Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Films, series en documentaires over WOII
Luc J.
Lid
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

viny schreef:Ik vindt geen een militair of veteraan een held, ok, dat is mijn mening. Helden komen, als het aan mij ligt, uit boekjes zoals Hercules etc.
Ik ben het met veel dingen van je verhaal eens maar met dit gedeelte absoluut niet.
Ik vind dat je een held bent als iemand zijn eigen leven opoffert om andere levens te reden.

Maar dat is mijn mening :wink:
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Roland
Lid

Bericht door Roland »

viny schreef:
Ik vindt geen een militair of veteraan een held, ok, dat is mijn mening. Helden komen, als het aan mij ligt, uit boekjes zoals Hercules etc.

Jammer, weer iemand die het niet heeft begrepen, vooral voor de nabestaanden die iemand hebben verloren in de strijd. Ben je welleens op zón militaire begraafplaats geweest zoals in Normandie? Daar liggen oa jongens die niet eens jouw leeftijd hebben gehaald, waardoor jij nu geen Duits, maar Nederlands spreekt! Wellicht eerst eens nadenken over wat je nu eigenlijk zegt, want helden staan juist niet in jouw stripboekjes, maar geven hun leven voor een ander, vaak belangenloos, vooral toen (miljoenen) maar nu nog steeds.
rendevouz with destiny
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

maar geven hun leven voor een ander, vaak belangenloos, vooral toen (miljoenen) maar nu nog steeds.
Denk je echt dat ze met liefde doodgingen zodat wij er nu zo gezellig bijzitten?Ze deden alleen maar wat hen werd opgedragen (tuurlijk mogen wij hen dankbaar zijn, maar daar hebben ze niks aan).
En meestal wouden diegene die tot held werden verkozen juist niet de held zijn. Ze voelden zich niet verheven boven anderen en wouden gewoon weer tussen de rest zitten.
waardoor jij nu geen Duits, maar Nederlands spreekt!
Lekkere onzin weer, spraken ze in de oorlog ook Duits?
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Je snapt het niet..

Als Adolf zijn "Deutsche Reich" door had kunnen zetten,dan was NL nu ook Duits sprekend,net zoals de andere bezette landen dan.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Roland schreef:viny schreef:
Ik vindt geen een militair of veteraan een held, ok, dat is mijn mening. Helden komen, als het aan mij ligt, uit boekjes zoals Hercules etc.

Jammer, weer iemand die het niet heeft begrepen, vooral voor de nabestaanden die iemand hebben verloren in de strijd. Ben je welleens op zón militaire begraafplaats geweest zoals in Normandie? Daar liggen oa jongens die niet eens jouw leeftijd hebben gehaald, waardoor jij nu geen Duits, maar Nederlands spreekt! Wellicht eerst eens nadenken over wat je nu eigenlijk zegt, want helden staan juist niet in jouw stripboekjes, maar geven hun leven voor een ander, vaak belangenloos, vooral toen (miljoenen) maar nu nog steeds.
Elke Duitse/Amerikaanse/Engelse (enz..) soldaat die heeft gevochten in de oorlog is een held. Ze hebben hun leven op het spel gezet voor hun "land" en voor "vrijheid" en voor hun "kameraden" ,maar als je STRIPBOEKJES leest ga je dit niet snappen neen. Zonder al die helden zat je misschien niet stripboekjes te lezen of achter de computer.

@REDNAS: Neen, geen onzin.. Al de bezette gebieden zouden toen Duits gesproken hebben, hier in Belgie ook..
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Nou ja, als stripboekfiguren helden zijn, dan zit er niets anders op dan een paar stripboeken over de WO2 te kopen. :lol:

Maar even zonder gekheid:

Vergeet niet dat toen de US overheid de dienstplicht instelde in het begin van de oorlog, velen (zoals ook bekenden als Winters, Megellas, Burgett) zich zo snel mogelijk aanmelden om hun land te verdedigen. Er was in die tijd nog helemaal niet voor hen bekend dat ze overzees moesten vechten. Toen dat wel zo bleek te zijn, hebben ze er alles aan gedaan om in de eerste plaats het Duitse rijk omver te werpen.

De beslissing om eerst Europe te bevreiden en daar de hoogste prioriteit aan te geven, was een politieke.

Het is nou eenmaal zo dat helden ontstaan in onvrijwillige situaties. Situaties die zich in zo'n oorlog voordoen halen het beste, maar ook het slechtste uit de mens.

Omdat geallieerde soldaten in feite niet gekozen hadden voor de oorlog, vindt ik zeker dat deze veteranen onder de noemer helden mogen worden geschaard en in ieder geval met het hoogste respect dienen te worden bejegend.

