Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Ik red het vanavond niet af denk ik, deels door te weinig tijd en omdat ik een beetje inspiratieloos ben. Misschien dat ik midden in de nacht toch nog wat neerzet, maar anders is het morgen.
Ik denk dat je sommige stukjes er uit moet halen, dat Frits neer geschoten word is niet een slecht idee, maar om die PIB soldaat nou te laten zeggen, dan moet ik jou net hebben, lijkt mij wat overdreven, en ik denk dat die 2o meter wat te veel is, ook dat Frits zo snel besluit om zich toch over te geven lijkt mij wat raar, iedereen is bang, ik denk niet dat iemand op deze manier zou deserteren.
Maar verder ziet het er al leuk uit! Suc6
'War is delightful for those who have not experienced it'
Ik was er ook niet zo zeker over of ik dat er in moest laten. iig is het wel waargebeurd. Ik laat het er in de definitieve versie maar uit, in een korte film kan je beter niet te veel verschillende verhalen door elkaar maken.
Vanavond of morgen komt de volledige, dan kunnen jullie al je commentaar erop loslaten
Al fijn om te horen Rednas. Hier in de omgeving ligt een stukje heide dat precies woestijn is. Daar kun je eventueel die vechtscene door brengen. Ik zal tegen de zaterdag proberen ( alhoewel dat het moeilijk word) foto's te maken die aangepast zijn aan het scenario dat er tot nu toe is.
Je verhaal ziet er al zeer goed uit Rednas
Nu wacht ik op de volledige versie en dan kunnen we eindelijk eens beginnen te praten over de eigenlijke pre-productie
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Hij is eindelijk af. Ik heb alleen het gevoel dat het nog wat weinig is. Nu heb ik sommige dialogen zijn nog niet gemaakt of zijn nog niet uitgebreid en weet ik niet zo 1,2,3 hoelang de gevechten worden, maar al met al denk ik dat het wel voldoende is. Ik hoop dat het historisch juist is, en dat het ook nog boeiend is. Jullie kunnen nu iig al je commentaar erop loslaten.
Als je een goede titel weet moet je het ook maar zeggen, maar wel een titel in het Nederlands, dit is immers geen hollywood.
Hoofdrolspelers:
Jan van Kooten: (hoofdpersoon) Hij is een beetje een naive jongen die
Gerrit de Boer
IJmuiden, 2 Mei 1940
Jan en Gerrit zitten in een kamer en praten wat met elkaar
Gerrit: Weet je al dat ik naar Engeland ga verhuizen?
Jan: Nee waarom?
Gerrit: Mijn vader is bang geworden dat Duitsland ook Nederland gaat aanvallen. Je weet hoe het is gegaan met Polen
Jan: Dat zal wel meevallen, we zullen wel weer neutraal worden, het zal wel overwaaien" zegt jan
Gerrit: Ik weet het niet, in ieder geval wil mijn vader wel gaan. Morgen gaan we al.
Jan: Waarom zei je dat niet eerder? En heeft het te maken met je moeder?
Gerrit: Ik mocht het niet eerder vertellen. Ik moet nu gaan. (loopt gehaast de kamer uit)
Dan komt het liedje met de de hoofdpersonen ed. Je ziet dan verschillende foto's van oa Jan net zijn aanmeldingsformulier ondertekenen, de training, beëdiging ed. Om het verhaal daartussen snel te zeggen. Daarnaast zie je wie de hoofdrol spelers zijn en regisseur, camera etc.
3 september, 1944
Omgeving Hasselt, 7 september 1944
Jan zit tegen een boom en zit een brief te lezen (die hij als voice over ook voorleest). Het is een brief van Gerrit die tijdens de inval van Duitsland was verstuurd. Er staat iets in van dat hij toch gelijk had, Jan had gewoon mee moeten gaan. Daarmaast staat erin dat hij het goed heeft en nu bij zijn tante woont. Als Jan hem af heeft verkreukeld hij hem boos en gooit hem weg, dan staat hij op en loopt mee met een groepje soldaten die langslopen. Langs een bosrand (die uitmond op een open weiland oid) zetten ze hun sMG (MG42 met een 3poot) op (hier komt nog een dialoog over koetjes en kalfjes). Als een klein verkenningsgroepje van PIB soldaten in een Bren Carrier aankomen beginnen ze gelijk te schieten. Als ze zijn neergeschoten beginnen ze te praten:
Piet: Dat gaat allemaal wel erg makkelijk.
Frits: ging het allemaal maar zo makkelijk, dan was deze klote oorlog eindelijk eens over.
Dan hoor je 1 van de PIB soldaten steeds harder kreunen. De camera blijft kijken naar de anderen, maar ondertussen hoor je een knal en is het gekreun over. Even later hoor je het gefluit van mortier granaten.
Frits: zoek dekking! mortieren!
De camera duikt mee met Frits en Jan en de anderen, deze stonden een paar meter van de sMG. Er komen een aantal explosies. Als de camera omkijkt zie je dat Piet en de andere soldaat dood bij hun sMG liggen. Ze kunnen niet lang bij hun dood stilstaan en besluiten ze maar zo snel mogelijk te begraven, het gevaar van een nieuwe aanval van de PIB is te groot. Dan lopen ze weg, op de achtergrond zie je dan 2 kruizen met helmen erop. Ze lopen terug en voegen zich bij een andere groep. Ze lopen door een klein dorpje en Jan praat met een ander over dat zei tegenover Nederlanders staan en hoe hij daar over denkt oid. Ik weet alleen nog niet wat er precies wat er verteld wordt, maar dit belemmerd de preproductie niet. Dan komt er een andere Landstormer (misschien officier?) aangerend.
L.N. soldaat: meteen meekomen, ze komen eraan! Ze hebben zelfs pantsers mee!
Ze rennen met de rest mee en net buiten het dorp gaan ze in dekking, wachtend op de geallieerde aanval. Dan komt een groep van PIB soldaten met Britse tank ondersteuning aan (als we tenminste aan Sherman(s) kunnen komen). De geallieerden zijn duidelijk in een overmacht. Dan komt Jan oog in oog te staan met een PIB soldaat. Ze richten snel hun geweer, maar dan zien ze wie wie is:
Jan is ondertussen weggelopen richting het dorp (als we in een dorpje kunnen filmen). Wat ik hier schrijf kan in elke setting geplaatst worden, zie het maar als grote richtlijnen. Daar maakt hij verslag. Voor de rest heb ik nog niks, maar iig komt dan nog die scene waarbij de maatjes van het begin elkaar in de ogen kijken etc.
Jan: Gerrit?
Gerrit: Jan?
nog geen seconde later gaat er een schot af en zie je Jan in elkaar vallen, dood....
De camera verdoezeld (/wordt on scherper) en gaat ondertussen omhoog naar de lucht (zeg maar alsof de geest richting de hemel gaat) als einde.
Sorry Rednas maar een dorp word bijzonder moeilijk. Je hebt de oude huizen wel maar er zijn altijd wel moderne tinten als de voordeur een auto... Ik kan wel eens kijken in Wijchmaal maar dan heb je alleen een kapel en en een boerderij vrees ik.
Het maakt weinig uit of het nou een dorp is of alleen een paar huizen/gebouwen. Desnoods word die hele scene naar een andere plek verhuist, daarvoor mag jij de beste plek uitzoeken