Filmfouten

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Sobel, ik neem aan dat je de versperring in de linker bovenhoek bedoeld. Ik wel, kijk SPR daar staan deze net anders om.
If you wish for peace, understand war.
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

Die bedoel ik inderdaad, dan is het mij duidelijk.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Jumposaurus
Lid

Bericht door Jumposaurus »

Bij The Longest Day.
Op als de Amerikaanse para`s zijn geland en zon para een keer klikt met zijn ckricket en dan lijkt het net of er een terug klikt maar dat blijkt een Duitser te zijn.
Maar als de Duitser schiet met zijn geweer Kar98k, dan hoor je 2 schoten en niet een.

Tja is een klassieker, overigens je hoort veel mensen hierover en dat het geluid van het grendelen van een K98 niet op het geluid van een krekel lijkt. Klopt, maar ik denk dat het ook niet het grendelen van het geweer geweest is maar het volgende. Als je een geladen K98 gesichert hebt en het wapen weer entsichert hoor je wel twee duidelijke klikken. Voor de mensen die het niet weten: de sicherung op een K98 is de 'vleugel' die achter op de grendel zit en die je ook gebruikt bij het uit elkaar halen. De twee klikken hoor je omdat je het wapen in twee bewegingen schietgereed maakt eerste beweging omhoog KLIK; tweede beweging doordrukken KLIK. Ik denk dus gewoon dat de Duitser zijn wapen scherpstelde ....maar ja ook ik was er niet bij..
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Jim schreef:
gvdbor schreef:In de eerste scene zien we 1942 aan de italiaanse kust met daarin badderende dames (verpleegsters) in Bikini.

Als ik wikipedia mag geloven werd de bikini voor het eerst geshowd in 1946 en was het een nogal verguisd kledingstuk. Veel te sexy.
Het lijkt me dus sterk dat het in WO2 al gebruikt werd als zou het heel normaal zijn, althans in de betreffende scene keek niemand er van op.
Dat was geen bikini maar 2 delig badpak. Broekje en topje van een bikini is kleiner. Bij een tweedelig badpak is er zeg maar een brede strook stof om de middel verdwenen.
Amerikaans actrice Bunny Waters 1944:
Afbeelding

Een feiten fout uit Saving Private Ryan. als ze bij de Waco glider komen zegt de glider pilot dat op het moment dat hij landde er 22 doden vielen.

In een Waco CG4 glider konden er maar 13 manschappen dus 22 kunnen er niet verongelukt zijn en hij vervoerde een jeep ! Dan kunnen er al geen 13 meer in die glider.
Ze zullen de cijfers waarschijnlijk door elkaar gegooid hebben met die van de Horsa glider, daar konder er 24 (of 30 weet het niet zeker) in. Deze gliders werden ook gebruikt op D-Day door de Amerikanen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Jumposaurus schreef:Bij The Longest Day.
Op als de Amerikaanse para`s zijn geland en zon para een keer klikt met zijn ckricket en dan lijkt het net of er een terug klikt maar dat blijkt een Duitser te zijn.
Maar als de Duitser schiet met zijn geweer Kar98k, dan hoor je 2 schoten en niet een.

Tja is een klassieker, overigens je hoort veel mensen hierover en dat het geluid van het grendelen van een K98 niet op het geluid van een krekel lijkt. Klopt, maar ik denk dat het ook niet het grendelen van het geweer geweest is maar het volgende. Als je een geladen K98 gesichert hebt en het wapen weer entsichert hoor je wel twee duidelijke klikken. Voor de mensen die het niet weten: de sicherung op een K98 is de 'vleugel' die achter op de grendel zit en die je ook gebruikt bij het uit elkaar halen. De twee klikken hoor je omdat je het wapen in twee bewegingen schietgereed maakt eerste beweging omhoog KLIK; tweede beweging doordrukken KLIK. Ik denk dus gewoon dat de Duitser zijn wapen scherpstelde ....maar ja ook ik was er niet bij..
Wat de veiligheids pal heb je gelijk maar die gaat niet zo soepel en geleidelijk als men het doet geloven. En het geluid die het klikken produceert is beduidend minder in DB dan het laden van een grendel.

