Filmplannen....

Films, series en documentaires over WOII
Gesloten
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

De slag tussen de Prinses Irene Brigade en Landstorm Nederland bij Hasselt?
Ik heb de historie van deze slag nog eens goed gelezen en ik vind het wel goed om hier een film over te maken...
Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen dit idee en het verhaal over het 99th ID...
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Er al aan gedacht hoe je aan SS tunics & PIB BD's komt ?
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

neen, maar ik heb nog niets besloten van verhaal...
Als er nu een keuze zou gemaakt worden, zou het nog minstens een half jaar duren vooraleer er kan worden overgegaan op het filmen...
Post production is eigenlijk het belangrijkste van het hele filmgebeuren...
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Brigadeführer Von Pratt schreef:neen, maar ik heb nog niets besloten van verhaal...
Als er nu een keuze zou gemaakt worden, zou het nog minstens een half jaar duren vooraleer er kan worden overgegaan op het filmen...
Post production is eigenlijk het belangrijkste van het hele filmgebeuren...
pre-production bedoel je ?
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

lol
je hebt gelijk Shifty...
domme fout van me :P
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

pre-productie is dus het belangrijkste... :P :lol:
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Brigadeführer Von Pratt schreef:
De slag tussen de Prinses Irene Brigade en Landstorm Nederland bij Hasselt?
Ik heb de historie van deze slag nog eens goed gelezen en ik vind het wel goed om hier een film over te maken...
Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen dit idee en het verhaal over het 99th ID...
Opzich wel een handig idee ook voor het taalprobleem. Dan hoef je in ieder geval niet (of veel minder) te worstelen met het Engels. Weinig mensen hebben vloeiend accentloos Engels onder de knie. En goed Engels vind ik eigenlijk wel een voorwaarde als je een film maakt over een US of Britse divisie.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Shifty schreef:Er al aan gedacht hoe je aan SS tunics & PIB BD's komt ?
Heel simpel, LN/SS uniform is hetzelfde als een WH uniform, alleen de SS runen en de mouwband heb je appart nodig. Voor PIB heb je de gewone engelse uniform nodig met die patch van een Leeuw met de naam.

Wat je dus nodig hebt zijn alleen een paar patches ed extra, moet niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Een paar handige links:

http://82.171.90.194/#

http://82.171.90.194/landstorm/

EDIT:

Het beste kan je denk ik een korte film maken, 20 tot 30 minuten is lang genoeg. Het voordeel van het filmen bij Hasselt is dat dat bij de grens ligt en het bereikbaarder is dan de Ardennen.

Misschien is dit iets voor het scenario, over een jonge landstorm NL soldaat die bij Hasselt komt en daar tegen landgenoten komt te staan. Dan begint hij te twijfelen of hij zich over moet geven of door moet vechten. Uiteindelijk geeft hij zich over en roept "Niet schieten! lk ben Hollander!" De PiB soldaat: "Dan moet ik jou net hebben!" en hij schiet hem neer.

Dat laatst heb ik van die bovenstaande link (wel bewerkt) en laat de kijker nadenken over goed en fout. Geeft opzich wel weer een ander perspectief dan de meeste films. Tussen dat door laat je dan wat actie scenes zien.

Voor voertuigen heb je alleen Brencarriers en/of Britse trucks nodig. Daarvoor kan je denk k het beste die vereneging (let them roll oid?) benaderen.

Bewaar maar alvast een plekje op de schoorsteen voor een gouden kalf ;)
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik vind je idee erg goed Rednas... en je hebt dan ook al een oplossing voor de SS tunics & PIB BD's... schitterend gewoon...:wink:

Nu het gehele gebeuren in een verhaal steken ( en het voorbeeld van de NL soldaat kunne we zeker gebruiken) en dan kan de eigenlijke pre-productie :P beginnen...

