Bart V schreef:Jah Karel, dat was ik ook aan het denken.
Wanneer je terugtrekt wil je eigenlijk zo snel mogelijk weg en ren je gewoon en dan blijf je er niet echt voor staan maar liever erachter (sinds dit meer bescherming bied dan). Maar ik denk dat het ook wel plaats kon gevonden hebben sinds je niet kan zien dat er een gewonde op de grond ligt achter je als je in een tank zit.
Het is een TV serie geen documentaire! Opsommen wat er allemaal niet gebeurd is heeft pas zin als ze claimen een perfecte weergave van de gebeurtenissen weer te geven.
Als ze het boek precies verfilmd hadden dan was het verhaal helemaal niet meer te volgen omdat er te veel (hoofd) personen in voorkomen.
De serie had 3x zo lang moeten worden en ook 3x zo vervelend want in de serie zie je de soldaten nauwlijks wachten, spullen poetsen, schietoefeningen (1x in deel 1 voor een paar seconden) wachtlopen, uitgaan. Bijelkaar zie je pak en beet 3 minuten aan parachute springen.
Sobel was in het echt een veel vervelender officier maar als ik naar deel 1 kijk valt het wel mee. De onderdirecteur van de voormalige technische school waar ik zat was veel erger vergeleken met Sobel in de serie. Kortom we kunnen elke hoest, zin, en handeling onder een vergroot glas leggen en nog veel meer dingen vinden die op dat moment niet zo gegaan zijn. Het is en blijft entertainment gericht deze serie!
De waarheid is soms te saai dus een shockende scene zoal b.v een Duitser die overreden word door een Jagdpanzer zal ergens wel plaatsgevonden kunnen hebben. Niet persé op dat moment op die plaats.
Er zullen vast tientallen militairen in de strijd overreden zijn door eigen tanks. (Een vriend van mij is dat bijna overkomen tijdens een oefening!)
Dat je in de serie pvt Blith 1 Duitse Fallschirmjager ziet doodschieten wil niet zeggen dat hij daadwerkelijk er een heeft doodgeschoten. Misschien waren het er wel 6 of was het een SS-er of helemaal geen.
Winters was blond en niet roodharig. So What!
Bekijk deze serie niet als documentaire maar voor voornamelijk om zijn entertainment.
Bart V schreef:Bij je 3de punt zeg je dat het beter is dat je op klaarlichte dag laag springt want anders kan de vijand je neerhalen.. Maar ik dacht dat parachutiste eens ze uit het vliegtuig zijn niet beschoten mochten worden? Sinds ze niet kunnen terugvechten zelfde als je je ongewapend overgeeft ? Alhoewel ik voel dat dit niet echt altijd werd nageleeft.
Schieten op parachutisten is volgens mij eerder regel als uitzondering. Maar degene die schiet moet niet rekenen dat hij zich kan overgeven.
De Polen bij Driel zijn beschoten tijdens hun landing. De Britse Pathfinders op 17 sept zijn beschoten. De Britse 4de Parabrigade is tijdens hun landing beschoten.