Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Brigadeführer Von Pratt schreef:Misschien een extra verhaallijn :
Laat hoofdrolspeler Jan twijfelen aan zijn plicht, zodat hij bijvoorbeeld wilt deserteren. Hij krijgt het steeds meer en meer aan de stok met zijn officieren en tijdens het gevecht probeert hij er tussenuit te knijpen. Terwijl hij, klaar voor overgave, een hoek omgaat, botst hij tegen zijn jeugdvriend Gerrit, die instinctief een schot lost...
Zeer mooi stuk!, ik zie het al voor me.
Dit moet je er zeker in doen!
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Brigadeführer Von Pratt schreef:Misschien een extra verhaallijn :
Laat hoofdrolspeler Jan twijfelen aan zijn plicht, zodat hij bijvoorbeeld wilt deserteren. Hij krijgt het steeds meer en meer aan de stok met zijn officieren en tijdens het gevecht probeert hij er tussenuit te knijpen. Terwijl hij, klaar voor overgave, een hoek omgaat, botst hij tegen zijn jeugdvriend Gerrit, die instinctief een schot lost...
Zeer mooi stuk!, ik zie het al voor me.
Dit moet je er zeker in doen!
Idd, die komt erin. Maakt het verhaal ook wat interesanter.
Ik vind dat het verhaal nu erruggg gaat lijken op Soldaat van Oranje.
Dat Erik bij de RAF gaat en die andere bij de SS...
Tja, dat was het al vanaf het begin, maar het verschil is dat ze nu echt tegenover elkaar komen te staan en beide in een Nederlands leger zitten.
Het volledige script krijgen jullie nog tegoed aangezien ik eerst het laatste gevecht moet uitwerken. Ik kwam op die site van openluchtmuseum Bosrijk, en daar hebben ze een hele mooie plattegrond van het museum. Misschien dat iemand ff een mailtje daarnaartoe kan sturen om te vragen of zoiets mag?
Ik zit eigenlijk een beetje met een probleem met het script. Het is op het moment nog te saai (niet echt orgineel) en ik kan er niet iets voor verzinnen. Ik denk erover om het overnieuw te schrijven en te kijken of er dan wat leukers uit komt.
Misschien dat ik ook de gevechten in de betuwe kan toevoegen? Daar vochten ze weer tegen elkaar.
Rednas schreef:Ik zit eigenlijk een beetje met een probleem met het script. Het is op het moment nog te saai (niet echt orgineel) en ik kan er niet iets voor verzinnen. Ik denk erover om het overnieuw te schrijven en te kijken of er dan wat leukers uit komt.
Misschien dat ik ook de gevechten in de betuwe kan toevoegen? Daar vochten ze weer tegen elkaar.
Ja dat is een goed idee.
Mocht je nog wat in de knoei geraken met je inspiratie, laat dan maar iets weten, dan kunnen we met zijn allen nog eens goed nadenken over bepaalde verhaallijnen...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Ik heb het eens gevraagd (ivm Bokrijk)
Volgens hem zou het wel mogelijk moeten zijn om daar te kunnen filmen,
maar ik denk wel dat we dan eerst een script of een planning moeten kunnen voorleggen.
O'Neal
Where life had no value, death, sometimes, had it's price.
That is why the bounty hunters appeared. http://www.ressurektjon.be.tt
Ik heb het verhaal dat we hadden heel wat uitgebreid en het wordt nu een stuk interesanter! Vanavond is het helemaal af, maar om wat dingen te zeggen die er inkomen:
- Hein (de leider van de groep) verteld (met een flashback) hoe hij aan het oostfront zijn verwundetenabzeichen kreeg (oftewel een gevechtsscene aan het oostfront!!!!)
- het eindgevecht is in de betuwe (Hedel) ipv een dorp in België, waar er in een kerk een man op man gevecht komt (het einde met Jan en gerrit blijft wel)
- er komen scenes in gebasseerd op de verschillende waargebeurde verhalen (oa represailles en een nacht overval)
- nog veel meer...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
'Den vaderland getrouwe' Wanneer je vriend je vijand wordt
PROLOOG
Amsterdam, 6 Mei 1940
Jan en Gerrit zitten in een kamer en praten wat met elkaar. Op de achtergrond hoor je een radio.
Gerrit: Wist je al dat ik naar Engeland ga verhuizen?
Jan: Nee, waarom?
Gerrit: Mijn vader is bang geworden dat Duitsland ook Nederland gaat aanvallen. Je weet ook wel hoe het is gegaan met Polen
Jan: Ah joh, dat zal wel meevallen, Nederland is toch neutraal. Het zal wel overwaaien
Gerrit: Ik weet het niet. De dreiging wordt te groot zegt hij. In ieder geval wil mijn vader wel gaan. Morgen gaan we al.