PS : Een kortfilm van 20-30min lijkt mij ook het beste...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Als camera standpunt lijkt het me -vooral in de gevechten- het mooist als de camera ook een soort soldaat is, hij bukt dus bij explosies, rent mee etc. Dit maakt het een stuk intenser en zo lijkt het alsof de kijker meekijkt in het gevecht. Dit kan je alleen beter niet de hele tijd doen aangezien het ook vermoeiend kijkt, dus bv bij de verhaal/praatscenes kan je beter gewone camera standpunten gebruiken. Tenminste, zo denk ik het dan ;)

btw, ik zag in je link in je onderschrift dat je al wat ervaring hebt met films maken?
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ervaring is veel gezegd hoor... Ik weet hoe ik een camera moet gebruiken en ik kan ook wel wat monteren :P 8)
Voor de rest kan ik voor filmmateriaal een beroep doen op de filmclub waarvan ik lid ben, dat scheelt dan al in de filmplanning... :)

Oja de genoemde camerastandpunten lijken mij ook het meest voor de hand liggend voor de spanning in de film te onderhouden...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ik ga met jullie mee in de sfeer van Hasselt-county...
Het hoeft van mijn part niet waar te zijn wat er gebeurd, het gaat mij in een film grotendeels om de kleding en het verhaal wat erachter zit.

Het verhaal van mij gaat alsvolgd:

Eerst film je hoe ze er zijn gekomen (Begin v/d oorlog, politieke druk, training etc.)

Het verhaal gaat, Jan Petersen en Geert Kornelis zijn gezworen kameraden, het is 10 mei 1940.Ze lopen met z'n tween over de kade in rotterdam. En dan ineens komen die bommenwerpers en gooien de boel plat. Jan en Geert overleven het nog maar nét. De oorlog is begonnen ze zien overal wehrmacht soldaten lopen enz. Het leven gaat door, Jan en Geert zien elkaar niet vaak meer. Jan z'n ouders zijn erg NSDAP gericht en het gaat van kwaad tot erger. De vader van Jan is een fanatieke NSBer en de vader van Geert juist een trotse vaderlander die bij het verzet gaat. En zo komt het, Jan gaat bij Landstorm Nederland en Geert gaat bij de Prinses Irene Brigade in Engeland. (gaat natuurlijk wel wat aan vooraf) En zo gebreurd het dat ze met het gevecht in Hasselt elkaar weer tegenkomen. Jan richt met zijn K98 op Geert, Geert richt met zijn Lee-enfield op Jan. Ze kijken elkaar diep in de ogen en laten beide het geweer zakken. Ze krijgen tranen van blijdschap en net op het moment dat ze elkaar tegemoet willen komen word Jan neergeschoten door een PIB soldaat. Hij ligt daar te bloeden en Geert komt aangesneld.

Op het laatst vinden zie je Jan reavalideren in een Hospitaal en Geert bezoekt hem. Later kunnen ze er allemaal om lachen en een happy end.

Dit is natuurlijk het verhaal in grote lijnen, het is simpel om van dit verhaal een Anderhalfuurfilm te maken.

Je ziet maar wat je ermee doet. Dit vind ik een zeer goed verhaal... al zeg ik hetzelf.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Niet vrienden, maar er zijn verhalen bekent dacht ik over PIB soldaten die familie tegenkwamen in de LN.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Rednas schreef:Niet vrienden, maar er zijn verhalen bekent dacht ik over PIB soldaten die familie tegenkwamen in de LN.
Of broers o.i.d, in ieder geval wel een zeer sterke band, en zoals ik al zei hoeft het vanmij niet te kloppen wat er gebeurd qua vriendschap. Als de kledij en de veldslagen etc. maar kloppen.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
viny
Lid

Bericht door viny »

Robert-Jan schreef:Zeker geintreseerd.
Ik denk dat je de slag om poteau mooi kunt maken.
Of iemand anders ideeen?
Mijn idee! 8)

Je kan op me rekenen als duitse soldaat(nouja ik ben bijna klaar) of als US paratrooper. Natuurlijk lijkt mij de slag op Poteau ook wel erg mooi!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gesloten