van de houding. Omdat het hart al vrijwel direct ophoudt met pompen kan er nog heel veel bloed in het lichaam achterblijven als iemand in zittende houding dit gebeurt, terwijl als iemand ligt er veel meer bloed te zien zal zijn.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Maar ik denk dat het praktisch onmogelijk is dat het bloed naar je toe wordt gespoten ipv dat het uit jou spuit ;)
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Rednas schreef:Maar ik denk dat het praktisch onmogelijk is dat het bloed naar je toe wordt gespoten ipv dat het uit jou spuit ;)
Yep, en dat is juist hetgene wat er op een ogenblik gebeurt in 'Battle of Britain'... :lol:
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Rednas schreef:Maar ik denk dat het praktisch onmogelijk is dat het bloed naar je toe wordt gespoten ipv dat het uit jou spuit ;)
inderdaad, dat lijkt me ook heel wonderlijk,

Tenzij je iemand met een straal bloed wilt doodspuiten natuurlijk.
Plaats reactie