BTW: de Duitse bezetter had Duits als verplicht vak op school ingevoerd.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 09 apr 2007, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Rednas schreef:
maar geven hun leven voor een ander, vaak belangenloos, vooral toen (miljoenen) maar nu nog steeds.
Denk je echt dat ze met liefde doodgingen zodat wij er nu zo gezellig bijzitten?Ze deden alleen maar wat hen werd opgedragen (tuurlijk mogen wij hen dankbaar zijn, maar daar hebben ze niks aan).
En meestal wouden diegene die tot held werden verkozen juist niet de held zijn. Ze voelden zich niet verheven boven anderen en wouden gewoon weer tussen de rest zitten.
waardoor jij nu geen Duits, maar Nederlands spreekt!
Lekkere onzin weer, spraken ze in de oorlog ook Duits?
Ik denk dat jij op het verkeerde forum zit, vriend! :roll:
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Was dat zo vreemd? Dan zou na het Nederlands Duits de belangrijkste taal zijn. Nu moeten we toch ook verplicht engels leren? En zo had je voor de oorlog dat Frans de belangrijkste taal was, ik zie het punt hier niet in.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Rednas schreef:
Was dat zo vreemd? Dan zou na het Nederlands Duits de belangrijkste taal zijn. Nu moeten we toch ook verplicht engels leren? En zo had je voor de oorlog dat Frans de belangrijkste taal was, ik zie het punt hier niet in.
Waar deze talen niet werden gesproken of niet op school werd geleerd hebben ze dit ingevoerd..
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Roland
Lid

Bericht door Roland »

Nog even een reactie op Rednas,

Ik vermoed dat je het ontbreekt aan levenservaring, want de argumenten die je gebruikt, staan niet in verhouding met de werkelijkheid/realiteit. Als er nu tegen jou wordt gezegd dat je verplicht moet vechten voor je land waarbij de kans groot is dat je sneuvelt, dan vind jij dat heeel normaal???
Dat lijkt me sterk...
Bovendien een taal vrijwillig door een gekozen overheid invoeren is wel wat anders dan regime welke verplicht Duits invoert. Dat je dat niet snapt is onbegrijpelijk!
rendevouz with destiny
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Inderdaad Rednas,

Mooie uitleg Roland. :cheer:
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

To Tall schreef:BTW: de Duitse bezetter had Duits als verplicht vak op school ingevoerd.

Gr.,
Too Tall
Moet je je eens voor de geest halen Rednas, dat de Duitsers gewonnen hadden. Je moet je wel verplaatsen in de manier hoe men toen over zaken dacht. Dat is wel wat anders dan nu.

Had de Duitse bezetter gewonnen dan hadden we vast ook nog:
- Anton Mussert dag
- Rost van Tonningen parade
- Hitler's verjaardag als een soort koninginnedag
- allemaal in de HJ gezeten oid
- elkaar begroet met een gestrekte rechterarm met bijbehorende verbale nazi groet....
- dienstplicht aan het Oostfront/Afrika/Atlantic
- misschien wel verplichte huwelijken op basis van genetische selectie
- etc. etc.

Hoewel Duits in eerste instantie verplicht als tweede taal was ingevoerd is het niet ondenkbaar dat na verloop van tijd dit als hoofdtaal zou worden gevoerd. Misschien pas na 1 of 2 generaties maar toch.

Niks vrije keuze. Spreek jij geen Duits, dan ben je fout. Niet in de HJ, dan is er vast iets mis met je. Niet aanwezig op Fuhrerdag, dan wordt je aangegeven door je buurjongen of je eigen kind. Kun je je best voorstellen dat die Nazi's vast wel een of ander tucht kamp voor je hebben (correctionslager).

Denk er maar eens over na.

Gr.,
Too Tall
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Inderdaad! Rednas, Ik denk dat jij nog veel moet leren ofwel zit je gewoon niet op je plaats hier.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

"Ja rednas lekkur puh"

:| lekkere discussie weer
Hoewel Duits in eerste instantie verplicht als tweede taal was ingevoerd is het niet ondenkbaar dat na verloop van tijd dit als hoofdtaal zou worden gevoerd. Misschien pas na 1 of 2 generaties maar toch.
Is het je al opgevallen dat Engels nu de Nederlandse taal overneemt? En ik dit al jaren verplicht moet leren?
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Rednas schreef:"Ja rednas lekkur puh"

:| lekkere discussie weer
Is het je al opgevallen dat Engels nu de Nederlandse taal overneemt? En ik dit al jaren verplicht moet leren?
Dat je Engels moet leren is niet het directe gevolg van de geallieerde overwinning en het is ons ook niet opgelegd. Maar iets dat zo gegroeid is omdat het behoord tot één van de wereld voertalen.

Overigens heb ik eens gelezen dat Engels een bijzondere makkelijke taal is om te leren voor de meeste landen, zeker de Europese, dus niet zo verwonderlijk. Daarintegen schijnen Frans en Duits tot de moeilijkere talen te behoren.

Het overnemen van woorden uit andere talen doen we collectief en vrijwillig en ook vooral omdat het vaak gemakkelijk is. Vroeger namen we vooral uit het Frans over en tegenwoordig vooral uit het Engels. Maar ja, hoe wil jij trouwens (om maar iets te noemen) een computer dan noemen in het Nederlands?

De uitspraak dat we dan allemaal Duits zouden spreken nu, is om iets te illustreren, daarom heb ik ook een aantal andere voorbeelden gegeven. Probeer je niet te fixeren op één ding, maar probeer de essentie te pakken van wat mensen proberen te zeggen.

Maar goed nu zitten we dus niet meer on topic (shit weer Engels, of moet ik nu van jouw zeggen "poep weer Engels" :wink: ). Back on topic graag.

Gr.,
Too Tall
Plaats reactie