beste Nick, hier wil ik toch ook even op jou reageren!
TEN EERSTE
Je zegt dat wat ik zeg niet klopt? Ik zie nergens een argument van jouw dat tegen iets van mij in gaat? je zegt dat niet klopt wat ik zeg, maar je zegt niet wat er niet klopt.
TEN TWEEDE
Ook ik ben fanaat, fanaat van wo2. daarnaast heb ik ook veel gelezen en gezien van bob. Ik heb de serie elke zondagavond en maandagavond bekeken. Ik heb de dvd (de 6delige dvd serie. met interviews dus). Ik heb bob dus een aantal keer gezien! daarnaast heb ik gelezen: (1)band of brothers(Ambrose),(2)parachute infantry (webster), (3)beyond band of brothers, (4)biggest brother en nog een aantal boeken over screaming eagles/101st(o.a. de vierdelige serie van Burgett)
TEN DERDE
ik weet dus dat er een aantal aspecten niet kloppen die in de serie voorkomen, want ik neem aan dat de persoonlijke boeken meer waarheidsgetrouw zijn dan een serie.
TEN VIERDE
Nu je toch een aantal puntjes noemt die niet kloppen, wil ik ook zeggen dat er betreft webster een aantal niet kloppen (lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar kan me herinneren dat in hagenau hij in de serie als 'tolk' mee moet, maar in werkelijkheid is hij aan de 'vrije' kant van de rivier gebleven om surpressing fire te geven met een MG tijdens de terugtocht van de patrouille om krijgsgevangenen te maken, (ik zeg vast, pin me er neit op vast omdat ik het boek nu niet bij de hand heb)hij wist dat het duitse vuur dan op hem zou worden gericht omdat hij zijn positie zou blootstellen (met een langvurende MG in het donker), maar hij wilde/moest dit doen van zichzelf omdat hij zich schuldig voelde over niet meegaan met de patrouille en het afwezig zijn van bastogne)
TEN VIJFDE
ik weet dus dat er (een aantal/ veel?!?!?!) aspecten niet kloppen in de serie, maar ze hebben het zo waarheidsgetrouw proberen weer te geven, de aspecten die fout zijn gegaan tot zover bekend bij mij, zij persoonlijke dingen. het is voorstelbaar dat dit moeilijk is om allemaal precies na te gaan (ok dat van Blithe is een grove fout). maar het opstijgen van de vliegtuigen is een centraal iets en ik neem aan dat de regie hier wel rekening mee houdt! daarnaast geef ik mijn antwoord waar jij kritiek op levert, een aantal argumenten waardoor het mij wel LIJKT dat het ZOU KUNNEN. ik geef zelf expliciet aan dat ik moet bekennen dat ik het niet wetenschappelijk benaderd heb!
TEN ZESDE
Ik neem dus aan dat je, met wat ik zeg niet helemaal klopt, doelt op dat ik vertrouwen heb in de regie van bob. Maar wat kan er fout aan zijn als IK vertrouwen heb? het zegt toch niks over de rest van de wereld? het is een eigen mening en naar mijn weten leven we (dankzij o.a. BOB

) in een democratie waar meningen worden gerespecteerd (ook al wordt de sfeer steeds grimmiger in Nederland)
TEN ZEVENDE
dan Nick, houdt er rekening mee: Dit is geen persoonlijke aanval maar een persoonlijke verdediging! verder heel goed dat je kritisch bent, daar is dit forum voor, zodat er zoveel mogelijk over wo2 bekend wordt. daarom ik vind het goed dat je kritisch bent op mij, maar misschein de volgeende keer iets duidelijker. daarnaast hoop ik dat je mijn kritiek (verdediging) sportief op pakt
TEN ACHTSTE
ik hoop dat je langer op dit forum actief blijft, hoe meer mensen, hoe meer informatie, hoe beter (vaak).
TEN NEGENDE
Echt super dat je contact met hen hebt! respect!
TEN TIENDE
Blithe wist ik(wel via heel veel surfen op het internet (ja ook daardoor ben ik bekend met aspecten van bob). Maar ik moet bekennen dat ik dat van Buck niet wist. (kijk...weer wat geleerd!)
TEN ELFDE
dan wil ik nog aangeven dat ik nog steeds op de grote lijnen redelijk vertrouween heb in de regie van bob en respect voor het leveren van een goede verfilming (op details na). ben zelf ook bezig met wat dingen aan het opschrijven en dat is erg moeilijk wanneer je dit moet doen uit boeken en persoonlijke herinneringeen wanneer deze elkaar soms ook nog eens tegenspreken of niet geheel overeenkomen.
ook respect voor het actueel maken van wo2 onder de jongeren, en om te laten zien hoe erg het allemaal is geweest, en dat we respect moet hebben voor de veteranen.
TEN TWAALFDE
sorry voor gedeelte offtopic en de typfouten.
ik ben benieuwd naar je reactie Nick! verbeter me waar ik fout zit, ook de rest!
met VRIENDELIJKE groet
karell