Jan: Waarom zei je dat dan niet eerder? Ik dacht dat je mijn beste vriend was?
Gerrit: Ben ik ook, maar ik mocht het niet eerder vertellen. Ik moet nu echt gaan, ik heb nog niet al mijn tassen gepakt. Kom morgen maar langs bij ons.
Gerrit loopt de kamer uit, Jan blijft zitten.
BEGIN TITELING
Je krijg verschillende dingen te zien samen met de namen van de hoofdrolspelers, regisseur etc. Je ziet verschillende foto's en filmpjes van oa de boot die naar Engeland gaat, de aanval van Duitsland (Polygoon journaal beelden?), Jan die zijn aanmeldingsformulier ondertekent voor toetreding tot de Waffen SS, de training, beëdiging etc.
Omgeving Hasselt (België), 7 september 1944
Jan zit tegen een boom en zit een brief te lezen (die Gerrit als voice over voorleest). Het is een brief van Gerrit die tijdens de inval van Duitsland was verstuurd.
----------------------------------------------------------------------------------- York 12 mei, 1940
Beste Jan,
De reis is goed gegaan, we zitten nu bij mijn tante in York. Hoewel ik Holland mis gaat het goed, het eten is lekker en de mensen hebben ons goed opgevangen. Nu ik eraan denk, ik had (helaas) toch gelijk, nu die Duitsers ons land hebben binnengevallen. Ik hoop dat het met jullie goed gaat en dat jullie geen last zullen hebben van die rotmoffen.
Als Jan hem gelezen heeft verkreukeld hij hem en gooit hem boos weg, dan staat hij op en loopt mee met een marcherend groepje soldaten die langslopen. Terwijl ze lopen spreekt de leider van het groepje (Hein) hem aan:
Hein: Wat stond er in die brief?
Jan: Ow niks, gewoon een brief van een kennis
...
Jan: Waarvoor kreeg je eigenlijk die Verwundetenabzeichen?
Hein: Die kreeg ik in aan het oostfront...
Dan komt een flashback over hoe Hein die kreeg bij gevechten met Russische soldaten. Deze heb ik expres niet gemaakt, iedereen die hier ideeën voor heeft mag het neerzetten. Het moet er iig om gaan hoe Hein verwond wordt op het oostfront
Hein: En na mijn verlof vroegen ze of ik overgeplaatst wou worden naar jullie
Jan: En daar zei je natuurlijk geen nee op
Hein: Inderdaad
...
Hein: En jij, waarom kwam jij erbij?
Jan: Ow, dat is te danken aan mijn neef. Mijn neef zat al sinds '42 in het Nederlandse vrijwilligers legioen en als hij verlof had liet hij altijd foto's zien en vertelde hij geweldige verhalen van waar hij allemaal was geweest en wat hij daar gedaan had. Hij had in die tijd meer gezien dan meeste in hun hele leven hebben gezien. Terwijl ik mij thuis zat te vervelen ontdekte mijn neef de hele wereld. Het spreekt dus voor zich dat toen ik eenmaal oud genoeg was ik me meteen aanmeldde. Een dag later kregen we een bericht van mijn oom dat mijn neef gesneuveld was.
Frits (die een stuk voorop liep) komt aanrennen
Frits: Allemaal in dekking langs de weg, ik zie iets aankomen rijden
Ze duiken allemaal langs de weg in dekking. Een Brencarrier komt aanrijden. Als de brencarrier (of een jeep als we daar niet aankomen) dichter bijkomt legt Derk zijn Panzerfaust aan en schiet die op de Brencarrier af. De soldaten in de Brencarrier springen eruit en beginnen terug te vuren, maar krijgen ook antwoord van de Landstormers. Door de verrassing krijgen de geallieerde soldaten amper kans terug te schieten, en al snel zijn ze allemaal dood, op 1 na die je in de achtergrond hoort schreeuwen (en om hulp roepen in het Nederlands).
Piet: Dat gaat allemaal wel erg makkelijk.
Frits: ging het allemaal maar zo makkelijk, dan was deze klote oorlog eindelijk eens over.
Terwijl ze dat zeggen zie je een andere soldaat richting de Brencarrier lopen en hoor je een halve seconde na het dialoog een knal en stopt het geschreeuw.
Jan: Riep hij nou in het Nederlands om hulp?
Piet: Dat lijkt me sterk Jan, je zal het je wel verbeeld hebben...
Dan komt er een nachtscène. Je ziet Jan en Frits (als enigste wakker) met elkaar praten in een schuttersputje:
Frits: Heb je het al gehoord?
Jan: Wat?
Frits: Vandaag hebben weer een stel jongens zich overgegeven. Als het zo doorgaat kunnen we gelijk stoppen.
Jan: Ik snap dat echt niet, waarom zou je je zonder slag of stoot overgeven?
Frits: Misschien omdat we nu tegen Nederlanders vechten? Vanmiddag sprak ik Hein en hij zei dat we de Prinses Irene Brigade tegenover ons hebben. Je wilt toch niet tegen landgenoten vechten.
Jan: Nee, maar zij vechten toch ook tegen ons, ik hoorde ook van Hein dat ze elke gevangengenomen SS'er gelijk neerschieten.
Frits: Geloof je dat echt? Dat is toch onzin
Jan: Ik hoop het...
Een korte pauze (enkele sec.)
Frits: Ik wil er echt mee stoppen
Jan: Ik denk dat iedereen dat wel wil
Het beeld wordt donker en ze vallen in slaap. Terwijl het zwart is hoor je het gefluit van mortier granaten en bij de inslag springt het beeld aan. Iedereen schrikt wakker en ze duiken in dekking. De explosies volgen en de camera duikt mee met Jan en de anderen. Dan komen nog een aantal explosies. Als de camera omkijkt zie je dat Piet en een andere soldaat in hun schuttersputje liggen, Piet schreeuwt het nog even uit, maar dat wordt steeds zachter.
Hein: wie zijn er gewond?
Jan: Martijn en Piet, maar volgens mij zijn ze gedood, ze kregen een granaat recht in hun putje
Hein: Nog anderen?
Jan: Waar is Frits?
Hein: Die was er vanochtend al niet, ik denk dat hij er tussenuit is geknepen.
Jan: En wat doen we met Martijn en Piet? We moeten echt gaan voordat er nog meer komt.
Hein: We kunnen ze hier niet zo achterlaten, pak die schep, we moeten 2 nette graven voor ze maken.
Je ziet de laatste 6 soldaten voorbij lopen en de camera blijft gericht op de 2 kruizen met helmen erop (de graven dus) staan.
De Betuwe, 1944
De camera volgt 2 boeren die rustig op een dijkje lopen. Plotseling komen er schoten langs hun (van een groepje PIB soldaten die vuren op de Landstormers). Ze draaien zich om en proberen weg te rennen maar daar staan de Landstormers die ook hun kant op schieten. De 2 boeren vallen op de grond en proberen al kruipend weg te komen. De soldaten blijven door vuren. Als de PIB soldaten dichterbij komen zie je in slowmotion dat Gerrit erbij zit.
De Landstormers zijn aan de verliezende kant en trekken zich terug.
Het is nacht, en commandant komt naar een groep Landstormers. Hij beloont een fles schnaps voor elk soldaat die mee wilt doen met een simpele verkenningstocht.
Jan, Hein, Derk en Pieter grijpen die kans aan en worden 's nachts erop uitgestuurd om te verkennen. Ze moeten in een rubberen bootje de maas over om te weten te komen wie de vijand was. Als ze aan de overkant zijn horen ze schoten en zoeken ze snel dekking in een hooiberg.
Als het weer ochtend is pakt Hein een verrekijker en ziet dat een stel geallieerden (Polar Division) bezig zijn een truck uit te laden. Ze lopen om de hoek naar een andere boerderij.
Hein (fluistert): We wachten tot vanavond en dan gaan we kijken wat daar binnen is. Misschien kunnen we nog een gevangene maken
Het wordt dan avond/nacht, en je ziet Pieter en Hein naar de boerderij lopen. Jan en Derk blijven op het erf op de uitkijk staan.
Pieter: hé Hein, hoor je dat. Ze luisteren daarbinnen naar de BBC, er moeten dus wel Britten binnen zitten.
Hein trapt de deur in en ze rennen naar binnen. Binnen staan 3 mensen, en de boerin begint te gillen.
Hein: Zijn er hier nog Engelsen in de buurt?
Boer #1 (angstig): uhm, die zijn 500 meter hier vandaan.
De boeren en de vrouw zijn nog zeer bang.
Pieter: Rustig nou maar, wij doen jullie niks.
Hein: Als jullie vertellen waar de de Engelsen zijn, dan gaan we weer weg
Boer #2: Misschien dat jullie hier wat aan hebben, op de mouw van de Engelsen staat een witte beer en ze noemen zich "Polar Bears".
Pieter: Bedankt, dan gaan we nu weer. We nemen 1 van jullie mee zodat jullie niet de Engelsen gaan waarschuwen.
Vrouw: Waarom dat! Jullie zouden ons met rust laten!
Pieter: Ik ga niet met u in discussie, jij (wijst naar boer #1) gaat met ons mee
Boer #1 pakt snel een broodmes van de tafel en steekt op Pieter in. Hij laat zijn wapen vallen, en de boer blijft aanvallen. Pieter vecht terug en schopt de boer in zijn buik. Hij valt op de grond. De andere boer probeert Hein aan te vallen, maar hij schiet in het been van Boer #2. (ondertussen gilt de vrouw). Derk en Jan die de schoten gehoord hadden kwamen naar binnen en nemen Pieter mee naar buiten. Ze rennen naar de oever waar hun rubberen boot nog ligt. Als ze ingeladen zijn zegt Hein tegen Pieter
Hein: We gaan weer naar huis...
Het is ochtend als ze richting de commando post lopen. Onderweg zien ze een stel neergeschoten burgers. Daarbij staan 2 mannen van de Groenen (Grüne Polizei).
Jan: Waarom zijn die burgers neergeschoten?
Politieman #1: Dat gaat jou niks aan
Politieman #2: Ik zou maar niet zo'n grote mond hebben.
Politieman #1: Of wil je erbij liggen?
Hein sleurt Jan bij die 2 weg.
Hein: ben je nou helemaal gek, dat zijn jouw zaken niet, bemoei je er dan niet mee. Voor je het weet plaatsen ze je desnoods over naar 1 of andere strafcompagnie.
Jan: Maar wat vindt jij er dan van dat ze zomaar burgers doodschieten?
Hein: Tuurlijk ben ik daar niet voor, maar liever zij dan ik.
Als ze eenmaal bij de commando post zijn horen ze een gesprek van een aantal commandanten zeggen dat ze de 49e engelse divisie, een stel Canadese eenheden en de Prinses Irene Brigade tegenover zich hebben. Even verderop fluisteren Jan en Johan met elkaar
Jan: Hoorde je dat, we hebben weer de Prinses Irene Brigade tegenover ons
Johan: Ja, ik hoorde het. Ik begin nu echt te twijfelen of we nu wel goed bezig zijn. De taak van ons was Nederland te beschermen tegen de vijand, maar wat als die vijand nou ook een Nederlander is.
Jan: En wie is nou na de oorlog goed en wie is fout. Wat nou als de geallieerden winnen? Dan komen wij gelijk in de gevangenis...of erger
Op de achtergrond zag je dat Hein praatte met een commandant. Dan loopt hij naar zijn groep
Hein: Ze zeiden me net dat we naar Hedel gaan. We gaan een stukje fietsen!
Hedel, 23 april 1945
Als ze eenmaal in Hedel komen horen ze al dat er een gevecht bezig is. Een motor met feldgendarmes erop komt aanrijden.
Feldgendarme: Waarom zijn jullie niet in de frontlinie?
Hein: We komen net aanrijden, zijn de gevechten dan al begonnen?
Feldgendarme: Neem je mij in de maling? Je hoort die schoten toch! Ga direct die kant op of je krijgt met mij problemen.
De motor rijdt weer weg en de groep Landstormers gaan verder. Even verderop zien ze dat er een straatgevecht bezig is waar ze ook aan meedoen. Ze moeten steeds meer terug vallen, en de sMG (MG42 op driepoot) die de PIB soldaten op afstand wist te houden wordt door een granaat uitgeschakeld. Weer zie je Gerrit in een slowmotion moment tussen de andere PIB soldaten. Terwijl ze schieten zegt Johan tegen Jan
Johan: Zullen we er nu tussenuit knijpen Jan?
Jan: Lijkt me een goed plan, maar dan moeten we wel uitkijken. We zullen niet met open armen ontvangen worden.
Ze sluipen weg van de rest en proberen richting de geallieerde kant te lopen. Op de weg ernaartoe wordt Johan door een verdwaalde kogel neergeschoten. Jan duikt naar hem.
Johan: Wacht maar niet op mij Jan, anders grijpen ze jou ook.
Ondertussen gaat de camera weer naar de rest. Zij worden steeds meer terug gedrongen en vluchten richting de (protestantse) kerk. Terwijl de rest de kerk ingaat vuurt Hein (staand in de deuropening) nog met zijn Stg44/MP40 en gaat ook de kerk in. Een groep PIB soldaten (met Luitenant de Roos voorop, met pistool in de hand) gaat erachteraan. In de kerk komt een man op man gevecht (met bajoneten ed) (waar de rest sterft).
Dan gaat de camera weer terug naar Jan. Hij rent om de hoek van een huis en botst tegen zijn Gerrit op. Gerrit vuurt automatisch zijn wapen en raakt Jan vol in zijn buik. Het beeld vertroebeld en het geluid wordt steeds minder (je ziet nog wel hoe Gerrit naar Jan toespringt om hem te helpen).
Einde.
Aftiteling etc etc
23.59!!!!
Laatst gewijzigd door Rednas op 02 apr 2007, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.