Het is al meer als een jaar geleden dat ik de film heb gezien maar ik meende dat de duitser een MP40 door had geladen en daarbij de spanhevel even vasthield.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Dodo schreef:Ze zullen de cijfers waarschijnlijk door elkaar gegooid hebben met die van de Horsa glider, daar konder er 24 (of 30 weet het niet zeker) in. Deze gliders werden ook gebruikt op D-Day door de Amerikanen.
Even voor je opgezocht.
The British Horsa glider was considerably larger than the American Waco CG-4A. It could carry as many as 30 troops and a substantially larger supply load compared to the CG-4A's maximum load of 13 Glider Infantry troops . It also differed from the CG-4A in that it was constructed almost completely of wood. Its tow line harness yoke was attached to both wings, unlike the CG-4A the tow line of which attached to the nose of the aircraft.
bron
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

The eagle has landed:

beetje slaapverwekkende film, maar ja, zo was het weer vanmiddag ook.
Het aardige van sommige films is als je eens let op de schaduwen. De schaduw van een paal is dan bijvoorbeeld behoorlijk verschillend dan de schaduw van de hoofdpersoon etc.

In deze film verlaat de hoofdpersoon Michael Caine met een vrouw (naam alweer kwijt) de kerk nadat zij hem info heeft verschaft. Hij blijft voor de kerkdeur staan en zijn schaduw zit dan aan de rechterkant van de deur. Het beeld draait naar de vrouw die net op de fiets stapt en nog wat zegt. Het beeld gaat terug naar Caine waarbij de schaduw opeens een halve meter naar links is verschoven.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Charly1975 schreef:
Dodo schreef:Ze zullen de cijfers waarschijnlijk door elkaar gegooid hebben met die van de Horsa glider, daar konder er 24 (of 30 weet het niet zeker) in. Deze gliders werden ook gebruikt op D-Day door de Amerikanen.
Even voor je opgezocht.
The British Horsa glider was considerably larger than the American Waco CG-4A. It could carry as many as 30 troops and a substantially larger supply load compared to the CG-4A's maximum load of 13 Glider Infantry troops . It also differed from the CG-4A in that it was constructed almost completely of wood. Its tow line harness yoke was attached to both wings, unlike the CG-4A the tow line of which attached to the nose of the aircraft.
bron
Dankje.. ;)

Ik heb pas "The Longest Day" op DVD gekocht, maar dan in de originele zwart-wit versie. Wat wel komisch is, is dat Rommel opeens voor een paar seconde verdwijnt als hij zijn speech over "Der Langste Tag" houdt en je de zee op de achtergrond ziet. Opeens is 'ie weg.. :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Cas schreef:Bij de meeste Hollywood producties van vroeger valt het op dat de Duitse soldaten bij voorkeur allemaal vloeiend Engels praten als ze onder elkaar zijn.....
In de overigens heel aardige film The Train (John Frankenheimer; hoofdrol Burt Lancaster) spreken de Fransen en de Duitsers ook al uitstekend Engels met elkaar.
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Longest Day

82nd Airborne division heeft crickets dat hadden alleen de 101st para"s en ze hebben ook nog is kikker crickets
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

gvdbor schreef:Enige tijd geleden had ik de film "stalingrad" besteld en ik kwam er nu aan toe om het eerste uur daarvan te gaan bekijken.

In de eerste scene zien we 1942 aan de italiaanse kust met daarin badderende dames (verpleegsters) in Bikini.

Als ik wikipedia mag geloven werd de bikini voor het eerst geshowd in 1946 en was het een nogal verguisd kledingstuk. Veel te sexy.
Het lijkt me dus sterk dat het in WO2 al gebruikt werd als zou het heel normaal zijn, althans in de betreffende scene keek niemand er van op.
Over de film Stalingrad: de helmen zijn -uitgezonderd de enkele M42 helmen- allemaal BSG helmen, en wel de variant zonder zichtbare splitpennen voor het binnenwerk...
Daar is 'ie weer!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

...En natuurlijk dat er enkel swivel bales zijn gebruikt in Saving Private Ryan.
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Loek D. schreef:...En natuurlijk dat er enkel swivel bales zijn gebruikt in Saving Private Ryan.
Watte? :?
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

M1 helmet met flexibele haken, er is geen enkel bewijs dat deze zijn gedragen tijdens D/Day, enkel de vaste haken.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
viny
Lid

Bericht door viny »

sobel schreef:M1 helmet met flexibele haken, er is geen enkel bewijs dat deze zijn gedragen tijdens D/Day, enkel de vaste haken.
Haha, flexibel lijkt me niet zo'n goed idee, kwik is erg ongezond...:P

Je zult beweegbare haken bedoelen.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie